Kari-Anne Jønnes (H) sitter i utdanningskomiteen på Stortinget.

– Profesjonsmeldingen er en tapt mulighet

Kari-Anne Jønnes (H) opplever at det er lite matnyttig for barnehagesektoren i regjeringens ferske profesjonsmelding.

Publisert Sist oppdatert

Jønnes, som sitter i utdanningskomiteen på Stortinget, kaller meldingen som kunnskapsministeren la fram forrige fredag for en tapt mulighet til å gjøre noe med fall i søkertall og rekrutteringsutfordringer.

- Selv om barnehagelærer nevnes der flere ganger, så er det viktigste virkemiddelet til regjeringa å dekke kompetansebehovet. Da er det veldig rart at regjeringa i profesjonsmeldinga ikke kommer med konkrete tiltak for hva de har tenkt å gjøre for å løse bemanningsutfordringene i sektoren. Meldinga er det blitt pratet om i lang tid. Vi hadde store forventninger og forhåpninger til den. Når vi vet at det er så klar sammenheng mellom gode barnehager og hvordan barn gjør det videre i skoleløpet, så hadde vi forventet mer. Jeg sier alltid at barnehage er tidlig innsats, som bidrar til muligheter for alle unger. Det er fordi vi vet at det er en så stor sammenheng, sier hun.

«Akademisering?»

– Regjeringen sier de vil gjøre teoritunge utdanninger mer praksisnære. Er det feil medisin?

– Ja, de sier og skriver at det har vært en «akademisering». Vi mener at regjeringa har vært for lite opptatt av kvalitet og forskningsbasert kunnskap. Det å redusere kvaliteten og kravene til studenter, til de som skal undervise, og til innholdet i utdanninga, er etter vår mening helt feil medisin. For hvis man skal rekruttere flere inn, hjelper det ikke å senke krav. Det øker verken statusen eller attraktiviteten til yrket. Og dette handler ikke om å nedvurdere betydningen av praktisk erfaring. Vi har vært tydelige på at vi ønsker å styrke ABLU (arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, vår anm.) Vi ønsker at flere av de som jobber i barnehagen i dag uten utdanning, skal ta utdanning. Det vil åpenbart styrke barnehagene, og heve status og kvalitet.

Jønnes viser til satsinger på ekstra kvalifisert bemanning. Til «Færder-modellen» som innebærer én spesialpedagog i hver enkelt barnehage. Og til barnehageeiere som virkelig satser på videreutdanning for sitt personale, og som ser gode resultater av det.

– Det er et kjempeviktig grep. Hvis barnehage skal være tidlig innsats, kan vi ikke senke kravet til utdanning. Men vi skal åpne døren for alle som trenger det - på alle nivå. Det gjelder fagarbeiderutdanning, barnehagelærerutdanning og ytterligere videreutdanning, understeker hun.

Ønsker karriereløp

Med det er Jønnes over på et annet vesentlig poeng for henne: Hvordan unngår vi at barnehagelærere utdanner seg ut av barnehagen – når de for eksempel tar spesialpedagogikk på toppen av sin bachelorgrad?

– Jeg er opptatt av å gjøre det attraktivt å jobbe i barnehage. Da må vi se på flere karriereveier for ansatte i barnehagen. Det ønsker jeg et økt fokus på framover. Vi må sikre at folk som velger å utdanne seg, har mulighet til å se for seg et langt arbeidsliv i barnehagen.

– Du vil ikke at dette skal være en typisk rekrutteringsvei for skolene?

– Nei, for vi ønsker å beholde flinke barnehagelærere i barnehagen. Det er et eget viktig punkt på planen vår: Karriereløp. Mulighet til et langt og lykkelig arbeidsliv. Det vil øke kvaliteten på yrket og i barnehagene.

At det er for lite fagfolk i barnehagene er det tilsynelatende politisk enighet om. Forrige regjering hadde mål om at 50 prosent av ansatte skulle være barnehagelærere før 2025. Nåværende regjering har mål om 60 prosent barnehagelærere før 2030.

Men de siste par årene, har andelen falt. Fra til 43,6 prosent i 2021 til 42,4 prosent i fjor

I fjor var det for første gang også færre enn én søker per studieplass på barnehagelærerutdanningen.

Ser et paradoks

– Færre søker barnehagelærerutdanning. Kommunene melder at det er vanskelig å rekruttere, og vi vet at flere som jobber i barnehage søker seg til andre jobber. Da er det et paradoks at studiebarometeret viser at barnehagelærerstudenter er mer tilfredse enn de som tar sykepleier-, lektor- og grunnskolelærutdanning, men likevel sliter vi med å få flere til å bli barnehagelærere, sier Jønnes.

Det viser at det er stort behov for å skape ro i sektoren, mener hun.

