– Å være sammen med barn, det tror jeg man blir klok av
Marit Heldal skulle ønske at hun også selv var flinkere til å ta vare på de barnlige måtene å møte hverdagen på. Nå er hun en av fem forelesere som kan vinne prisen «Årets barnehageinspirator».
– Du må være glad i folk. Det tror jeg er en viktig
forutsetning.
Førstelektor i pedagogikk Marit Heldal ved DMMH (Dronning Mauds
Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning), har begynt å svare på spørsmål om
hvilke egenskaper en god underviser må ha.
– Og så må du være glad i faget ditt. Det som er så
spennende med barnehagepedagogikk og barnehageprofesjonen, er at den krever
bred kunnskap. Det å jobbe i barnehage fordrer at man møter mangfold, faglig og
menneskelig. Styrken vår er at vi jobber litt på tvers av andre profesjoner. Vi
kan litt av alt, fortsetter Heldal.
Respekt for barn
Hun er ikke ferdig.
– For meg er respekten for barn – det å lytte til barnet og
ha tid til å gjøre akkurat det – superviktig. Å være sammen med barn, det tror
jeg man blir klok av. Det å være til stede i nuet, og åpen for alternativer til
de kjappe løsningene som brukes i takt med at vi får det travlere og blir mer
effektive. Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å ta vare på de barnlige
måtene å møte hverdagen og verden på.
Heldal er ikke sikker på om hun alltid synes barnehagene går
i riktig retning heller.
– Vi hører at mange har det travelt. Og at det er mye
sykdom. Det er viktig å tenke som pedagoger, prioritere hverdagsaktivitetene og
bare være i det. Ikke miste hodet i travelhet.
Hun er opptatt av barnehagelærernes mulighet til å gjøre en
forskjell for enkeltbarnet, men også til å være samfunnsaktører som snakker om
det som er grunnleggende viktig for alle mennesker.
– Vi trenger å møte mennesker som har det vanskelig og står
i sterke emosjoner, og vi må også tåle det. Jeg håper at studentene jeg er så
heldig å få være sammen med, lærer sånne viktige pedagogiske ting som å be om
unnskyldning, si at man tok feil og at man ikke vet, men at vi kanskje kan
finne ut av det sammen? Romslighet og masse nestekjærlighet, uten at det
nødvendigvis er religiøst betinget.
Barnehagelærerutdanner
Heldal ser ikke seg selv som førstelektor først og fremst. Hun
er barnehagelærerutdanner. Noe av det hun finner mest glede av å undervise i,
er det som har å gjøre med danningsteori.
Annonse
– Møtet med seg selv, møtet med den andre og møtet med
samfunnet. At man skjønner betydningen av hele tiden å være i flere møter. Og at
man får den stoltheten av å være barnehagelærer.
Og så synes hun det er artig å være med studentene på
tredagerstur i Trollheimen i DMMH-regi.
– God pedagogikk ligger også i mellomrommene, i ulike
settinger. Det å reflektere over livet og betydningen av barnehagelærerrollen
når man er på tur, synes jeg er superfint. Dessuten synes jeg unge voksne er
utrolig artig å være sammen med. De er så «læn», sier trønderen og ler. – Virkelig
ålreite å snakke med, og rike på erfaringer. Alle mennesker er jo det. Og plutselig
dukker det opp ting som man kjenner at man ikke hadde forventet.
Da kan tema for samtalen fort blir et annet enn hva Heldal i
utgangspunktet hadde tenkt. Hun har lett for å la seg rive med.
– Det hender at jeg blir så ivrig at jeg glemmer å slippe
studentene fra forelesning også.
Smittsomt engasjement
Det hun sier, stemmer overens med det bildet
forslagsstillerne tegner:
«Hun er svært engasjert i faget sitt, og klarer å
engasjere oss studenter ved å stille utfordrende spørsmål og ved å se på
etablerte sannheter med et kritisk blikk.»
«I hennes forelesninger følte jeg meg alltid
motivert for barnehagelæreryrket og fikk tro på at vi kan gjøre en forskjell i
samfunnet.»
«Det inspirerer meg at hun tør å si ifra når hun
er uenig i noe, og gjør at jeg også får lyst til å sette spørsmåltegn ved ting
jeg tror kan gjøres på en annen måte i barnehagesektoren.»
Flere trekker også fram Heldals arbeid med
naturbarnehagen Mikros Dounias, som hun i 2017 var med å etablere i Pikpa-leiren
på den greske øya Lesvos. For å bedre hverdagen for barn på flukt.
