Fra venstre: Mette Bakken, daglig leder i Samvirkebarnehagene SA, Tove Rygh de Flon, daglig leder i Kråkeby barnehage og Kjerstin Wøyen Funderud i Senterpartiet.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Vi ble ganske sjokkerte da vi så forslaget
De siste tre årene har Samvirkebarnehagene fått totalt 4,2 millioner for lite i tilskudd til å dekke pensjonskostnadene sine. Regjeringen har foreslått en ny ordning, men verken daglig leder Mette Bakken eller Sp-politiker Kjerstin Wøyen Funderud tror den er løsningen.
– Jeg er skuffet over at statsråden ikke har fulgt opp
intensjonen i det nye barnehageforliket når det er så tydelig formulert hva
stortingsflertallet mener, sier Funderud som er Senterpartiets
barnehagepolitiske talsperson og 2. kandidat i Østfold.
Hun viser til at et klart flertall på Stortinget i
mai ba regjeringen om å innføre en ny søknadsordning for pensjonstilskudd
for private barnehager:
«Søknadsordningen må være forutsigbar, med tydelig regelverk, ha et rimelig tak, og være utformet slik at barnehagene får dekket dokumenterte pensjonskostnader.»
Funderud mener regjeringens
forslag, som ble sendt på høring
like før sommerferien, ikke møter denne bestillingen.
– Ny barnehagelov ble vedtatt i juni med føringer for
hvordan departementet skulle følge opp dette videre i forskrift. Da må jo vi
forutsette at statsråden leverer på det. Når vi ser at det ikke skjer blir vi selvsagt
overrasket, men vi kommer ikke til å gi oss på forliket, sier hun.
– Skaper fortsatt usikkerhet
Onsdag tok Sp-politikeren turen til Kråkeby barnehage,
hvor hun møtte barnehageleder Tove Rygh de Flon og daglig leder Mette Bakken i
Samvirkebarnehagene SA.
Sistnevnte forteller at jubelen sto i taket da
barnehageforliket om fremtidig styring og finansiering av barnehagesektoren ble
inngått før sommeren, men at jubelen raskt ble byttet ut med fortvilelse og
frustrasjon da regjeringens forslag til finansieringsforskrift ble sendt på
høring noen uker senere.
– Høringsforslaget er fullt av begrensninger og
forutsetninger som bidrar til å skape fortsatt usikkerhet i sektoren, sier
Bakken.
– Går utover kvaliteten
Annonse
Søknadsordningen regjeringen foreslår, har følgende
innretning:
Barnehager med pensjonsutgifter som samlet over tre år har
mer enn 5 prosent høyere utgifter til pensjon enn det de får dekket etter
hovedregelen, har etter søknad rett til å få dekket utgiftene som overstiger 5
prosent. Oppad begrenset til 13 prosent av den private barnehagens
lønnskostnader.
Ut fra hva som står i høringsteksten betyr dette at
barnehagene som har pensjonsløsninger på et nivå definert som bransjestandard,
kun har rett til å få dekket pensjonskostnader i intervallet mellom 11,55
prosent og 13 prosent. Og de kan måtte vente tre år før pengene kommer.
de Flon og Bakken mener søknadsordningen som foreslås er
altfor dårlig, og er bekymret for konsekvensene hvis den blir gjeldende.
– Her har man blitt enige om et forlik, og så følger ikke
departementet det opp. Vi ble ganske sjokkerte da vi så forslaget, sier førstnevnte.
– Får vi ikke dekket alle pensjonskostnadene våre, som vi
frykter blir konsekvensen, så vil det gå på bekostning av kvaliteten. Det vil
gå utover barna og vi vil få problemer med å rekruttere kvalifisert personell
til barnehagene våre, legger Bakken til.
Økonomisk usikkerhet er svært uheldig for rekrutteringen
til barnehagesektoren, mener hun:
– Halvparten av barnehagene i Norge er private, og hvis
det skapes usikkerhet om hvordan fremtiden blir som barnehagelærer i disse
barnehagene, så blir det vanskelig å rekruttere fagfolk og det er kjempealvorlig
for samfunnet. Mange barnehager vil forsvinne, sier Bakken.
Daglig leder i Samvirkebarnehagene, Mette Bakken.Foto: Silje Wiken Sandgrind
4,2 millioner over tre år
Foreldreeide Samvirkebarnehagene driver totalt seks
barnehager i Fredrikstad kommune.
Bakken opplyser at samtlige hadde høyere kostnader til
pensjon enn det de fikk dekket gjennom pensjonstilskuddet både i 2022 og 2023.
I fjor hadde fem av seks barnehager høyere pensjonskostnader enn tilskuddet
dekket.
I perioden 2022 til 2024 ble pensjonstilskuddet til
private barnehager redusert fra 13 til 10 prosent av lønnsutgiftene i de
kommunale barnehagene. Bakken og de Flon forteller at denne innstrammingen har
vært svært merkbar:
Til sammen fikk de seks Samvirkebarnehagene snaut 4,2 millioner
kroner for lite i tilskudd til å kunne dekke pensjonskostnadene i årene
2022-2024, ifølge beregninger gjort av PBL. For Kråkeby barnehage, var
underdekningen på 1,5 millioner disse tre årene.
Barnehagene søkte Fredrikstad kommune om å få det
resterende beløpet dekket, men fikk avslag.
