Etter at Utdanningsdirektoratet (Udir) la ned ståstedsanalysen
for barnehage har det blitt arbeidet med hvordan man kan støtte barnehagene i
det lokale kvalitetsutviklingsarbeidet, skriver direktoratet på sine nettsider.
Neste år skal et nytt kvalitetsutviklingsverktøy prøves
ut. Det baserer seg på tre metoder fra forskningsprosjektet «Kvalitetsutvikling
gjennom medvirkning i barnehagen» (KUMBA) ved Dronning
Mauds Minne Høgskole (DMMH) i samarbeid med Nord Universitet:
Intern vurdering innebærer
at de ansatte tar stilling til ulike påstander knyttet til barnehagens praksis,
med fokus på barnehagen som helhet.
Ekstern vurdering innebærer
at to ansatte fra andre barnehager kommer på besøk og observerer barnehagens
praksis. De observerer med utgangspunkt i et skjema som i stor grad samsvarer
med den interne vurderingen og samles til slutt om en felles rapport.
Barnets stemme innebærer
at barnehagen gjennomfører strukturerte samtaler med barn i alderen 4-6 år.
Samtalene skal gi barnehagene mer innsikt i barnas trivsel og hvordan de
opplever barnehagehverdagen. Før samtalene gjennomføres henter barnehagen inn
samtykke fra foreldrene.
Metodene er forskningsbaserte, tilpasset den norske
barnehagekonteksten og bygger på barnehageloven og rammeplanen, opplyser Udir.
De to førstnevnte metodene bygger på Espiras
kvalitetsutviklingsverktøy Espira
BLIKK, mens sistnevnte bygger på barnehagens trivselsmonitor utviklet av
forskere ved DMMH.
– Vi gi et godt grunnlag
– Intensjonen med piloten vår er å finne ut om vi får til å
støtte barnehager – i en travel hverdag – i å ta i bruk disse metodene på en
hensiktsmessig måte som gir verdi for barnehagen, forteller avdelingsdirektør Kjetil
Helgeland i Udir.
Han sier utprøvingen vil gi dem et godt grunnlag for å
vurdere om dette er et verktøy som på sikt kan oppskaleres og tilbys gratis til
alle barnehager.
I løpet av 2026 skal et utvalg kommunale og private barnehager
teste ut verktøyet i en avgrenset periode, med særlig fokus på de to første fasene
av kvalitetsutviklingsarbeid: Å innhente
informasjon og analysere og vurdere.
Udir ønsker blant annet kunnskap om:
Annonse
Hvordan barnehagene opplever å bruke metodene og tilhørende støttemateriell i et digitalt verktøy.
Hvilke forutsetninger som må være på plass for at barnehagene skal ta verktøyet i bruk.
Hvilke forutsetninger som må være på plass for at informasjonen skal tas i bruk i de neste fasene av kvalitetsutviklingsarbeidet.
Udir ønsker samarbeid med private og
kommunale barnehager i ulike deler av landet, som har erfaringer med
kvalitetsutviklingsarbeid fra før.
Helgeland sier de fremdeles er tidlig i arbeidet med å
etablere piloten, inkludert å lande en rekrutteringsstrategi. De kan derfor
ikke på nåværende tidspunkt svare på hvor mange barnehager de ønsker til
utprøvingen.
– Må holde samtalen om kvalitet varm
Espiras fag- og utviklingssjef, Mari Fagerheim, synes det
er stas at verktøyet Udir nå skal prøve ut blant annet bygger på Espira BLIKK.
– Vi har arbeidet med systematiske kvalitetsvurderinger i
over ti år, og opplever at vi, sammen med barnehagene våre, har utviklet en
metode som både er gjennomførbar, meningsfull og bidrar til å styrke kvaliteten
i barnehagene, sier hun.
Espira BLIKK går ut på at barnehagene årlig gjennomfører
en vurdering innenfra(VI), der personalet vurderer sin egen
barnehages pedagogiske praksis. Annet hvert år får barnehagen i tillegg
en vurdering utenfra(VU). Da kommer det to pedagoger fra en annen
barnehage på besøk i to dager for å observere og vurdere barnehagens praksis.
