Fanget opp stort behov. Dro i gang samiske inspirasjonsdager

I høst har det tre steder i Trøndelag blitt arrangert inspirasjonsdager om samisk språk og kultur i barnehagen. Deltakerne ble blant annet presentert for det nye verktøyet «Samsnakk».

Publisert

Det er Statsforvalteren i Trøndelag, Dronning Maud Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH), Nord universitet, Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) og representanter fra barnehagesektoren som har vært sammen om å arrangere de tre fagdagene – henholdsvis på Støren, i Trondheim og i Namsos.

Målgruppe for dagene var ansatte i barnehagene, og ansatte fra universitet og høgskole.

Tiltaket kom i gang etter initiativ fra DMMH og Nord universitet. Denne artikkelen er basert på en oppsummering barnehage.no har fått tilsendt fra arrangørene.

Kompetansebehov

– Regional kompetanseutvikling (REKOM) i Trøndelag byger på en langsiktig plan der et av målene har vært å sikre samiske perspektiver inn i alle barnehagene i Trøndelag, forteller Elin Bøvre fra Nord universitet.

– Gjennom REKOM-arbeidet fanget vi opp at det er et stort behov i fylket for å heve kompetansen knyttet til tema som omhandler samisk språk og kultur, fortsetter hun.

– Utdanningsdirektoratet har sett på implementering av rammeplanen, og der har det også kommet fram at barnehagene opplever mangel på kunnskap om samisk språk og kultur, supplerer Berit Sunnset fra Statsforvalteren i Trøndelag.

Begge deltar i arbeidsgruppa som har vært med på å planlegge inspirasjonsdagene. Øvrige deltakere er Anita Vangstad fra DMMH, Eva Bruvoll Bach som leder Indre Namdal kompetansenettverk, Randi Aasen som er enhetsleder barnehage i Holtålen kommune og Ellen Marit Gaup fra SEAD-Statped.

For å lede de tre dagene bidro Pål Heide Kielland, Ann-Kristin Aalberg og Liv Damås. 

Praksisrelevante

– Det er viktig for oss at inspirasjonsdagene var praksisrelevante, sier Sunnset.

– Vi var opptatt av å få med oss pedagoger fra barnehagene i Trøndelag, som har kunnskap og erfaringer med å arbeide med det samiske.

Pedagogene delte egne erfaringer, men hadde også er felles blikk på hvordan det kan det arbeides med samisk språk og kultur i barnehagen, hvorfor barnehagene skal arbeide med dette, og ikke minst pekte de på fallgruver som må unngås.

Den første samlingen fant sted på Støren i oktober. Her deltok Aino Danielsen, fra Ystarhagan barnehage i Røros.

John Boine Somby, fra Ferista friluftsbarnehage i Trondheim delte fra sin bakgrunn på samlingen i Trondheim.

I Namsos var det barnehagelærerne Lene Johannessen og Heidi Gipling fra Vangstunet barnehage i Namdalseid som engasjerte deltakerne - ved å fortelle hvordan de jobber med samisk språk og kultur slik at det blir en naturlig del av barnehagehverdagen.

Info og tips om verktøy

Inspirasjonsdagene inneholdt også en felles del med presentasjon av aktuelle verktøy.

  • Samsnakk er et nytt refleksjonsverktøy for samisk språk og kultur i barnehagen, som blir tilgjengelig for alle barnehager i Trøndelag - og som personalgruppen kan gjennomføre sammen. Det består av en individuell vurderingsdel, og en felles refleksjonsdel. Målet er økt bevissthet rundt det samiske, både for den enkelte ansatte men også for personalgruppen som en helhet. Samsnakk er ment å synliggjøre behov og peke retning, og er utarbeidet av Statsforvalteren, DMMH og Nord universitet.
  • SEAD er en landsdekkende del av Statped som kombinerer spesialpedagogisk spisskompetanse med samisk språk- og kulturkompetanse. Under inspirasjonsdagene informerte Aasta Joma Granefjell om hva SEAD arbeider med og hvordan de kan bidra i både individrettede- og systemrettede tjenester, samt om kartleggingsmateriell og læringsressurser som kan brukes i barnehagen.
  • Petrine Remman og Cecilie Langholm fra Utdanningsdirektoratet (Udir) informerte om støttemateriell og viste til ulike nettsteder der barnehagene kan hente ressurser og få inspirasjon.

– Evalueringer fra dagene viser at deltakerne er veldig fornøyde. Særlig var erfaringene fra barnehagene veldig nyttige. Arbeidet med samisk språk og kultur vil fortsette, etter samme modell som MIB-nettverket (Menn i barnehagen), forteller Anita Vangstad fra DMMH.

Powered by Labrador CMS