Tove Rygh de Flon er daglig leder i Kråkeby barnehage på Kråkerøy.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Bakken forteller av Samvirkebarnehagene har drevet
nøkternt over lang tid, og at de derfor har klart å opparbeide seg en økonomisk
buffer som de har kunnet ty til for å dekke inn kostnader til pensjon som de
ikke har fått dekket gjennom tilskudd.
– Men vi kan ikke fortsette å ha ordninger som er lite
forutsigbare og som skaper stor økonomisk usikkert fremover. Til slutt vil ikke driften være liv laga. Alt vi ønsker er å drive kvalitetsbarnehager, med gode
arbeids- og lønnsforhold og gode pensjonsordninger for våre ansatte, men hvis
det fortsetter sånn har vi ikke sjanse til det.
Tok utgangspunkt i gjeldende budsjett
Da ny finansieringsforskrift ble sendt på høring i slutten
av juni, uttrykte blant andre PBL
og Høyres Kari-Anne
Jønnes sin misnøye med forslaget som er ført i pennen av
Kunnskapsdepartementet.
– Vi kan ikke foreslå en søknadsordning som medfører økte
utgifter uten at Stortinget har fattet vedtak om dette. Dette gjelder også selv
om den nye søknadsordningen først skal tre i kraft fra 2026, svarte
departementet i juli, da barnehage.no ba om svar omkring årsaken til misforholdet
flere har påpekt mellom forliket og forskriften som er foreslått.
På spørsmål om ikke fremtidige budsjett skal gi
tilstrekkelige rammer for dekning av pensjonskostnader, så ansatte i offentlige
og private barnehager kan ha likeverdige pensjonsvilkår, svarte departementet
følgende:
– Stortinget har bedt oss om å innføre en søknadsordning
som dekker barnehagenes pensjonskostnader, men de har også sagt at ordningen
skal ha et «rimelig tak». Vi har foreslått en søknadsordning som ikke lenger er
avgrenset til barnehager med pensjonsavtaler inngått før 1. januar 2019 og
dette betyr at flere barnehager får krav på mer i tilskudd enn i dag. Forslaget
om en øvre grense i søknadsordningen er den høyeste som vi kan fastsette
innenfor gjeldende rammer. Dersom det skal innføres en søknadsordning som
følger opp alle forutsetningene i Stortingets anmodningsvedtak, må Stortinget
fatte et budsjettvedtak for å dekke opp merutgiftene dette vil påføre
kommunesektoren. I høringsnotatet har vi derfor også synliggjort noen
alternativer til øvre grenser som forutsetter økte bevilgninger over
statsbudsjett.
Tema i budsjettforhandlinger
Senterpartiets Kjerstin Wøyen Funderud, sier de ikke kommer
til å gi seg i pensjonsspørsmålet:
– Vi er opptatt av at både private og
kommunale barnehager skal ha gode rammevilkår. Det skal være forutsigbar
økonomi og gode arbeidsforhold. Derfor var vi så glade for at det var mulig å
få til et bredt barnehageforlik, og ble tilsvarende skuffet når det viste seg
at forslaget til forskrift ikke fulgte opp det vi mente var et godt
stortingsflertall, sier hun.
Regjeringen har nå to viktige oppgaver, mener Funderud:
– De må sørge for at man får en forskrift som er i
samsvar med det Stortinget har bestemt, og så må man legge inn mer penger til
kommunene i kommende statsbudsjett slik at det blir nok til å dekke pensjon for
private barnehager.
– Hvis det ikke skjer, hva gjør dere da?
– Da er neste mulighet til å ta dette opp når budsjettet
legges frem i oktober.
– Senterpartiet kommer til å stå ved det man ble enige om i forliket.
Og så vil regjeringen, uansett hvem det blir etter valget, trenge støtte i
Stortinget for å få igjennom sitt budsjett, sier Funderud.
Kjerstin Wøyen Funderud er andrekandidat til Stortinget for Senterpartiet i Østfold.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Må følge med midler
At det er foreslått en søknadsordning som tar
utgangspunkt i dagens budsjettrammer, synes Mette Bakken og Tove Rygh de Flon
er merkelig.
I tariffområdet til PBL får barnehagene i dag om lag 200
millioner kroner for lite i tilskudd i året til å dekke utgiftene til de
ansattes pensjonsavtaler, ifølge organisasjonens beregninger.
– Når det er så stort avvik mellom de pensjonskostnadene
vi har og hva vi faktisk får dekket, så er det helt opplagt at det må følge
penger med en ny ordning, sier Bakken.
Sps Kjerstin Wøyen Funderud er enig:
– Nå må vi som blir valgt inn på tinget fra avtalepartiene
forplikte oss til å rydde opp i dette når Stortinget trer sammen igjen i høst. Da kan
man også be om å få forskriften til Stortinget. Statsråden har fullmakt i loven
til å gi forskrift, men hvis ikke Stortinget er fornøyde med forskriften så kan
man be om å få den til behandling.
– For komplisert
Endringene skal etter planen tre i kraft 2026. Regjeringens forslag til finansieringsforskrift er nå ute på høring,
og det er mulig å komme med innspill frem til 30. september.
Den muligheten vil Bakken og de Flon benytte seg av.
– Søknadsordningene og forskriftene som gjelder for barnehage,
er altfor kompliserte. Slik har det vært i mange år. Vi bruker så mye energi på
dette som vi heller ønsker å bruke på å lage gode barnehager, sier de Flon i Kråkeby
barnehage.