Elin Reikerås er professor ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved UiS og leder for FILIORUM.

Barnehagekvalitet i fokus: 2 dager, over 100 presentasjoner

«Sammen om og for kvalitet i barnehagen» er budskapet når Norsk barnehageforskningskonferanse går av stabelen for syvende gang.

Onsdag og torsdag er 250 deltakere samlet i Stavanger for å oppdatere seg på den nyeste kunnskapen på barnehagefeltet.

Professor Elin Reikerås sier konferansen har blitt en viktig møteplass for norske barnehageforskere.

– Det finnes mange barnehagekonferanser her til lands, men dette er den eneste som fokuserer utelukkende på forskning. Det er viktig å kunne treffes på tvers av institusjoner, og vi ser at konferansen har blitt en plass for å knytte nye bekjentskaper og videreføre gamle kontakter, forteller hun.

Også barnehageansatte, eiere, studenter og politikkutviklere som er interessert i barnehageforskning er velkommen, understreker Reikerås som leder arrangementskomiteen.

Varierende kvalitet

Konferansen er et samarbeid mellom de to forskningssentrene FILIORUM (UiS) og BARNkunne (HVL). I fjor var Bergen vertskapsby og denne gangen er det altså i Stavanger det skjer.

Årets tema er kvalitet i barnehagen – på gulvet, i samarbeidet hjem-barnehage og i utdanningen.

Selv om det er enighet om at alle barn har rett til et barnehagetilbud av høy kvalitet, har undersøkelser som GoBaN vist at kvaliteten i norske barnehager varierer, påpeker Reikerås som er senterleder ved FILIORUM.

– Vi er alle enige om at god barnehagekvalitet er viktig, men vi vet fra forskning at det dessverre ikke er så god kvalitet som vi skulle ønske i alle barnehager. Nå som så godt som alle barn går i barnehage, mener vi tiden er inne for å sette fokus på kvalitet i forskningen, sier hun.

Mer forskning

Det forskes stadig mer på kvaliteten i tilbudet til barnehagebarna, påpeker Reikerås.

I 2023 publiserte forskere tilknyttet FILIORUM ved Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret (UiS) en systematisk kunnskapsoversikt om forskning på kvalitet i norske barnehager. Forskerne så nærmere på 97 studier publisert i perioden 2010 til 2021, og fant blant annet en økning i forskning på barnehagekvalitet i løpet av denne 12-årsperioden.

Det var flest studier om prosesskvalitet (for eksempel samspillet mellom barn og ansatte) og strukturkvalitet (ytre rammer som antall barn per ansatt og materiell). Og færre studier av kvalitetsdimensjonene innhold (blant annet den pedagogiske praksisen og planverket) og resultat (for eksempel språk, hvordan man lærer og selvregulering), skriver uis.no.

– Det jobbes nå med en tilsvarende artikkel om forskning på barnehagekvalitet i alle de nordiske landene. Neste år kommer det også et temanummer om kvalitet i barnehagen i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning – som FILIORUM, BARNkunne og OsloMet har ansvar for, røper Reikerås.

Hun forteller om stor interesse fra nordiske forskere til å bidra i dette nummeret.

Over 100 presentasjoner

At kvalitet er et tema som fenger mange norske barnehageforskere, er også konferanseprogrammet denne uka et bevis på. De kommende dagene skal det holdes over 100 presentasjoner som på ulike måter omhandler kvalitet i barnehagen.

– Kvalitet er et komplekst fenomen som omfatter flere dimensjoner og aspekter. Det ser man tydelig på temaene for de ulike parallellsesjonene under konferansen, sier Reikerås.

I løpet av konferansens to dager vil det blant annet være innlegg om barns trivsel, lek og læring i et kvalitetsperspektiv, kvalitet i samarbeidet mellom hjem og barnehage, bemanningens betydning for kvalitet, og kvalitet i profesjonsutdanning og -utvikling.

– Hva ønsker du at deltakerne skal sitte igjen med etter konferansen?

– Jeg håper vi klarer å inspirere hverandre til videre forskning på barnehagefeltet, og at vi får noen gode refleksjoner og nye tanker rundt hva kvalitet er. Jeg håper også at vi får hilst på gamle kjente og knyttet nye bekjentskaper.

– Kanskje får man ideer til nye prosjekter, som kan bli til spennende forskning i fremtiden? sier Reikerås.

Powered by Labrador CMS