Daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig i Tjodmarka barnehage (øverst) og kommunalsjef for oppvekst og kultur i Sola kommune, Ingunn Folgerø.

Gjorde endringer: – Blikket løftes fra enkeltbarnet til hele avdelingen

Det siste halvåret har Sola kommune gjort store endringer i hvordan de organiserer spesialpedagogisk hjelp. Det innebærer blant annet ansettelse av inkluderingspedagog i hver barnehage.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere hadde Sola kommune et eget senter for styrket barnehagetilbud som ga støtte til barn med særskilte behov og nedsatt funksjonsevne. Nå er dette lagt ned. I stedet har det blitt ansatt inkluderingspedagoger direkte i barnehagene.

Disse skal jobbe forebyggende med barn som trenger ekstra støtte, og med å veilede personalet, opplyser kommunalsjef for oppvekst og kultur, Ingunn Folgerø.

– Hvorfor har dere gjort disse endringene?

– Vi syntes ikke at vi utnyttet handlingsrommet godt nok når det gjaldt å gi alle barn det de trengte, særlig de utsatte barna. Organiseringen av den spesialpedagogiske hjelpen ble lite effektiv, mye tid gikk med til transport mellom barnehager.

Med Føniks-modellen er målet å gi barn bedre støtte, tidligere hjelp og et tettere samarbeid mellom ansatte, foreldre og støtteapparatet, forteller Folgerø.

– Den viktigste grunnen til at vi har gjort endringer, er at vi vil at hele det pedagogiske miljøet rundt barnet skal være – og jobbe – inkluderende og styrkende. Før kom det gjerne en omreisende pedagog inn i barnehagen et gitt antall timer i uka og så dro denne personen videre. Da ble det lite kompetansebygging i barnehagen når det gjaldt inkluderende pedagogikk. Det vi ser nå når vi har inkluderingspedagoger i barnehagene, er at disse fra dag én kan gi gode råd om inkludering og mestring.

Kommunalsjefen opplyser at de blant annet har hentet inspirasjon fra Færder kommune.

100 eller 50 prosents stilling

Inkluderingspedagogene har i hovedsak utdanning innen spesialpedagogikk, og er tilknyttet én eller to barnehager. I tillegg til å veilede personalet skal de:

  • Sikre at spesialpedagogiske tiltak integreres i det allmennpedagogiske arbeidet og i barnas naturlige læringssituasjoner.
  • Jobbe systematisk med pedagogisk analyse for å identifisere og følge opp behov i barnegruppene.
  • Bidra til utvikling av barnehagens kompetanse innen språk, alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), atferd- og emosjonsregulering og psykososialt miljø.
  • Være en ressurs for foreldreveiledning, slik at foresatte får nødvendig støtte og innsikt i barnas læringsmiljø.

Barnehager med mer enn tre avdelinger har en inkluderingspedagog i 100 prosent stilling, mens to mindre barnehager deler på en slik ressurs.

Inkluderingspedagogene skal også samarbeide tett med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) samt andre relevante instanser.

Deltok i pilot

Fire barnehager – to kommunale og to private – testet ut Føniks-modellen forrige barnehageår. Blant dem privateide Tjodmarka barnehage.

– Det viktigste med den nye modellen er at istedenfor å tenke at barn har et problem, så skal vi tenke av avdelingen må rigge seg for barnet som trenger noe ekstra. Vi skal jobbe med enkeltbarnet også, men hvis et barn for eksempel strever med språket så må vi lage et veldig godt språkmiljø på hele avdelingen. Det må bli bedre kvalitet på alt som skjer rundt barnet. Det innebærer at de andre barna også får et løft, sier daglig leder Ragnhild Eielsen Wiig, som også er leder av PBLs lokallag i Sola.

Målet er at alle barn skal oppleve inkludering og mestring i hverdagen, opplyser hun.

Stilte krav

I august ble senter for styrket barnehagetilbud avviklet og alle barnehagene i kommunen har nå startet prosessen med å innrette seg etter Føniks-modellen.

