Sikret lønnet barnehagejobb mens hun studerer
– En kjempemulighet, sier Reidun Naalsund som jobber 20 prosent i barnehage mens hun tar barnehagelærerutdanning i Sogndal.
Fra denne høsten får alle studenter på barnehagelærerutdanningen ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), Campus Sogndal tilbud om én betalt arbeidsdag i barnehage i uka.
Det gir verdifull erfaring og tett kontakt med yrket man senere skal ut i, påpeker Naalsund.
– Vi får mulighet til å ta i bruk det vi lærer på studiet med en gang. Da sitter teorien ferskt i minnet, så det er en stor fordel, sier førsteårsstudenten.
25-åringen kommer fra Aspøya i Tingvoll kommune, men har bodd i Sogndal siden 2021. Nå jobber hun i Fosshagen utdanningsbarnehage ved siden av barnehagelærerstudiene.
Samarbeider med seks kommuner
Det var i desember 2024 at HVL inngikk en intensjonsavtale med de seks kommunene i indre Sogn – Sogndal, Vik, Aurland, Lærdal, Årdal og Luster – om å tilby et fulltidsstudium med sikret deltidsjobb i barnehage.
Bakgrunnen for samarbeidet er synkende søkertall til barnehagelærerutdanningen samtidig som behovet for kvalifiserte barnehagelærere øker, forteller studieprogramleder Osvald Lykkebø.
– HVL tilbyr barnehagelærerutdanning på tre campuser, og rekrutteringen til Sogndal har dessverre vært svært dårlig de siste årene. Gullåret vårt var 2019, da startet vi opp med 47 studenter. Til sammenligning hadde vi syv søkere i fjor og det endte med nullopptak, sier han.
Jobber mandager
Flere faktorer er avgjørende for at regionen skal kunne rekruttere både gode barnehagelærerutdannere og personell til barnehagene, påpeker Lykkebø:
– Vi må ha et godt fag- og forskningsmiljø innenfor barnehagelærerutdanningen i Sogndal, og så må utdanningen vår også rekruttere flest mulig studenter, sier han.
– Vi har et godt samarbeid og partnerskap med hele sogneregionen og ble raskt enige med kommunene om at vi måtte gjøre noe sammen for å bedre rekrutteringen.
I tillegg til å samarbeide om kampanjer, informasjonsmøter og andre tiltak for å gjøre heltidsutdanningen i Sogndal mer kjent og attraktiv, landet man altså på å gi alle studenter som søker på utdanningen tilbud om jobb i barnehage ved siden av studiene.
– Det betyr at vi på høgskolen rydder i undervisningstider og andre oppgaver slik at studentene kan jobbe hver mandag, sier Lykkebø.
Uka er ellers lagt opp slik at studentene får undervisning på campus tirsdag, onsdag og torsdag og har mulighet til selvstudier på fredag.
Studentene velger selv hvilken kommune de vil jobbe i og blir ansatt i en 20 prosentstilling i en fast barnehage. Både kommunale og private barnehager er med i ordningen.
– Vi tenker at dette vil være med på å sikre kommunene arbeidskraft og fremtidige barnehagelærere samtidig som det er positivt for studentene. Mange jobber uansett ved siden av studiene, og da er det bedre at de jobber i en barnehage og får mer praksiserfaring fra det yrket de skal inn i fremfor å jobbe i butikk eller på bensinstasjon.
Fra nullopptak til 13 studenter
Søkertallene har bedret seg etter at de la om utdanningen, forteller Lykkebø.
– Vi har gått fra nullopptak i fjor, til å kunne starte opp med 13 studenter denne høsten. Vi skulle ønske at tallet var enda høyere, men 13 nyutdannede barnehagelærere i regionen er bedre enn null. Studentene gir gode tilbakemeldinger til både faglærerne og arbeidsgiverne sine om at dette er en praktisk og god ordning, og vi håper at jungeltelegrafen går slik at vi får enda flere søkere neste år.
Han forteller at det er helt frivillig å jobbe i barnehage ved siden av studiene, og at 11 av studentene har valgt å gjøre dette i år.
– Selv om vi har skrevet intensjonsavtale med de seks kommunene i indre Sogn, har vi også åpne, muntlige avtaler med resten av kommunene i Sogn og Fjordane. Dersom en student fra for eksempel Måløy, Førde eller Fjaler skulle ønske seg jobb i hjemkommunen sin, så kan vi ordne med jobb i barnehage for dem også.
Fornøyd med organiseringen
Reidun Naalsund hadde erfaring fra barnehage før hun søkte opptak til barnehagelærerutdanningen.
– Jeg har faktisk jobbet som vikar i Fosshagen utdanningsbarnehage siden august 2023.
