Jostein Paulgård Østmoen får studentene til å føle seg viktige - og har lært seg navnet på samtlige. Det er litt av grunnen til at han kan bli Årets barnehageinspirator.

– Jeg har lært at det å være menneske rommer uendelig mye

Da Jostein Paulgård Østmoen oppdaget barnehagepedagogikken, ble det inngangen til en helt ny verden.

Publisert Sist oppdatert

Nå geleider han nye studenter inn i den samme verdenen, med en entusiasme som gjør at flere av dem mener han er Årets barnehageinspirator:

«Mange ganger har jeg tenkt at jeg skulle ønske at andre forelesere var som Jostein, for han får meg til å føle mestring og han får meg til å føle at jeg er viktig.»

«Det er tydelig at han brenner for å utdanne nye barnehagelærere, og at vi som fremtidige barnehagelærere skal være engasjert i yrket vårt. Han er en utrolig dyktig foreleser, som virkelig ønsker at vi som barnehagelærere skal være stolte av barnehagelæreryrket og den jobben man gjør. Det er verdens viktigste jobb, som Jostein sier.»

«Han er tydelig på at vi barnehagelærere må heve profesjonen vår, ved å bruke kunnskapen og fagspråket vårt. Jeg tror alle studenter gleder seg til hans forelesninger, fordi han gir så mye av seg selv.»

«Jeg skulle ta barnehagelærerstudiet i kun ett år, men han gjorde studiet så mye mer interessant på måten han underviser det på, at jeg bestemte meg for å heller ta bachelor.»

Les også: Hvem blir Årets barnehageinspirator? Her er kandidatene.

Øyne i nakken?

Jostein Paulgård Østmoen er førstelektor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Drammen.

– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?

– Jeg mener at først og fremst må være et autentisk menneske, som evner å både vise menneskelige sider, engasjement, følelser og begeistring for det man formidler. Samtidig som man er godt faglig forankra, selvsagt.

– I en av begrunnelsene til nominasjonen står det: «Jostein er en foreleser som skiller seg litt ut fra andre forelesere på barnehagelærerutdanningen ved USN. Han fremstår som trygg og sikker og lærer raskt navnet til alle 80 nye studenter, noe som gjør at man føler seg sett med en gang, og man kan ikke forsvinne i mengden selv om man som student noen ganger har lyst til det. Jostein ser alt og alle.» Har du øyne i nakken?

Om prisen:

  • Prisen går til en lærer/foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger - som på en god måte har inspirert og motivert studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
  • Det er PBL (Private Barnehagers Landsforbund) som står bak prisen som er på 50.000 kroner. Prisen deles ut annet hvert år.
  • Juryen består i år av styreleder Eirik Husby i PBL, Kari Pape, pedagog, foredragsholder og forfatter, og Elise Håkull Klungtveit, leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet.
  • Prisen deles ut under PBLs landsmøte mandag 1. november.

– Jeg har bakgrunn som lærer i grunnskolen, i tillegg til fra barnehager. Der har jeg kanskje utviklet det «lærerblikket». Samtidig vet man jo at det betyr mye for mennesker å bli sett. Det handler også om å oppleve at det er trygt. Det ligger kanskje også lett for meg å lære navn.

– Hva finner du mest glede i å undervise i?

– Det er pedagogikk som er fagområdet mitt. Jeg er veldig opptatt av leken, som jeg viser stor entusiasme rundt. Jeg er opptatt av at barnet skal ha gode vilkår i institusjonene, når så stor del av barndommen er institusjonalisert. Da skal man vite hva leken betyr, og dens egenverdi.

Mange som inspirerer

– Hvem inspirerer deg?

– Jeg synes det er vanskelig å svare på, siden jeg som de fleste andre blir inspirert av å møte mennesker som treffer noe hos meg. Det kan være venner, kolleger, studenter eller noen andre. Møter som skjer her og nå og der og da. Og når jeg møter mennesker som er dedikert og interessert og brenner for barn og lek, da blir jeg inspirert. Jeg blir også inspirert av studentene: En undervisningssituasjon er tosidig - vi er sammen om noe.

– Hva har gjort størst inntrykk på deg som lærer i løpet av pandemien?

– Den erfaringen vi har måttet gjøre oss, med å bruke digitale kanaler, har forsterket betydningen av fysiske og menneskelige møter. I denne perioden har vi virkelig opplevd hvor mye man mister i den digitale sfæren. Det har vært vanskelig å forholde meg til som underviser, og tilbakemeldingene fra studentene er at de synes det er tungt å sitte på andre siden av en skjerm. En annen ting som har gjort inntrykk, er all usikkerhet og frykt som har preget også studentene, og hvordan man kan møte det på en god måte.

– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?

– Jeg har lært at det å være menneske rommer uendelig mye. Og hvis man skal blomstre, i betydning av å oppleve progresjon og dannelse som menneske, trenger man både anerkjennelse og trygge og gode miljøer. Og det går begge veier. Det å anerkjenne væremåte - også i møte med barn - er like viktig i læringssituasjonen som ellers. Man ser hva det betyr at noen ser og er interessert.

– Har du et gyllent minne fra din egen studietid?

– Hvis jeg går tilbake til lærerutdanningen, som er ganske mange år siden nå, tenker jeg at møtet med musikk og sang da jeg tok musikk grunnfag var det mest gylne. Da jeg oppdaget at jeg har noe jeg kan bidra med, kanskje særlig sang. Og nummer to er når jeg tok videreutdanning i barnehagepedagogikken. Når jeg oppdaget at den var så mye større og dypere enn jeg trodde. Det åpnet en til da ukjent verden for meg.

De fem finalistene til «Årets barnehageinspirator 2021» er:

Powered by Labrador CMS