Wiig forteller at det har vært mange møter og diskusjoner mellom PBLs lokallag og kommuneadministrasjonen i forkant av omleggingen.

– Vi har jobbet i hvert fall ett år for å få på plass en kontrakt for samarbeidet. Det var avgjørende for oss at kommunen forsto viktigheten av forutsigbare økonomiske rammer. Vi har jobbet mye med å synliggjøre alle eventualiteter: Hva skjer for eksempel når inkluderingspedagogen er syk? Skal det settes inn vikar og hvem skal betale for denne? Vi har også diskutert lønn og hva inkluderingspedagogen skal og ikke skal gjøre.

– Det har vært noen veldig produktive og konstruktive møter med kommunen, men det har også vært ganske tøffe diskusjoner. Og vi var tydelige på at hvis vi ikke klarte å lande en avtale der vi ivaretok økonomien vår, så ble vi ikke med, sier Wiig.

Barnehagelederen mener Føniks-modellen er et godt eksempel på hvordan en kommune kan satse på barn og barnehage når det offentlige og private jobber sammen.

Hun roser særlig kommunalsjef Folgerø for rollen hun har spilt i prosessen.

– Hun tenker først og fremst Sola-barn, og ikke barn i kommunale eller private barnehager. Vi har hatt mange spennende samtaler, og jeg tror vi alle har lært mye av de møtene vi har hatt, sier Wiig.

– For lokallaget har det vært viktig å synliggjøre behovene private barnehager har på vei inn i sånne store intervensjoner. Vi opplever at vi har blitt møtt med forståelse. Jeg tror det har hatt mye å si for viljen og engasjementet til å være med på dette løftet.

Får dekket plantiden

Siden starten av dette barnehageåret har de 10 kommunale barnehagene i Sola fått midler til å sette inn vikar når pedagogene tar ut plantid.

I kommunedirektøren sitt forslag til budsjett for 2026 foreslås det å dekke plantiden også for de 14 private barnehagene, noe Wiig er svært glad for.

– Det er viktig for å gi barnehagene like forutsetninger for å møte kravene i Føniks-modellen.

– Vi har vært tydelige overfor kommunen på at det blir en veldig skjevfordeling hvis ikke plantid-ordningen også omfatter de private. Alle barnehagene skal inn i en intervensjon, og når de kommunale barnehagene får nesten en ekstra stilling for å dekke plantiden til pedagogene, så har man også bedre forutsetninger for å mestre sin nye rolle i det spesialpedagogiske arbeidet. Vi signerte derfor ikke avtalen før vi visste at kommunen ville sette av midler til dekning av plantid for de private barnehagene fra januar 2026, forteller Wiig.

Hun er stolt over gjennomslagene til lokallaget det siste halvåret.

– Jeg synes det er viktig at private barnehager bidrar konstruktivt til utvikling, økt kvalitet og kompetansedeling i kommunen. Vi skal ikke være motstandere, men samarbeidspartnere – som representerer to ulike type eiere med ulike behov på noen områder.

– Viktig med nok folk

Også kommunalsjef Ingunn Folgerø er glad for at de private barnehagene får midler til å dekke plantiden fra neste år.

– Vi kan ha så mange opplegg vi vil, men det hjelper ikke hvis det ikke er folk på jobb. Når alle barnehagene kan sette inn ekstra ressurs i plantiden øker det muligheten for at pedagogene med god samvittighet kan jobbe frem et godt allmennpedagogisk tilbud. Å skape rom for pedagogikken i barnehagen, er viktig. Pedagogikken må ha god plass, og det får den når pedagogene kan jobbe godt i plantiden, sier Folgerø.

I flere av barnehagene utgjør tilførselen av inkluderingspedagog og dekning av plantid opp mot to ekstra stillinger, opplyser hun.

Felles verdier

Det har nå gått fem måneder siden Føniks-modellen ble innført i alle Solas barnehager. Tilbakemeldingene har så langt vært bra, forteller Folgerø.