Et arbeid som har betydd mye for henne.
– Jeg har mange års praksiserfaring, men praksis blir litt
fjernt når man begynner å jobbe i akademia. Det å være ute i praksisfeltet
igjen, i en spesiell kontekst som en flyktningleir er, har gitt meg mye i møte
med barn på flukt og familier på flukt. Men når jeg formidler fra erfaringene
mine fra Lesvos til studentene, er det viktig å si at det er mine erfaringer,
og ikke generalisere, sier Heldal.
Forsiktig med å hjelpe
Hun ble også ganske tidlig oppmerksom på at man skal være
forsiktig med å hjelpe, sier hun. Spør og undersøk hvorvidt vedkommende trenger
hjelp, og om det er noe man skal gjøre sammen, lyder Heldals råd.
– Slik er det med studenter også. Jeg kan fasilitere læringsmiljøet
og prøve å legge til rette. Men læring skjer når du holder på og får prøvd deg
på egen hånd. Man skal være ydmyk og huske ikke å ta over og dominere
relasjonen i møte med andre.
– Mye. At jeg må tørre å utfordre, men bruke god tid på
enkelte ting. For jeg er en ganske utålmodig person. Men ting tar tid, og for å
utfordre, så må man ha veldig stor grad av tillit. Den tilliten er det i stor
grad jeg som er ansvarlig for at skal skapes.
– Og så har jeg lært å tørre å sette ord på det jeg gjør, og
synliggjøre hvordan jeg tenker. Som en form for metakommunikasjon i
undervisningssituasjonen. «Når jeg sier det, så er det fordi jeg tenker sånn»,
kan jeg forklare. For selv om vi gjerne tar for gitt at folk forstår, så er det
ikke alltid like innlysende hva man tenker som underviser. Også finnes det sjelden
kun én sannhet som er fasit. Så: «Hva tenker dere?»
I klinsj med medstudenter
– Har du et gyllent minne du vil dele fra din egen
studietid?
– Jeg hadde en gang en lærer ved DMMH som het Anne-Mari
Larsen. Jeg opplevde henne som ganske streng, og som faglig dyktig. På den
tiden var vi tre medstudenter som hang mye sammen. Så var det en gang da vi
skulle jobbe med teaterstykke, at vi kom i klinsj vi tre. Vi endte rett og
slett i konflikt, og opplevde at ting ikke var så enkle. Da fikk vi beskjed av om
å sette ord på hva det var, og virkelig være ærlig. Arbeidet med å lage den
forestillingen ga mye. Det å få jobbe med kropp og hele seg og være skapende og
sette ord på det man syntes var utfordrende. Jeg har fortsatt kontakt med de to
medstudentene fra den gang. Nå tenker jeg på det som skjedde som ganske talende
for mitt læringssyn, fordi det både inneholder betydningen av estetiske
virkemidler, emosjonell læring og at det er prosessuelt; at det tar tid, og at
man må være i det, og ikke minst skape sammen med andre.
Selv blir hun inspirert av studenter og kolleger. Og ikke
minst de folkene hun jobber sammen med i Hellas. Der har utfordringene kommet
tett og inntrykkene vært sterke. Men Heldal har ikke blitt mindre overbevist om
betydningen en god barnehage kan ha, ikke minst for barn som bærer på
opplevelser de burde vært foruten.
Prisen Årets barnehageinspirator er på 50.000 kroner og skal gå til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
Det er ellevte gang PBL deler ut prisen Årets barnehageinspirator. Prisen deles som alltid ut i forbindelse med PBLs landsmøte hvert andre år. I år arrangeres landsmøtet på Scandic Oslo Airport 8. og 9. mai.
I perioden 17. mars-20. april er det avstemning på Facebook og andre sosiale medier.
Gjennom uke 12 kan du gjøre deg bedre kjent med finalistene gjennom intervjuer på barnehage.no.
Kandidatene som blir foreslått, må oppfylle følgende kriterier:
Formidler fagkunnskap på en inspirerende og engasjerende måte
Bidrar i betydelig grad til at studentene fullfører utdanningen
Gir studentene lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning
Inspirerer studentene til refleksjon og fordypning i faget
I tillegg til Eirik Husby består juryen av Lars Strande Syrrist (leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet) og Kari Pape (pedagog, foredragsholder og fagutvikler i Læringsverkstedet).