Satte i gang Operasjon Barnehagedagsverk
Sist uke fikk personalet i Kvamstykket barnehage i Tromsø nye kolleger for en dag.
Anledningen var markeringen av FNs barnedag 20. oktober, og nyvinningen «Operasjon Barnehagedagsverk», som gikk ut på å invitere ansatte og studenter ved barnehagelærerutdanningen, politikere, barnehageeiere og andre interesserte ute i barnehagefeltet noen timer.
Intensjonen var å anerkjenne den viktige jobben personalet gjør for samfunnet, og formidle et positivt bilde av barnehagen som arbeidsplass.
Utdanningsforbundets lokallagsleder i Tromsø, Katrine Aursand, var blant dem som deltok. Hun er utdannet lærer og har bakgrunn fra ungdomsskole, men har aldri arbeidet i barnehage før.
– Det første som slår meg er at ingen dager er like. Du må bare forholde deg til ungene, og «go with the flow», sier hun i en artikkel på nettsidene til initiativtaker UiT - Norges arktiske universitet.
Spontan og tilpasningsdyktig
Underveis i sitt barnehagedagsverk erfarte Aursand blant annet at det er en kreativ jobb.
– Du må være spontan og tilpasningsdyktig, for situasjonen endrer seg hele tiden.
Studieprogramleder ved barnehagelærerutdanningen ved UiT, Marit Sundelin, var også på plass i barnehagen.
– I dag har jeg opplevd hvor viktig musikk er for ungene. En gutt som nesten ikke snakker norsk koblet seg på med én gang vi begynte å synge, og det er noe jeg tar med meg i undervisningen min fremover, sier Sundelin.
Ellers framhever hun at barnehagelærerutdanningen har sterkt fokus på lederutdanning, og at det viktigste fokuset er på barn. På omsorg, lek og læring og lekens betydning for barns utvikling.
Kompleksiteten i barnehagen
Fagforbundet og Utdanningsforbundet var medarrangører under dagen, som endte med oppsummering og erfaringsdeling på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP).
– Jeg tenker dagen var viktig for å sette fokus på barnehagens viktige rolle i samfunnet. Mange har også blitt minnet på kompleksiteten i en barnehagehverdag, og derfor også hvor viktig kompetanse ansatte både sitter inne med og trenger, sier Sundelin til barnehage.no.
– Spesielt spennende var det å høre alle erfaringene i refleksjonssamtalen på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk på slutten av dagen. Der ble vi blant annet presentert for begrepet barnisme, og vi fikk satt fokus på hva det vil si å dekke barns behov. Det betyr også å bidra til barns lek. Flere av deltakerne kjente på en negativ følelse da de måtte forlate barnehagen fordi de var i aktivitet med barn som barna ønsket de skulle fortsette med.
Studentenes deltakelse
Sundelin forteller at de på UiT - Norges arktiske universitet er så fornøyde med aksjonen, at de gjerne fortsetter samarbeidet og gjør det til et årlig arrangement.
– Vi skal ha et evalueringsmøte i neste uke. Til neste år tenker jeg at vi kan planlegge studentenes deltakelse bedre, og få det inn som en ny studentaktiv læringsform.