– Nå har jeg være så heldig å bli nominert av studentene mine, men de kunne gjerne stått her sammen med meg, sier Monica Endresen Barken som er nominert til prisen «Årets barnehageinspirator».

«En utrolig dyktig foreleser som genuint bryr seg om sine studenter»

Som fersk barnehagelærerstudent syntes Monica Endresen Barken det var skummelt å ta ordet i klasserommet. I dag er hun universitetslektor ved UiA og en av fem forelesere som kan vinne prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert

«Monica er en utrolig dyktig foreleser som genuint bryr seg om sine studenter. Hun har ikke bare fokus på et godt læringsmiljø i klassen, men hun legger også særlig vekt på det sosiale. Jeg husker godt første time med Monica, hun startet timen med å snakke om miljøet i klassen og at hun ikke ville se at noen satt alene i forelesningene sine.»

Slik beskrives Monica Endresen Barken av en av studentene som har nominert henne til prisen som deles ut av PBL.

Barken er utdannet barnehagelærer og har mastergrad i pedagogikk. Hun har tidligere jobbet som pedagogisk leder i flere barnehager, og har de siste to årene vært ansatt ved Universitetet i Agder. Her underviser hun i kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og har emneansvar for bacheloroppgaven.

– Jeg blir rørt og ydmyk over at studentene har tatt seg tid til å skrive positive ord om meg og føler at jeg har vunnet allerede ved å være nominert. Jeg har ikke så lang erfaring som foreleser, så dette er en «kjempeboost», sier Barken om nominasjonen.

Les også: Disse kan bli «Årets barnehageinspirator 2021»

Skape et trygt miljø

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– For meg er det veldig viktig å skape et trygt miljø i klasserommet og å være en underviser som ser hver enkelt student. Trygghet og et godt klassemiljø gir gode forutsetninger for læring. Jeg merker at studentene etter hvert synes det er mindre skummelt å stille spørsmål og dele av seg selv. Jeg er opptatt av å ikke ta meg selv så høytidelig og mener at man gjennom å være litt leken og kreativ kan skape trygghet, sier Barken.

– En god foreleser må også brenne for faget sitt, og det er viktig at dette skinner igjennom i undervisningen. Man må både ha god fagkunnskap og kunne trekke linjer til praksis. Jeg er veldig glad i å hente frem fortellinger fra min egen barnehagepraksis slik at studentene får større forståelse og engasjement for faget, legger hun til.

Om prisen:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, Kari Pape, pedagog, foredragsholder og forfatter, og Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
  • Prisen deles ut under PBLs landsmøte mandag 1. november.

Gjøre en forskjell

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Jeg brenner veldig for barnehagelærerutdanningen, og så lenge det er tematikk som kan bidra til å gjøre en forskjell i barnehagen synes jeg det er veldig spennende.

Barken trekker likevel frem studentenes første møte med kunnskapsområdet barns utvikling, lek og læring som ekstra spennende.

– Da reflekterer vi rundt studentenes syn på barn og barnets rett til medvirkning, omsorg og anerkjennelse. Jeg opplever alltid at dette blir en slags dannelsesuke for studentene. Plutselig endrer de synet på barn og hvordan de ser på medstudentene sine, på seg selv som individ og hvordan de møter andre. Det er akkurat som om jeg kan se at de får en ny forståelse. Det er veldig spennende å ta del i dette, sier hun.

– Får meg til å ville gjøre en enda bedre jobb

– Hvem inspirerer deg?

– Det jeg liker aller best med jobben er å være i samspill med studentene i klasserommet. Nå har jeg være så heldig å bli nominert av studentene mine, men de kunne gjerne stått her sammen med meg. Det er veldig gøy å se hvordan de utvikler seg for hver uke som går og får økt forståelse for den viktige profesjonen de skal inn i. Å vite at disse studentene skal bidra til å skape økt kvalitet for barnehagebarna i barnehagene, er inspirerende. Studentene får meg til å ville gjøre en enda bedre jobb.

– I tillegg til å inspireres av studentene, har vi et godt samarbeidsteam i kollegiet. Både det faglige- og det sosiale miljøet på arbeidsplassen inspirerer meg til å utvikle meg videre, sier Barken.

Laget spørreundersøkelse

«Hun strekker seg langt for studentene sine slik at de skal få et best mulig læringsutbytte. Hun er streng der det trengs, men mest av alt har hun en enorm varme. Hun lager en helt spesiell stemning i klasserommet, hun ufarliggjør det å stille alle typer spørsmål, hun viser glede når vi deltar aktivt, hun klarer også å få frem denne stemningen på Zoom, noe som er godt gjort i disse tider», skriver en av studentene som har nominert Barken til prisen.

– Hva har gjort størst inntrykk på deg som lærer i løpet av pandemien?

– Flere studenter fortalte meg at de hadde det tungt psykisk. Dette kunne gjerne være ressurssterke studenter som mistet motivasjonen til å ta eksamen eller fullføre bacheloroppgaven. Det var en del som åpnet seg opp om at de var ensomme eller følte seg isolerte. Det gjorde stort inntrykk på meg.

Barken forteller at hun laget noen enkle, digitale spørreundersøkelser der hun spurte studentene om hva universitetet kunne gjøre for å bedre hverdagen deres, både når det gjaldt undervisning, men også sosialt.

– På noen måter har dette også vært en fin tid. Vi hadde en bratt læringskurve og vi klarte å få studentene igjennom. Når vi først var i samspill med hverandre via datamaskinen prøvde vi å gjøre det beste ut av situasjonen sammen, sier hun.

Hadde sceneskrekk

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– Det er stor forskjell fra da jeg begynte i jobben til slik jeg jobber i dag. I starten hadde jeg en forestilling om at man måtte ha svar på alle spørsmålene som ble stilt. Nå har jeg jobbet i et par år og er mye tryggere på at vi er i en samskapingsprosess i klasserommet. Selv om jeg har kompetanse på feltet, så pleier jeg å si til studentene at jeg ikke nødvendigvis sitter med alle fasitsvarene, men at de kan lære noe av meg, og at jeg kan lære noe av dem. Vi kan lære sammen.

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Jeg har veldig mange gode minner. Særlig knyttet til relasjonene med medstudenter og de gode underviserne jeg møtte på.

– Et øyeblikk jeg pleier å dele med ferske studenter, er da jeg selv satt i klasserommet første dag av barnehagelærerutdanningen. For min del var det en ganske stor utfordring for jeg led av sceneskrekk og da læreren sa at vi skulle presentere oss for hverandre ble jeg veldig nervøs. Det var skummelt å ta ordet, men jeg føler at dette var det første skrittet mot den rollen jeg har i dag som universitetslektor. Jeg håper at dette eksemplet kan gi studentene en trygghet på at også de kan bli gode formidlere uavhengig av hvilket utgangspunkt de har.

De fem finalistene til «Årets barnehageinspirator 2021» er:

Her kan du stemme på din kandidat.

Powered by Labrador CMS