Det har vært både spennende, arbeidsomt og nervøst,
beskriver hun om den tre dager lange prøven. Men resultatet ble bra.
– Jeg fikk meget godt bestått, sier Malin Bang.
– Rart å forlate
Barnehage.no intervjuet den da 18 år gamle Bang da hun i
fjor vinter var nokså fersk lærling i Asphaugen barnehage i Bodø.
– Helt
riktig retning for meg, sa hun da.
Nå sier hun:
– Jeg tenker fortsatt det samme. Jeg storkoser meg i
barnehage.
Etter to års læretid, flytter den ferske barne- og
ungdomsarbeideren nå til nabokommunen Beiarn. Å forlate barn og kolleger i
Asphaugen blir rart.
– Det blir veldig rart å slutte. Nå har jeg sett dem fem
dager i uka i to år. Jeg kommer til å savne dem, sier Bang.
Følelsen er gjensidig, forstår vi på veileder Lene-Marie
Laukslett, som har fulgt Malin tett det siste året – og som beskriver henne som
munter, en «magnet på unger», og samtidig «kok rolig».
– Det blir vemodig for oss alle.
Over tre dager
Fagprøven i barne- og ungdomsarbeiderfaget går over tre
dager.
– Første dagen får man oppgaven, og så er det skrivedelen.
Andre dagen er praktisk gjennomføring av det som er planlagt, mens siste dag er
evaluering, muntlig del og resultatet, forklarer Bang.
– Jeg skal planlegge en aktivitet for ungene som jeg skal
gjennomføre. Og planlegge samlingsstund og et måltid, utdyper hun.
– Sensorene tar utgangspunkt i barnehagens månedsplan, vår
har temaet «Vi vil ut». Så får lærlingene en oppgave ut fra hva de arbeider
med. For eksempel forming eller uteaktivitet, supplerer Laukslett.
Noe av det Malin har vært opptatt av, er å vise at hun har
forståelsen for helheten av arbeidet i barnehagen.
– Fagprøven knyttes opp mot månedsplan, læreplanen og alt.
Så alt er flettet inn i alt.
Trygge omgivelser
– Var barna samarbeidsvillige under den praktiske
gjennomføringen?
– De hadde en del mer energi enn de pleier, men det gikk
bra, smiler Bang.
– Ungene var «elektriske». Og den ene sensoren hadde
punktert og rakk ikke fram i tide. Så vi var litt stresset, medgir Laukslett.
Likevel gikk det greit å gjennomføre.
– Sensorene kom fra Saltdal og Meløy. Flinke folk, og det
var trygt og godt. Jeg har sagt det til Malin; de er jo akkurat som oss. De vil
bare se det du kan, ikke ta det på det du ikke kan. De vil bare se hva du har i
deg.
– Ja, det var ikke sånn at «her kommer jeg og skal si alt du
gjør feil. Det var veldig trygge omgivelser, og ikke farlig i det hele tatt,
selv om jeg var stresset på forhånd, sier hovedpersonen selv.
– Setter en standard
Laukslett, som selv er fagarbeider, har hatt flere lærlinger,
og trives godt med oppgaven.
– Jeg synes det er veldig artig. Lærerikt. De kommer rett
fra skolen, og så har vi mulighet til å forme dem som vi vil. Man setter en
standard, sier hun.
Og fortsetter:
– Malin har vært veldig flink, så vi har ikke hatt så mye
veiledning. Og så skjer det masse på avdeling. Hele avdelinga, egentlig hele
barnehagen, er jo med på å forme lærlingen.
Sju mappeoppgaver har blitt levert underveis.
– Og så har jeg hatt to timer skrivetid annenhver uke.
Vi har et system der alle kompetansemålene ligger, og de skal vi
dokumentere skriftlig at vi kan. Ikke bare praktisk, forklarer Bang.
Laukslett er ærlig på at de ikke bestandig har fått tid til
ukentlig veiledning, og at de noen ganger har trengt Malin på avdelingen.
– Man legger en plan, men i barnehagene blir planer ofte
endret. Likevel er jeg opptatt av at lærlingen skal få det hun har krav på.
Derfor har vi tatt noen skippertak til tider.
– Må ha interessen
Erfaringen har ikke virket avskrekkende.
– Jeg har lyst på lærling selv, sier Bang.
På spørsmål om hva som blir annerledes nå som hun har
fagbrevet, svarer hun:
– Da teller jeg faktisk i bemanninga. Det har jeg ikke gjort
til nå.
– Å ha lærling er en ekstremt stor ressurs. Vi merker det
når vi går uten en på topp. Det er et par hender og øyne ekstra, og når de har
det faglige i bunnen blir det mer kvalitet i det som skjer, sier Laukslett.
– Sist gang vi snakket med deg var tema nedgang i
søkertall til BUA. Tror du det fins potensial for at flere søker seg samme vei
som du har gått?
– Jeg tror man absolutt må ha interessen, hvis man skal
velge det. Men jeg tror også vi må finne en måte å fremme alt vi gjør; at det
synes at det er veldig fint å jobbe i barnehage. Man former fremtidens voksne,
og er med det en stor del av framtiden. Det er en viktig jobb.
Selv har hun lekt med tanken på en videoblogg på Snapchat,
for å vise fram hvordan hverdagen er, uten å eksponere barna.
Økning i år
Årets tall viser noen flere søkere til BUA2 (andreåret på
videregående) enn det har vært i perioden 2022-2024.
Også Laukslett har gjort seg noen tanker om statistikken –
og hva som skal til for at flere velger yrket.
– Da koronaen kom, fikk barnehagene mye taletid. Men det ble
mye negativt. Vi må også få fram hvor bra det er. Som den uka i vår da vi var
ute i skogen, da hele barnehagen flyttet ut. Til lavvo, gapahuk og hengekøye.
Barna sov ute, spiste uke, gikk på tur og så ekorn. Da tenkte jeg. «Vi får
betalt for å være her ute med ungene. Det er helt sinnssykt!» For det er mest
fint. Kollegene blir som en ekstra familie, fordi vi jobber så tett sammen. Og
når det røyner på, så røyner det på. Men da blir det godt med helg.
– Den uka ute er den fineste i hele året, samtykker Malin om
ute-uka.
Men det er situasjoner i det daglige som gjør at hun trives.
– Det kan være noe så enkelt som å komme på jobb og ungene
blir så glad for å se deg. Det varmer veldig.