Fag- og utviklingssjef i Espira, Mari Fagerheim.Foto: Harald Hjellum
– En viktig erfaring er at vi som eier må holde samtalen
om kvalitet varm, hele tiden. Dette gjør vi blant annet gjennom grundig
opplæring i metodikken og, minst like viktig, ved å skape arenaer for faglig
refleksjon rundt kvalitetsutvikling, sier Fagerheim.
Hun forteller at de har oppnevnt ressurspedagoger som
støtter arbeidet med Espira BLIKK ute i regionene.
– Disse gir også nyttige tilbakemeldinger til
administrasjonen og blir dermed viktige bidragsytere i videre utvikling. Vi ser
at kvalitetsvurderingene setter samtaler om pedagogisk kvalitet og ledelse på
agendaen. For eksempel får regionssjefene et godt innblikk i barnehagehverdagen
når de leder samtaler der barnehager gir hverandre tilbakemeldinger etter
gjensidige vurderinger.
– Vi erfarer også at vi må jobbe både med
kompetanseheving og bevisstgjøring om at kvalitetsvurderingene må følges opp
med konkrete utviklingstiltak. Her glipper det ofte når hverdagen blir hektisk.
Derfor snakker vi mye om betydningen av tydelige prioriteringer og ledernes
ansvar for å skape helhetlige sammenhenger, sy røde tråder gjennom ulike
utviklingsoppgaver og involvere hele personalgruppen i kvalitetsarbeidet, sier
Fagerheim.
– En reise
Flere av Espiras pedagoger har vært med på å utvikle og
videreutvikle Espira BLIKK opp gjennom årene, blant dem Maria Fagerland.
– Jeg er veldig stolt over at noe vi har brukt så lang
tid på å utvikle kanskje skal brukes i alle barnehager. Dette er et verktøy jeg
har stor tro på at kan være med på å heve kvaliteten, sier Fagerland som er fagpedagog
i Espira Sletten barnehage på Karmøy.
Hun har deltatt på mange tilbakemeldingsmøter etter at
barnehager har fått vurdering utenfra (VU).
– Vi ser gang på gang at de områdene som barnehagene skårer
lavt på, og som de velger å jobbe med, har høyere skår neste gang.
– Det har vært en reise å bruke dette verktøyet, fra den
spede starten hvor vi var ganske nervøse når noen kom på besøk for å observere
oss, til nå hvor vi føler det er blitt en del av vår praksis, sier Fagerland.
Maria Fagerland, fagpedagog i Espira Sletten barnehage.
– Spent
– Hvordan skiller Espira BLIKK seg fra det
verktøyet som nå skal prøves ut?
– KUMBA-prosjektet har testet ut noen endringer i
organiseringen av gjennomføringen. For eksempel at vurderingene gjøres på
avdelingsnivå, og ikke på barnehagenivå slik Espira BLIKK gjør, forteller fag-
og utviklingssjef Mari Fagerheim.
– KUMBA har også revidert verktøyet slik at de
opprinnelige 24 kjennetegnene på kvalitet er utvidet til 35 kjennetegn. Espira
BLIKK er bygget på kapittel 3 i rammeplanen om barnehagens formål og innhold,
mens forskningsprosjektet også har inkludert kapittel 4: Barns medvirkning.
Dette tenker vi er et godt grep! I tillegg har KUMBA tatt opp i seg endringene
som kom i barnehageloven i 2021 og styrket kvalitetsvurderinger knyttet til
barns trivsel og psykososiale barnehagemiljø.
Fagerheim mener det er viktig at verktøyet som nå skal
testes ut også inkluderer vurderinger av barns trivsel gjennom systematiske
barnesamtaler.
– Det er en styrke at barnas stemme kommer så mye
tydeligere inn.
– Vi gleder oss over den utviklingen som har kommet med
KUMBA-prosjektet – og er spesielt spente på hvordan verktøyet til slutt tar
form i Udirs regi, sier Fagerheim.