Marianne Tovsrud Knutsen er universitetslektor i musikk for Estetiske fag ved USN, og en av kandidatene til å bli kåret som Årets barnehageinspirator.

Får studentene ut av komfortsona - og inn i musikken

Hun kunne både tekst og melodi til Jørgen Hattemaker som toåring. Siden har det handlet mye om musikk.

Publisert

Nå sprer Marianne Tovsrud Knutsen musikkglede til barnehagelærstudentene ved USN - så mye at de mener hun fortjener tittelen som Årets barnehageinspirator:

Undervisningstimene til Marianne startet alltid ute, og med et smil. Her hadde vi sangleker som bidro til latter, læring og trygghet. Etterpå hadde vi teoretisk undervisning, som til slutt endte med praktiske oppgaver som skulle oppsummere dagens undervisning. Måten hun la opp undervisningen, ved å både ha fysisk aktivitet, teoretisk undervisning samt praktiske øvelser med instrumenter, gjorde at undervisningsdagene med Marianne var en fryd. Marianne bidro ikke bare til et godt læringsutbytte, hun bidro til et godt læringsmiljø, relasjonsbygging, fellesskap og estetiske opplevelser.

Marianne Tovsrud Knutsen er musiker, grunnskolelærer, kordirigent og prosjektleder. Hun spiller i band og jobber med barn i alle aldre. Og den eneste ansatte ved barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge med utdanning fra Det jyske musikkonservatorium i Ålborg. I vår leverte hun selv masteroppgave i vokal folkemusikk og improvisasjon i kor ved USN, campus Rauland.

– Alle er musikalske, skal du ha sagt til studentene dine. Stemmer det?

– Det stemmer. Vi er født slik, slår hun fast. Og utdyper:

– I et kull barnehagestudenter, hvor alle kommer med ulikt utgangspunkt, tenker nok de fleste at de ikke er musikalske. Men da begrenser man seg veldig, og stenger for musikalsk utfoldelse. Hvis jeg da klarer å etablere trygghet, slik at studentene tør å gå ut av komfortsonen, opplever jeg gang på gang at påstanden om at man ikke er musikalsk blir gjort til skamme. Musikalitet handler om så mye mer enn å være «flink» til å synge eller spille et instrument. Dette finner vi også støtte i innen nyere forskning.

– Alle er musikalske

Akkurat det er en av studentene som har nominert Marianne som Årets barnehageinspirator veldig enig i:

Etter å ha hatt et semester med Marianne som musikklærer, opplevde jeg en ny side ved det å bli barnehagelærer. Marianne inspirerte studentene ved å virkelig se dem, og møte dem der de er. «Alle er musikalske», sa hun. I starten av semesteret trodde jeg ikke helt på henne. Men, det endte med at jeg kjøpte min egen gitar og begynte å lære meg sanger på egenhånd.

Hun brukes litt «rundt omkring» ved campusene til USN, og er akkurat ferdig med et tre dagers tverrfaglig KKK-prosjekt med studentene.

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Først og fremst et engasjement for faget sitt, og lyst til å jobbe med mennesker. Om det er ungdom, barn eller voksne handler det ofte om de samme tingene. Å skape gode relasjoner er viktig uansett alder. Slik at studenter føler seg sett, anerkjent og respektert.

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Musikk er faget mitt, og en stor del av livet. Samtidig tenker jeg det er viktig å se på det i et større perspektiv. Å jobbe med estetiske fag er helt grunnleggende menneskelig, og har også overføringsverdi til andre arenaer. Samtidig som studentene opplever stor personlig utvikling. I et prosjekt som vi nylig har gjennomført er det så mye mestring, humor, glede, samarbeid og fellesskap - og en arena der man både kan by på seg selv og jobbe sammen mot noe. Det er viktig både å se hva slags verktøy musikken kan være og at musikk i seg selv er verdifull, ikke minst når man skal arbeide med barn.

Om prisen:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, Kari Pape, pedagog, foredragsholder og forfatter, og Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
  • Prisen deles ut under PBLs landsmøte mandag 1. november.

Les også: Hvem blir årets barnehageinspirator? Her er kandidatene.

– Hvem inspirerer deg?

– Kollegene mine. Vi jobber tett sammen, blant annet KKK-teamet i Porsgrunn (Kunst, kultur og kreativitet, red.anm), og på Notodden. Å komme inn i et kollegium med faglig dyktige og engasjerte kolleger man kan samarbeide med har vært en fryd.

– Hva har gjort størst inntrykk på deg som lærer i løpet av pandemien?

– Når man jobber med fag som er så kroppslige, mister man en viktig dimensjon når man ikke kan samles fysisk, men må gjennomføre all undervisning på Zoom. Det er grunnleggende å jobbe «på gulvet», å kunne åpne seg. Å le sammen. Samtidig, når jeg tenker tilbake på i fjor og at vi faktisk fikk til å gjennomføre hele semesteret på campus, er det noe vi er litt stolt over å ha fått til - med all logistikk knyttet til smittevern. Jeg opplevde også veldig sterkt hvor viktig det var for studentene, som var ekstremt takknemlige. Og en stor kontrast til å jobbe med et kull på våren hvor vi ikke fikk møtes fysisk i det hele tatt. Da måtte vi jobbe hardt for å komme gjennom skjermen. Men det gikk, det også.

Framtidshåp

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– De inspirer meg, de også. Det gjør de virkelig. De minner meg på, hver dag, hvor viktig det er å ta sjansen. Om de får utfordrende oppgaver i en trygg atmosfære er det helt utrolig hva de kan kaste seg ut i. Og glede og humor er viktig. Jeg har det moro sammen med studentene. Det handler mye om å ta oppgavene på alvor, uten å ta seg selv så høytidelig. Det gir meg håp for framtiden.

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Det er mange gylne minner… Jeg tok først «årsenhet musikk» på Notodden, det var slik jeg kom dit, sier Marianne - som opprinnelig er fra Kongsberg.

– Der var det i alle fall en som inspirerte meg: Trygve Moe. Han drev studentkoret og band, han inspirerte oss og ga oss frie tøyler til å lage forestillinger, og vi dro på turné hvert år. At jeg kom inn i musikkmiljøet der gjorde at jeg gikk videre på lærerutdanningen. Jeg var i utgangspunktet usikker på hva jeg skulle «bli», men visste at jeg ville drive med musikk.

Transatlantisk lapskaus

– Til slutt: Hva heter bandet ditt, og hva spiller dere?

– Jeg spiller i forskjellige bandkonstellasjoner og ulike rytmiske sjangre, men det bandet jeg har spilt lengst i har faktisk sitt utspring i lærerskolebandet fra den gangen for 30 år siden. Vi kaller oss Terry Lehns og spiller det vi kaller «transatlantisk lapskaus»: En god blanding av irsk folkemusikk, amerikansk roots og blues, litt bluegrass og noe egenprodusert, og vi har vært mye på farten rundt omkring på festivaler og spillesteder opp gjennom. Jeg føler meg priviligert som får ta i bruk både musikeren og pedagogen i meg hver dag. Det dreier seg om formidling og engasjement.

De fem finalistene til «Årets barnehageinspirator 2021» er:

Her kan du stemme på din kandidat.

Powered by Labrador CMS