I høst startet 16 studenter på den desentraliserte
barnehagelærerutdanningen på Støren i Midtre Gauldal kommune.
Deltidsutdanningen går over fire år, den er nett- og
samlingsbasert, og samtlige samlinger er lagt til Støren barnehage.
Det gir studentene en unik mulighet til å komme tett på
praksisfeltet, og til å kunne teste ut metoder og teorier samtidig som de får undervisning
i dem, mener faggruppeleder ved Nord universitet, Elin Børve.
– Mange som tar denne utdanningen jobber i barnehage og
er kjent med barnehagemiljøet fra før, så det er ikke det som er det viktigste
med å legge undervisningen til en barnehage. Den store fordelen med en slik
organisering, er at man innenfor undervisningsøkten faktisk kan gå ut og
utforske, øve seg og observere like utenfor klasserommet, sier hun.
Elin Børve, faggruppeleder ved barnehagelærerutdanningen, Nord universitet.Foto: Bjørnar Leknes
Får eget rom i barnehagen
De ferske barnehagelærerstudentene kommer hovedsakelig
fra kommunene rundt Midtre Gauldal. Tre ganger i semesteret skal de møtes i
Støren barnehage. Her vil de disponere en ledig avdeling som er omgjort til et
undervisningslokale, opplyser styrerassistent Kjersti Skjevdal.
– Hvordan fungerer samarbeidet for dere i
barnehagen?
– Studentene har bare hatt én samlingsuke foreløpig, så
vi har ikke gjort oss så mange praktiske erfaringer enda. Men det vi allerede
så disse første dagene, var at studentene for eksempel kom inn på kjøkkenet
vårt når vi spiste frokost og tok en morgensang. Det var veldig hyggelig! En av
ettermiddagene hadde de en aktivitet ute og da var barna med. Vi har sett små
glimt av hva dette samarbeidet kan bli, sier Skjevdal.
– Tanken er at hvis studentene for eksempel lærer om
barns motoriske utvikling, så kan de observere barna på utelekeplassen vår. De
kan se barna utfolde seg i akkurat det de lærer om. Hvis studentene vil prøve
ut noen aktiviteter, kan de spørre om å få med seg en gruppe barn. Vil de vise
frem et teaterstykke, kan vi samles i det vi kaller storstuen vår som er
gymsalen.
Styrerassistent, Kjersti Skjevdal.Foto: Privat
Det blir svært kort vei fra teori til praksis, påpeker også
styrerassistenten.
Annonse
– Det snakkes jo om at man må ha en praksisnær utdanning,
og så mye mer praksisnært enn dette går det ikke an å komme.
Nye impulser
– Kan dette samarbeidet også fungere som et
rekrutteringstiltak for dere?
– Ja, helt klart. Vi får anledning til å vise frem det vi
selv synes er en veldig fin barnehage, sier Skjevdal, og opplyser at en av
studentene også skal ha sin praksis i barnehagen.
– Vi ser egentlig bare muligheter i dette samarbeidet. Jeg
har tro på at det kan gi oss en boost. Det kommer noen nye fjes inn med litt
nye impulser, det kan være fint for personalet, legger styrerassistenten til.
Hun forteller at barnehagen har fått innsyn i
undervisningsplanen for semesteret, og at de ansatte også har mulighet til å
bli med på forelesninger hvis det er temaer de finner interessant.
Kjersti Skjevdal ga studentene en omvising i barnehagen første studiedag.Foto: Bjørnar Leknes
Mangler barnehagelærere
Den nye barnehagelærerutdanningen er et samarbeid mellom Nord
universitet og Studiesenter
Trøndelag sør.
– Det var studiesenteret som foreslo å opprette et
desentralisert tilbud i regionen på bakgrunn av at man manglet barnehagelærere
her. Vi valgte å legge utdanningen til Støren fordi det er et knutepunkt for
folk som bor i området, sier Elin Børve.
Hun forteller at studentene også vil få tilgang til
spesialrom på Støren barneskole som ligger et steinkast fra barnehagen.
– I barnehagelærerutdanningen trenger man også rom for å
drive med blant annet fysisk aktivitet, kunst og håndverk og naturfaglige
aktiviteter, sier hun.
Mellom samlingene er det nettundervisning, og studentene
skal i løpet av studietiden ha 20 ukers veiledet praksis.
– Spennende og nytt
Første studiesamling ble gjennomført i midten av august
og handlet mye om at studentene skulle bli kjent med hverandre og med
barnehagen, opplyser Børve.
– Man har vært litt rundt på avdelingene, hilst og gjort
seg kjent. Jeg opplever at studentene har blitt tatt veldig godt imot.
Hun forteller at det i forkant av studiestart var viktig for
universitetets representanter å bli kjent med personalet i barnehagen.
– Dette er veldig nytt for oss, så vi har jobbet en del
med avklaringer knyttet til roller og hvordan begge parter ønsker at
samarbeidet skal være fremover.
– Det blir spennende å se hvordan man klarer å utnytte
potensialet i at praksisfelt og undervisning er på samme sted. Jeg tror man er
nødt til å tenke litt annerledes rundt de læringsaktivitetene man legger opp
til, enn om man hadde vært på et studiested med større avstand til
praksisfeltet, sier Børve.
Ønsker diskusjon om fremtidens utdanning
Nord universitet tilbyr også desentralisert
barnehagelærerutdanning på Frøya og i Kolvereid,
men dette er altså første gang de har lagt den stedlige undervisningen til en
barnehage.
– Jeg har lurt litt på hvorfor vi ikke har tenkt på dette
før, sier faggruppelederen ved Nord universitet.
– Kan det bli aktuelt å organisere
desentraliserte utdanninger på denne måten også andre steder?
– Dette kan være én måte å drive utdanning på fremover,
som imøtekommer en del utfordringer knyttet både til barnehagelærermangelen og
det å gjøre utdanningen praksisnær nok, sier Børve som ønsker diskusjoner rundt
fremtidens barnehagelærerutdanning velkommen.
Den ferske barnehagelærerutdanningen fikk en høytidelig åpning, og samlet både studenter, ordfører og ansatte fra Nord universitet, Studiesenter Trøndelag sør og Støren barnehage. Foran fra venstre: Elin Børve og Vegar Sellæg fra Nord universitet, og enhetsleder Berit Stornes i Støren barnehage.Foto: Bjørnar Leknes