Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Barnehageansatte trives i jobben, men rapporterer om høyt stressnivå

9 av 10 ansatte og styrere i norske barnehager trives på jobb. Samtidig opplever mange stress og mange mener barnehageansatte er lite verdsatt av samfunnet.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en ny OECD-undersøkelse.

– Det er godt å få en bekreftelse på at mange trives i barnehagejobben sin, samtidig som jeg merker meg at mange i stor grad opplever stress. Derfor er tiltakene vi har for å styrke bemanningen og kvaliteten så viktige fremover, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding fra departementet.

TALIS Starting Strong (Teaching and Learning International Survey) er en internasjonal undersøkelse av ansatte og styrere i barnehager. Undersøkelsen ble gjennomført for første gang i 2018 og på nytt i fjor - i 15 land.

I 2024 hadde Norge lav svarprosent, og det er vanskelig å si sikkert om deltakerne er representative. Forskerne mener derfor det er nødvendig å ta enkelte forbehold når funnene tolkes.

Godt samarbeid

Over ni av ti styrere og ansatte i Norge oppgir at de alt i alt er fornøyd med jobben, at de trives i barnehagen der de arbeider og at de vil anbefale barnehagen som et godt sted å jobbe.

Norske barnehageansatte oppgir videre at de i gjennomsnitt bruker 85 prosent av arbeidstiden sin i direkte kontakt med barna. I de fleste deltakerlandene bruker de ansatte mellom 70 og 90 prosent av tiden slik.

Norge er et av landene der de ansatte rapporterer om mest samarbeid seg imellom. Ni av ti oppgir at styreren fremmer en kultur for læringsfellesskap.

Medbestemmelse for ansatte er utbredt, og de gir hverandre tilbakemeldinger på arbeidet og opplever høy grad av autonomi.

De ansatte har også høy mestringstro: Mer enn 90 prosent svarer at de hjelper barna til å samarbeide med hverandre og vise god sosial atferd, og at de hjelper barna til å utvikle kreativitet og evne til problemløsning. De svarer også at de klarer å gi alle barna en følelse av trygghet.

Høyt stressnivå

Drøyt halvparten av norske ansatte svarer at de «ofte» eller «alltid» føler seg stresset på jobben. Tallene er på linje med det man finner i andre land, ifølge rapporten. Videre svarer mellom 13 og 18 prosent at jobben påvirker deres fysiske og psykiske helse negativt.

Å ha for mange barn i barnegruppen eller på avdelingen og høyt sykefravær, blir oppgitt som de største kildene til stress.

– Store barnegrupper og høyt arbeidspress skaper stress i barnehagehverdagen. Derfor er det avgjørende at kommunene og de private eierne er gode arbeidsgivere som prioriterer barnehagene. Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har allerede styrket kommuneøkonomien for å møte utfordringene i sektoren, og for 2025 la vi inn over 1,2 milliarder kroner ekstra til barnehagene, sier Nordtun.

I budsjettforliket med Sp og Rødt har regjeringen blitt enige om å utvide ordningen med toppet bemanning i barnehagene med 600 millioner kroner, slik at det til sammen blir 800 millioner kroner i 2026.

Opplever lav verdsettelse fra samfunnet

I alle land er andelen som svarer at barnehageansatte er verdsatt i samfunnet lavere enn andelen som sier de er verdsatt av foreldrene.

Her til lands svarer nesten alle at de kjenner seg verdsatt av foreldrene og barna, mens under halvparten føler seg verdsatt av samfunnet.

Andelen som kjenner seg verdsatt av samfunnet er lavere i 2024 enn i 2018, mens andelen som svarer at de er verdsatt av foreldrene, er omtrent den samme som forrige gang undersøkelsen ble gjennomført.

– At barnehageansatte kjenner seg lite verdsatt av samfunnet, må vi ta på største alvor. Det kan gjøre det vanskeligere både å rekruttere ansatte og å beholde de erfarne og dyktige medarbeiderne som barna er så avhengige av. Regjeringen er allerede i gang med en rekke tiltak, i god dialog og samarbeid med partene i arbeidslivet, for å bedre rammevilkårene for de ansatte i barnehagene. Den jobben skal vi fortsette med, sier Nordtun.

Ønsker mer faglig utvikling

Blant de ansatte som har svart på undersøkelsen oppgir mer enn åtte av ti at de har deltatt i faglig utvikling det siste året, særlig om barns utvikling, lek og sosial kompetanse.

Samtidig etterlyser styrere mer støtte fra både lokale og nasjonale myndigheter, og en av fire ansatte utrykker stort behov for mer spesialpedagogisk kompetanse og kunnskap om arbeid med flerspråklige barn. En av fem har også stort behov for mer opplæring i å bruke digitale ressurser og verktøy i arbeidet med barn.

Informasjon til foreldrene

Undersøkelsen viser videre at Norge er blant landene med høyest grad av informasjon til foreldrene. Så å si alle ansatte oppgir at foreldre jevnlig får informasjon om daglige aktiviteter.

– Et godt samarbeid mellom ansatte og foreldre er viktig for trivselen og utviklingen til barna. Samtidig er det viktig at de ansatte bruker tiden sin på det viktigste: Å gi barna et best mulig barnehagetilbud, og ikke må bruke tid på overdreven rapportering til foreldre i apper for eksempel, sier Nordtun.

Om TALIS Starting Strong 2024

  • Undersøkelsen er organisert av OECD.
  • TALIS Starting Strong 2024 ble gjennomført i 15 land/utdanningssystem. I Norge ble undersøkelsen gjennomført våren 2024.
  • TALIS Starting Strong 2024 består av én undersøkelse rettet mot ansatte og styrere som jobber med barn under tre år, og én undersøkelse rettet mot ansatte og styrere som jobber med barn i alderen 3–5 år. Disse blir omtalt som «under 3-undersøkelsen» og «3–5-undersøkelsen»
  • TALIS Starting Strong er en utvalgsundersøkelse. Det er frivillig for både barnehager og ansatte å delta. Norge har lav svarprosent i 2024.
  • Til sammen har 170 styrere og 744 barnehageansatte svart på undersøkelsene.
  • I «3–5-undersøkelsen» ligger svar fra 84 styrere og 377 barnehageansatte til grunn for analysene. 38 prosent av barnehagene som ble invitert deltok, og 74 prosent av de ansatte i disse barnehagene svarte. Til sammen utgjør dette en svarprosent på 28. Tallene for «under 3-undersøkelsen» er tilsvarende.

Analyser tyder på at deltakende barnehager er representative, men på grunn av lav svarprosent må tallene tolkes med forsiktighet.

(Kilde: Utdanningsdirektoratet)

Powered by Labrador CMS