– Det kreves faktisk en hel landsby for å starte barnehagelærerutdanning i distriktet
20 studenter måtte til for å starte opp barnehagelærerutdanning i kystkommunen Nærøysund – fasit ble 55 søkere. Slik samarbeidet universitetet og kommunen for å rekruttere nok studenter.
– Rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket er et felles ansvar, sier Nina Kjeøy som er konstituert kommunikasjonssjef ved Nord universitet.
Sammen med kollega Elin Børve var hun på Erfaringskonferansen 2024 for å fortelle om LæreriNord. Universitetets satsing for å øke rekrutteringen og styrke omdømmet til læreryrket og lærerutdanningene i Nordland og Trøndelag.
Nord universitet har i dag åtte studiesteder, fra Stjørdal i sør til Stokmarknes i nord.
– Ideen om LæreriNord oppsto da vi så at vi ikke fikk til å rekruttere nok studenter til våre lærerutdanninger helt alene. Vi er avhengige av sterke samarbeidspartnere, sa Kjeøy.
– Barnehager og grunnskoler er hjørnesteinene i lokalsamfunnene. Vi tenkte derfor at første steg var å henvende seg til kommunene: Hvordan kan vi engasjere oss sammen for å rekruttere til samfunnskritiske utdanninger?
Universitetet gikk i tett dialog med kommunene i Trøndelag og Nordland.
– Vi satte oss tre målsetninger: 1. Vi skal rekruttere til utdanningene våre. 2. Vi skal ha så tett kontakt med omkringliggende kommuner at når våre kandidater har gjennomført utdanningene sine, så ønsker de å jobbe i barnehager og skoler der. 3. Vi skal fremsnakke den gode jobben som gjøres ute i barnehager og skoler i regionen vår.
Arrangerer rekrutteringsmøter
To og et halvt år har gått siden oppstarten av prosjektet, og i dag arrangerer universitetet rekrutteringsmøter i samarbeid med hele 79 kommuner i Trøndelag og Nordland.
– Både kommunene og universitetet engasjerer seg for å få potensielle lærerstudenter til å komme på disse møtene. Vi har en ganske heftig informasjonsrigg for å få flest mulig til å møte opp, fortalte Kjeøy.
– Får vi først potensielle søkere til disse møtene, så ser vi at det også er stor sjanse for at de velger å søke en av våre utdanninger.
På møtene forteller fagfolk fra universitetet om lærerutdanningene som tilbys og svarer på små og store spørsmål. I tillegg er representanter fra kommunen til stede for å informere om arbeidsmiljøet i barnehager og skoler, hvilke karrieremuligheter som finnes og mulighetene for jobb etter endt utdanning.
– Før vi skiller lag skriver vi ned kontaktinformasjonen til deltakerne slik at vi kan kontakte dem igjen. Vi tilbyr alltid et digitalt oppfølgingsmøte i etterkant av det fysiske møtet, fortalte Kjeøy.
Desentralisert utdanning
Det siste halvannet året har Nord universitet samarbeidet særlig tett med Nærøysund kommune.
Kystkommunen med om lag 10 000 innbyggere ligger nordvest i Trøndelag fylke. I likhet med en rekke andre kommuner sliter de med å skaffe tilstrekkelig med pedagogisk personell.
– Samtidig synes mange det er langt å dra til et studiested for å ta barnehagelærerutdanning hvis de allerede har jobb i en barnehage i Nærøysund, fortalte Kjeøy.
I desember 2022 tok kommunen derfor kontakt med Nord universitet og spurte om de kunne starte opp en samlingsbasert deltidsutdanning der.
– Vi satte i gang et internt arbeid på universitetet for å se om vi kunne få dette til. Vi hadde 60 studieplasser på barnehagelærerutdanningen i Levanger, og sannsynligheten for at vi ikke kom til å fylle opp alle plassene, var stor. Vi valgte derfor å flytte 30 plasser til Nærøysund, fortalte Elin Børve som er faggruppeleder på barnehagelærerutdanningen ved Nord universitet.
