KRONIKK
Mia Margarete Braaten er barnehagelærerstudent ved OsloMet.
Foto: Privat
Mangfold i barnebøker er ikke en luksus – det er en rettighet
Barnehagen er nødt til å velge bøker der barna kan kjenne seg igjen i noen av karakterene, uavhengig av egen bakgrunn, etnisitet, hudfarge eller familiesammensetting. Hele barnegruppa har krav på å bli sett og møtt på lik linje i barnehagehverdagen ellers, så hvorfor skulle ikke det også gjelde under høylesningsstunder?
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hvilke
historier blir fortalt til barn i norske barnehager, og hvem får lov til å se
seg selv i disse historiene?
Veslemøy
Rydland påpeker i et intervju med barnehage.no at forskning viser at det å lese
bøker i barnehagen hjelper barns språkutvikling, gir dem innpass i sosiale
settinger og på ulike måter gagner dem utviklingsmessig.
Å lese bøker er viktig. Når vi i tillegg velger bøker som
speiler et mangfoldig samfunn, styrker ikke dette bare barnas språk, men også
deres følelse av tilhørighet.
Poeten Sumaya Jirde Ali skriver: «Å se mennesker som er lik en
selv, er en bekreftelse på at du er en del av samfunnet».
Bokprosjekt
Som
hvit, heterofil kvinne i Norge er jeg selv en del av mange majoriteter. En
fellesnevner med så å si alle barnebøkene jeg vokste opp med var at
hovedpersonene og karakterene i bøkene på en eller annen måte lignet på meg. De
var lyse i huden, hadde ofte blå øyne, bodde sammen med en mor og en far, og
hadde gjerne ett yngre eller eldre søsken. Gjennom dette opplevde jeg nærmest
at min oppfatning av samfunnet og virkelighet ble sett på som en selvfølge.
Men
hva med de barna som aldri ser seg selv i historiene vi forteller?
Under
en forelesning i januar om mangfold, ble jeg bevisst på hvordan
barneboklitteraturen kan være med på å synliggjøre ulike virkeligheter gjennom
speiling av samfunnet og hvem som har tilgang til å være del av ulike
majoriteter. Dette inspirerte meg til å starte et prosjekt hvor jeg aktivt
leter etter barnebøker som representerer ulike virkeligheter. Samfunnet vårt er
mangfoldig, men bøker speiler ofte bare én virkelighet. Alle barn uavhengig av
bakgrunn eller identitet har rett til å bli sett og inkludert.
Jeg
har så langt i løpet av 2025, lest 387 bøker. Disse bøkene har jeg fortløpende
kategorisert i ulike underkategorier, som for eksempel «ikke bare hvite
karakterer», «ikke heteronormativt/skeive karakterer», «synlig
funksjonsnedsettelse blant hovedkarakterene» og «gode mannlige figurer eller
farsfigurer generelt». Målet er at en slik katalogisering skal kunne hjelpe meg
selv og andre til å finne gode bøker som speiler ulike karakterer, slik at hele
barnegruppa skal kunne se seg selv i litteraturen.
Krever
innsats, men er verdt det
Jeg
er akkurat ferdig med førsteåret på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet hvor vi har hatt åtte uker
observasjonspraksis. Da var jeg på en storbarnsavdeling. Noe av det jeg
observerte i praksis var at barn ofte valgte bøker som samsvarte med hvordan
jeg som voksen oppfattet barnet.
Et av barna holdt seg ofte litt i bakgrunnen i
sosiale sammenhenger og til tider også i lek. Barnet ønsket ofte å lese en konkret
bok som handler om å trives i eget selskap dersom man ikke alltid blir lagt
merke til. Dette barnet fant en karakter som lignet på seg selv – et tydelig
bevis på hvor viktig representasjon i litteraturen er.
Å
velge bøker som viser mangfold, krever en aktiv innsats fra barnehageansatte. Men,
resultatet er absolutt verdt det. Alle barna kan føle seg sett og inkludert.
Som barnehageansatte har vi makt til å forme barns opplevelser av verden. Når
vi aktivt velger bøker med mangfold, viser vi barna at deres historie og
identitet har verdi. La oss jobbe for å passe på at ingen barn føler seg
utenfor, men heller opplever å være en del av fellesskapet, slik det dessuten
også står i rammeplanen at vi skal gjøre.
Gjensidig
respekt
Da
jeg startet bokprosjektet gikk jeg gjennom bokhyllene på mitt lokale bibliotek
og bevisst plukket opp bøker som speilet andre barndommer og virkeligheter enn
min egen. Jeg fikk også tips fra gode venner, familiemedlemmer og
bibliotekarer, som alle har hjulpet med å finne bøker.
Jeg deler gjerne min
kunnskap videre også, slik andre gjorde med meg. Noen av mine favorittbarnebøker
som presenterer ulike virkeligheter er: «Nattsvermerne» av Sunniva Sunde
Krogseth, «Lille-Zlatan og kule onkel Tommy» av Pija Lindenbaum, «Er
det sant at» av Kari Stai, og «Mine to oldemødre» av Lisa Aisato.
Å
speile hverandre er å vise gjensidig respekt – og det er vårt ansvar som
barnehageansatte å sørge for at alle barn ser seg selv som et verdifullt medlem
av fellesskapet. I tillegg til at alle barn kan se seg selv i litteraturen, vil
de også kunne se dem rundt seg. Dette fremmer forståelse for annerledeshet og
respekt for andre.