Høyre-representanten antyder at den SV-støttede Ap/Sp-regjeringens sterke fokus på å stramme inn overfor private barnehager, ikke bidrar til å dempe utfordringene som sektoren nå møter.

– Søkertallene til utdanninga har falt dramatisk fra 2021. Årsakene er sammensatte, både med tanke på pandemi - når man vet hvilket press de barnehageansatte sto i - og sannsynligvis også andre faktorer. Men når behovet er så stort, og fallet så sterkt, er det helt grunnleggende viktig å skape ro i sektoren, argumenterer Jønnes.

Heller ikke den nye strategien for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket, som regjeringen la fram i vinter, adresserer utfordringene i barnehagesektoren godt nok, mener Høyre.

– Vi mener den er tynn, og inneholder for få konkrete tiltak. Den vil alene ikke være nok til å snu utviklingen.

– Sum av flere tiltak

11 organisasjoner i Barnehage- og Skole-Norge har bidratt til arbeidet med nevnte strategi.

– Har Høyre andre løsninger enn disse?

– Høyre er opptatt av kvalitet og innhold i barnehagene, og er opptatt av å gjøre barnehagelæreryrket mer attraktivt. Våre løsninger vil først og fremst være karriereveier også i barnehage, og så må vi skape ro i sektoren, sånn at folk ønsker seg til barnehagene og kan være trygge på at barnehagene de søker seg til har forutsigbare rammevilkår. Studentene som trives godt, er gode ambassadører for studiet. Vi må sørge for at de får en god arbeidshverdag med gode arbeidsforhold. Legge til rette for etter- og videreutdanning og karriereløp som ikke gjør at de utdanner seg ut av barnehagen, som mange med master i dag gjør. Kommuner som Dovre og Færder ser gode resultater av satsinger på kompetanse, også når det gjelder trivsel hos ansatte, sier Jønnes.

– Vi må også se på andre grep. Alt løses ikke gjennom økt grunnbemanning. Vi må se på tidstyver. Der har Tønsberg kommune gjort mye godt som flere kommuner kan lære av. De har blant annet jobbet med bedre veiledning for nytilsatte, og styrket faglig autonomi. Mange av disse tiltakene har kommet av at Høyre har fått innspill fra de ansatte ute i barnehagene. Det er ikke en enkelt ting som kan løse de utfordringene vi har, men summen av mange tiltak. Det er viktig at lokalpolitikerne våre er åpne for konkrete innspill på hvor skoen trykker i sektoren, og gjør tilsvarende grep som Tønsberg. 

– Mange barnehageansatte vil trolig likevel peke på én enkelt ting: Bemanning.

– Men hvis vi skal ha økt bemanning, så må vi også utdanne nok folk. Ting henger nøye sammen. Jeg har møtt mange barnehageansatte med tårer i øynene. Både fordi de er slitne etter pandemien, men også fordi de er frustrert over situasjonen barnehagesektoren er i. Det er ingen som ikke ønsker nok ansatte gjennom hele barnehagens åpningstid. Hovedfokus bør være å skape ro, sørge for trygge arbeidsplasser for folk i alle aldere og der unge ser at de har utviklingsmuligheter. Og så må vi sørge for attraktiv utdanning også i framtida.

Uforpliktende fra statsråden?

Jønnes mener dessuten å registrere at kunnskapsministeren ofte prater varmt om at kommunene må styrke grunnbemanningen gjennom hele åpningstiden. 

– Men når hun får spørsmål om hvordan, peker hun bare på at kommunen må ansette flere i barnehagen. Hvis hun virkelig mener det må hun vise det med konkrete tiltak i budsjettene sine, og det har hun ikke gjort til nå. Å henvise til generelle økninger i kommunerammen er ikke nok. Akkurat nå er det flere og flere kommuner som sliter med å få kommunebudsjettene til å gå opp og flere kommuner havner i Robek-registeret. Da er det beinharde prioriteringer som kommunepolitikerne våre over hele landet står i, sier hun.

Og så må det altså være nok kvalifisert arbeidskraft.

– I hvilken grad tror du fallet i søkertallene henger sammen med forhold i sektoren, og i hvilken grad med forhold utenfor. Som økt interesse for en del yrkesfag utenom barne- og ungdomsarbeider?

– Det er summen av utdanninger i Norge som gjør at vi har nok arbeidsfolk. Det bør fortsatt være stort fokus på å rekruttere til yrkesfag, og også til barne- og ungdomsarbeiderfaget, svarer Jønnes.

Hun tror mye av nøkkelen til rekruttering handler om å kunne tilby en god arbeidshverdag over tid. Som lar seg kombinere med familieliv, og med gode muligheter for utvikling. Som de ansatte gleder seg til, og har krefter til.

Powered by Labrador CMS