Forutsetningen for å kunne tilby barnehagelærerutdanning i kommunen fra høsten 2024, var at minst 20 studenter ønsket å starte på studiet.
Stor møteaktivitet
Det har blitt mange turer til Nærøysund det siste halvannet året, opplyste Børve.
– Det første vi måtte gjøre var å undersøke om det fantes lokaler som var egnet for barnehagelærerutdanning. Utdanningen er ganske kompleks og man har behov for ulike spesialrom, påpekte hun.
De allierte seg raskt med en barneskole, ungdomsskole, flerbrukshall og kommunens kulturhus.
– I tillegg til at lokalitetene måtte være på plass, var vi nødt til å tenke på hvordan potensielle studenter fra nærliggende kommuner skulle komme seg hit, og hvor de kunne overnatte under de fysiske samlingene.
Da all infrastruktur var på plass begynte arbeidet med å rekruttere søkere til studiet.
– Vi har vært i dialogmøter med barnehagestyrere og eiere, oppvekstleder og andre sentrale personer vi tenkte kunne ha interesse av å ha en barnehagelærerutdanning i området. Mulige søkere var naturligvis den aller viktigste målgruppen for oss, fortalte Børve.
Hun roste Nærøysund kommunes innsats i rekrutteringsarbeidet.
– De har hele veien vært flinke til å informere sine innbyggere om hvor vi har vært i prosessen, og de har sørget for at studietilbudet har fått mye medieomtale.
Også nærliggende kommuner ble invitert inn i dialogmøter, opplyste Børve videre.
– Vi hadde møter med alle kommuner i Namdalsregionen, og sendte ut informasjonsmateriell om studietilbudet til samtlige barnehager.
– God partner
I tillegg til å samarbeide tett med Nærøysund kommune, inngikk universitetet et samarbeid med Namdal studiesenter for å spre ordet om den nye utdanningen.
– Å jobbe så tett med et studiesenter var en ny erfaring for oss. De har et bredt nettverk og kjenner godt til hele Namdalsregionen, så de var en veldig god samarbeidspartner når det gjaldt å spre og innhente informasjon, fortalte Børve.
28 studenter
Spenningen var stor da søkertallene til Samordna opptak endelig var klare i april. Hadde arbeidet hatt effekt?
Svaret var ja.
– Vi fikk hele 55 søkere. 28 av disse startet opp på barnehagelærerutdanningen 26. august. Det var vi veldig fornøyde med, fortalte Børve.
Omtrent halvparten av studentene kommer fra Nærøysund. Resten fra andre deler av Namdalen og Sør-Helgeland.
Representanter fra kommune, studiesenter, praksisfelt, barnehage og Nord universitet var til stede under den høytidelige studieåpningen.
– Dere er heldige som får denne muligheten til å ta en desentralisert utdanning som gjør det mulig å kombinere studier, jobb og familieliv, sa ordfører Amund Hellesø i sin tale.
De nye studentene skal ha tre fysiske samlinger i semesteret. I tillegg blir det digitale samlinger med andre studenter som tar desentralisert barnehagelærerutdanning.
– Studiesenteret vil være behjelpelig med lokaler hvis studenter har behov for det mellom samlingene, fortalte Elin Børve.
En hel landsby
Dette er første gang Nord universitet tilbyr en bachelorutdanning utenfor sine faste studiesteder. Prosjektet er tildelt midler fra blant annet Trøndelag fylkeskommune og Statsforvalteren.
Arbeidet med å bygge opp en barnehagelærerutdanning i Nærøysund har bydd på mange nye erfaringer, fortalte Børve.
– Vi har virkelig sett verdien av å bygge solide nettverk. For sammen med alle de ulike aktørene i Nærøysund og også nærliggende kommuner, har man både utforsket og sett muligheter for å lage et studietilbud som er tilpasset regionen, og som flere kjenner eierskap til og ansvar for.
– Det kreves faktisk en hel landsby for å starte en barnehagelærerutdanning i distriktet, avsluttet Børve.