– Man må kunne gjøre fagstoffet levende, sier høgskolelektor Hilde Muren som nominert til prisen Årets barnehageinspirator 2021.
– Man må kunne gjøre fagstoffet levende, sier høgskolelektor Hilde Muren som nominert til prisen Årets barnehageinspirator 2021.

«En kunnskapsrik og god foreleser som jeg håper mange får møte på sin studievei»

Hun utdannet seg til siviløkonom, men opplevde etter hvert at hun hadde havnet på feil hylle i livet. Nå er høgskolelektor Hilde Muren ved Høgskulen i Volda en av fem forelesere som kan vinne prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert Sist oppdatert

«Hilde er en fantastisk lærer med utrolig mye kunnskap om det aller meste. Hun er så inspirerende og gir mye glede i en utdanningshverdag! Hun har god kontroll på det meste og tar alle utfordringer og spørsmål på strak arm. Hun har alltid et smil på lur og det er aldri en kjedelig skoledag med henne», skriver en av studentene som har nominert Muren til prisen som deles ut av PBL.

Til daglig underviser Muren på barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen i Volda. Det har hun gjort siden 2011.

– Jeg utdannet meg først til siviløkonom, men fant etter hvert ut at ikke bare var jeg på feil hylle i livet, men på feil bibliotek. Etter å ha jobbet flere år i Telenor med økonomi og reorganisering bestemte jeg meg for at dette ikke gikk lenger, jeg måtte ta noen grep, forteller Muren.

Hun satte seg på skolebenken igjen og utdannet seg til barnehagelærer.

– Jeg jobbet 11 år som styrer og pedagogisk leder i barnehage før jeg ble ansatt ved høgskolen, forteller hun.

– Må gjøre fagstoffet levende

– Hva tenkte du da du fikk vite at du var en av finalistene?

– Jeg ble helt målløs. Det var en fin oppmuntring for jeg hadde hatt noen dager der jeg følte at jeg ikke var så fornøyd med min egen undervisning. Jeg er en av dem som har en tendens til å aldri være helt tilfreds med det jeg gjør og har alltid lyst til å gjøre det bedre. Det kan noen ganger være en god ting, men jeg pleier også å si til studentene mine at vi må huske på å klappe oss på skuldra og legge merke til det vi faktisk får til. Da jeg fikk vite at jeg var nominert ble jeg minnet på dette, sier hun.

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Man må kunne gjøre fagstoffet levende ved å komme med gode eksempler fra praksis. Da må man også våge å dele praksisfortellinger som viser at det er OK å gå på trynet, lære av det og reise seg igjen. Alle gjør feil og det er helt greit så lenge en reiser seg og prøver på igjen.

– Jeg har erfart at det også er viktig å være trygg på meg selv, hva jeg kan og hva jeg ikke kan. De første årene var jeg redd for å bli avslørt for kunnskap jeg manglet og for egenskaper jeg trodde at en seriøs lærer ikke skal ha. Nå er jeg tryggere på hvem jeg er som lærer og tør mer å stå i det i møte med fag, kolleger og ikke minst studenter.

Om prisen:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, Kari Pape, pedagog, foredragsholder og forfatter, og Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
  • Prisen deles ut under PBLs landsmøte mandag 1. november.

Nærmiljøet som læringsarena

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Jeg underviser i Samfunn, religion, livssyn og etikk og Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid. Det jeg synes er kjekt er når jeg kan se koblingen mellom de ulike fagområdene og vise studentene disse sammenhengene. Jeg tror at å oppleve sammenhenger ofte gir større mening til det som er lært, sier Muren.

– Det er mange temaer som står mitt hjerte nær; digital kompetanse, sosialisering og det å støtte opp om barns opplevelse av at de hører til og er gode nok akkurat som de er. Også det å bruke nærmiljøet som læringsarena har lenge vært et av mine hjertebarn. Det at man er en del av lokalsamfunnet og bidrar i det som skjer utenfor barnehagegjerdet. En barnehage i mitt nærmiljø holder for eksempel på å etablere et samarbeid med omsorgsboligene i nærheten for å få til møter på tvers av generasjoner, sier hun.