– Jeg tror det handler om at vi har hatt fokus på verdier og ikke bare struktur. Vi er enige om hvordan barn skal ha det i Sola kommune. Vi har ikke kun sett på barnehagepedagogikken. Vi har også inkludert helsesykepleierne og barne- og familiesenteret. Alle jobber etter samme verdi- og teorigrunnlag – inkludert PPT, sier hun.

– Hva er den største forskjellen fra før til nå?

– Før når vi merket oss noe ved et barn så ble det meldt videre, ofte rett til PPT. PPT utredet, og så prøvde vi ut tiltak. Ofte fikk barnehagen en person inn som jobbet med barnet og trakk seg ut igjen, det var lite fokus på barnet sammen med de andre i barnegruppa. Nå, hvis vi ser at det er språk- eller atferdsproblemer, så setter inkluderingspedagog, styrer, pedagogisk leder, Føniks-rådgiver i PPT og gjerne også helsesykepleier seg ned med en gang for å diskutere hva man kan gjøre for at barnet ikke skal oppleve så mange barrierer rundt seg. Vi ser på miljøet rundt barnet og gjør justeringer i det allmennpedagogiske tilbudet. Barnet får hjelp raskt. Og hvis de ansatte er usikre, så er PPT-rådgiver og inkluderingspedagog med på å modellere hvordan hjelpen skal gis.

Kommunalsjefen påpeker at det fremdeles er barn i kommunen som trenger en-til-en-støtte, og understreker at disse fortsatt skal få det.

Kompetanseheving

Erfaringer fra de fire barnehagene som først testet ut Føniks-modellen, er at barna får hjelp tidligere, at ansatte blir tryggere i møte med utfordringer, og at hele personalet får økt forståelse for hvordan de kan støtte barn i ulike behov, opplyser Folgerø.

– Man har gått fra at én ansatt ofte bare jobbet med ett barn uten å se det i konteksten, til at noe av det aller viktigste er å bygge kompetanse og kvalitet i det allmennpedagogiske tilbudet slik at alle som er rundt barnet har et blikk for hva det trenger, sier hun.

Kommunalsjefen er likevel tydelig på at det er en vei å gå før man er helt i mål med implementeringen av den nye modellen.

– Det er nye roller å forholde seg til, og noen har nok funnet seg til rette i disse raskere enn andre. Vi jobber bevisst med veiledning og skal ha en workshop etter jul der hele laget rundt barnet samles – barnehageansatte, helsesykepleier og PPT – for å diskutere hvordan man kan jobbe godt sammen, sier Folgerø.

– Vi har også en stor oppgave i å trygge foreldrene på at dette er bra. Noen var redde for omleggingen fordi de fryktet at barnet deres ikke skulle få god nok oppfølging. Vi har snakket med flere av dem og de opplever nå at uansett hvem de møter i barnehagen ved henting, så er det mange som kan fortelle gode historier om det barnet har fått til i løpet av dagen.

– Må synliggjøre hvordan vi jobber

Også Ragnhild Eielsen Wiig er tydelig på at det er en del ting som må gå seg til etter omleggingen.

– Det er en lang vei å gå før vi er i mål, men vi begynner å se konturene av en helhetlig forståelse. Inkluderingspedagogen er helt klart med på å løfte det kompetente blikket hos alle ansatte, sier barnehagelederen.

Hun peker på at tett kommunikasjon med foreldrene også er helt avgjørende i den nye måten å jobbe på:

– Barna får kanskje færre vedtakstimer når hjelpen hovedsakelig skal gis i det allmennpedagogiske tilbudet. Dermed må vi trygge foreldrene på at barna deres fortsatt får det de har krav på. Vi har et stort ansvar for å synliggjøre hva vi gjør og hvordan vi jobber på systemnivå. Det krever en del av barnehagen, men det fører også til kompetanseheving. Eierskapet til inkludering og til alle barn har helt klart blitt større hos alle ansatte, sier Wiig.

– Det er mange utfordringer med en omlegging som dette, men det at man nå har fått en felles forståelse i kommunen for hvordan man skal tenke spesialpedagogikk og inkluderende praksis, er viktig.

Powered by Labrador CMS