– Jeg søkte ikke på utdanningen på grunn av 20-prosentstillingen, men jeg synes det er kjempefint at vi har denne muligheten til å jobbe på mandag, ha undervisning tirsdag, onsdag og torsdag og fri på fredag. Da kan jeg enten jobbe en ekstra dag i barnehage, drive med selvstudier eller besøke familien min på Nordmøre.
Naalsund forteller at flere av hennes medstudenter pendler mellom hjemkommune og studiested og at de derfor setter pris på at undervisningen er lagt til de tre midterste dagene i uka.
Mer ansvar
– Hvorfor vil du bli barnehagelærer?
– Fordi jeg synes det er givende å jobbe med mennesker. Arbeidsdagen er variert og ingen dager er like, noe som gjør jobben spennende. Jeg får også jobbe i samspill med barn, utforsking og lek. Og jeg kan bidra til et trygt og inkluderende miljø der aller føler seg sett og hørt, sier Naalsund.
Selv om studenten tidligere har jobbet som vikar i barnehagen hun i dag er deltidsansatt i, merker hun at noe har endret seg de siste månedene.
– Jeg føler jeg har fått mer ansvar nå som jeg er ansatt i en 20 prosentstilling enn da jeg var vikar. De gir meg virkelig mulighet til å ta i bruk det jeg lærer på høgskolen.
– Er det noe du tar med deg fra barnehagen inn i studiene også?
– Fra barnehagen lærer man grunnleggende ferdigheter som samarbeid, kreativitet og problemløsning som kan være nyttig inn i studiene. Jeg får også gode tips fra dem jeg jobber med knyttet til pedagogisk arbeid.
Når barnehage.no snakker med førsteårsstudenten er hun i praksis i Hemnes barnehage på Hemnesberget.
– Det er en fordel å ha erfaring fra barnehage når man skal ut i praksis. Det har blant annet gjort at jeg har fått prøve meg i lederrollen allerede nå i min første praksisperiode, sier Naalsund.
– Tror du at du og dine medstudenter vil føle dere bedre rustet for arbeidslivet etter tre år med jobb i barnehage i tillegg til praksisen dere får i løpet av studiet?
– Å ha 20 prosents stilling i en barnehage i tillegg til de 100 dagene med praksis vil gi en verdifull praktisk erfaring som er relevant for arbeidslivet. Det gir meg mulighet til å bruke teori i praksis, bygge relasjoner med barn og kolleger, samt få en bedre forståelse av hva som kreves i en jobb i barnehage. Jeg tror også at dette gjør oss mer selvsikre og forberedt på de utfordringene som kan komme i arbeidslivet etter endt utdanning.
Har gjort endringer i undervisningen
De siste fem årene er søkertallene til barnehagelærerutdanningen nærmest halvert på landsbasis.
Når tallene synker flere år på rad, må man stille seg spørsmål om hvor skoen trykker, mener Osvald Lykkebø:
– Ligger utfordringen i utdanningen eller yrket? Det er sannsynligvis litt av begge deler. Barnehagelæreryrket har sjelden blitt fremsnakket eller prioritert i lønnsforhandlinger, livsfasetiltak og lignende. Det er et veldig viktig, men tøft yrke. Jeg registrerer at kunnskapsministeren har uttalt at hun vil prioritere barnehage og rekruttering til barnehageyrket i statsbudsjettet. Det er veldig bra, men utdanningen trenger kanskje også å fornye seg litt. Vi på institusjonene må stille oss spørsmålet: Har vi en utdanning for fremtiden?
Han forteller at faglærerne ved campus Sogndal har endret litt på innholdet i utdanningen og måten å undervise på:
– Vi har nå en mer lekfull tilnærming til undervisning. Den er blitt mer variert, og det er litt mer eksperimenter og utfordringer.
– Et kinderegg
Lykkebø har stor tro på måten de nå har rigget heltidsutdanningen, som de kaller SognaBLU.
– Dette har så langt vært en kindereggopplevelse; studentene er fornøyde, de ser nytten av å få jobbe i én barnehage over tid, barnehagene som har ansatt studentene er fornøyde og vi som jobber med utdanningen er fornøyde.
– Noe av det beste med alt sammen, er det enda tettere partnerskapet og samarbeidet vi har fått med kommunene i Sogn, som også genererer annet type samarbeid, sier Lykkebø.
Han trekker frem at de seks kommunene og forskere ved barnehagelærerutdanningen i Sogndal sammen har søkt om midler hos Norges forskningsråd til et innovasjonsprosjekt kalt SAMSKAP (samskaping i ein barnehagesektor i rørsle).
– Det er en del av HVL sitt samfunnsmandat å tilby en samfunnrettet utdanning i samarbeid med arbeidsgiver, i dette tilfellet kommunene. Her har vi en felles utfordring og vi har tatt et felles ansvar for å gjøre noe med nedgangen i søkere til barnehagelærerutdanningen, sier Lykkebø.