– Hvem inspirerer deg?

– Kollegafellesskapet inspirerer meg! Jeg er ansatt ved en annen avdeling ved høgskolen enn den avdelingen som barnehagelærerutdanningen tilhører. Det er herlig for da kan jeg vandre imellom og få innspill på tvers av avdelingslinjene.

– Av og til får vi også til å være to lærere i klasserommet. Det er gull verdt å kunne se hva andre lærere gjør, og hvordan de klarer å engasjere studentene, sier Muren.

– Liker å tulle og tøyse litt

«Hilde engasjerer heile klassa og er oppdatert og engasjert både når det gjeld pensum og teknologi. Ho er ikkje fødd med iPhonen i handa, men har virkelig teknologi som interessefelt – dette kom godt med no i koronapandemien. Ho er fagleg engasjert og tør å sette spørsmålsteikn med etablerte normer innen det å jobbe i barnehage», skriver en av studentene som har nominert Muren til prisen.

– Hva har gjort størst inntrykk på deg som lærer i løpet av pandemien?

– Jeg hadde en opplevelse ganske nylig som gjorde inntrykk på meg. Da jeg gikk en tur forbi den lokale barnehagen var det flere unge voksne som sto og vinket til meg. De gikk i tredjeklasse på barnehagelærerutdanningen og var ute i praksis. Jeg hadde bare møtt dem gjennom digital undervisning, men det viser at selv om man har undervisning på nett så kan man få til ting som gjør at studentene husker deg og tar kontakt når du møter dem igjen senere, sier Muren.

– Når jeg har nettundervisning liker jeg å tøyse og tulle litt. Jeg har for eksempel gitt studentene en liten oppgave der de har fått 30 sekunder til å tegne hvor de er, eller hva de skal gjøre på ettermiddagen. Deretter har vi holdt tegningene opp foran kameraet og vist dem til hverandre, legger hun til.

Muren forteller at det siste halvannet året har vært utfordrende både for studenter og lærere, men trekker også frem det hun mener er en positiv konsekvens av koronapandemien:

– Som et resultat av pandemien har høgskolen ansatt studentassistenter som har ansvar for å legge til rette for sosiale aktiviteter. I tiden fremover skal det blant annet arrangeres spillkvelder for barnehagelærerstudentene, forteller hun.

«Du må tåle at vi er stille, Hilde»

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– «Du må tåle at vi er stille, Hilde». Det er et råd jeg har fått av studentene mine. Når jeg stiller spørsmål og det blir helt stille i klasserommet, får jeg veldig lyst til å begynne å prate selv. Men studentene har lært med at jeg må tåle at de er stille. «Vi må få tid til å tenke før vi svarer», sier de til meg.

– Jeg forsøker å stille spørsmål som ikke har ett fasitsvar, men der jeg heller oppfordrer studentene til å dele sine tanker om ulike temaer. Det er viktig for meg å legge til rette for at de skal våge å dele, sier Muren.

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Det jeg husker aller best fra egen studietid er medstudentene og det sosiale miljøet. Da jeg tok økonomiutdanningen «okkuperte» vi arbeidsplasser på lesesalen. Vi personliggjorde dem og bygget et sosialt miljø rundt dem. Jeg husker en gang vi hadde et gruppearbeid og oppdaget at det var tegnet et kryss i taket. Vi forsøkte å få til en faglig diskusjon om hva dette krysset betydde. Det var helt spinnvilt, men veldig gøy og et godt minne fra studietiden, sier Muren.

De fem finalistene til «Årets barnehageinspirator 2021» er:

Her kan du stemme på din kandidat.

Powered by Labrador CMS