DEBATT
Irene Aunaas er barnehagelærerstudent og vara til bystyret i Trondheim for Ap.
Foto: Marianne Jobotn
«En av de viktigste profesjonene i vår tid»
Når vi styrker barnehagelæreren, styrker vi barns muligheter, lekens verdi, og framtidens samfunn, skriver Irene Renate Aunaas.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Før jeg begynte på barnehagelærerutdanningen ved Dronning
Mauds Minne Høgskole, trodde jeg at jeg forsto barns lek. Jeg så på lek som noe
naturlig, noe barn bare gjør for «moro skyld». Nå, mot slutten av
profesjonsutdanningen, vet jeg bedre. Leken er noe langt mer enn et avbrekk i
hverdagen – leken er barnas språk, deres måte å forstå og bearbeide verden på!
Gjennom lek lærer barn å samarbeide, forhandle, uttrykke følelser og bygge relasjoner.
Leken er ikke bare viktig – leken er helt grunnleggende for utvikling, læring
og identitet!
Men lekens verden er også sårbar. Jeg har sett hvordan
små barn kan ekskludere andre, erte, eller trekke grenser som skaper
utestenging. Det som ser ut som «vanlig småbarnslek», kan også være arenaer for
sosial makt, urettferdighet og følelsesmessige utfordringer. Dette viser hvor
viktig barnehagelæreren er: Ikke bare for å legge til rette for moro og læring,
men for å observere, veilede, støtte og bygge inkluderende fellesskap – hver
eneste dag. Leken alene løser ikke konflikter; den må ledsages av voksne som
har kunnskap, refleksjon og mot til å handle. MEN når det er mangel på ansatte
i barnehagen, blir mange ting ikke oppdaget.
Jeg har sett hvor stor betydning dette kan ha på nært
hold. Da jeg flyttet til Saupstad, var sønnen min 2,5 år og gikk på den tiden i
en privat barnehage ved Jonsvatnet. Jeg valgte at han skulle fortsette å gå
der, selv om det innebar en del kjøring for min del – det viste seg å være
avgjørende for sønnen min sin trivsel og velvære i barnehagelivet. De voksne
observerte at han «sto litt utenfor» – det var ikke mobbing eller utestenging
fra de andre barna, men han turte rett og slett ikke å tre inn i leken. Gjennom
målrettet oppfølging og tilrettelegging ga de ham verktøyene han trengte for å
bli tryggere på seg selv og delta i lek og fellesskap på egne premisser.
Denne erfaringen viser tydelig hvordan kompetente,
tilstedeværende barnehagelærere kan oppdage og støtte barn i sårbare
situasjoner, før små utfordringer utvikler seg til større problemer.
Og nettopp derfor må vi stoppe opp og spørre oss: Hvorfor
gir vi ikke yrket som barnehagelærer den statusen og de ressursene det faktisk
fortjener?! For tiden rapporteres det om en nasjonal krise i barnehagesektoren:
Bemanningen er for svak, søkertallene til barnehagelærerutdanningen synker
dramatisk, og de som allerede er i jobben, bærer altfor ofte preg av å være
utmattet og overbelastet. Når voksne ikke har tid til å observere og støtte
barna, kan utestenging, erting og små konflikter eskalere – med konsekvenser
for barnas følelse av trygghet og fellesskap. Dette kan barna ta med seg
videre, og påvirker hvordan de møter de samme utfordringene i skolen.
Når kvaliteten i barnas allerede første møte med
utdanningsløpet – barnehagen – settes under press, påvirker det ikke bare den
enkelte barnehagehverdag, men samfunnets evne til å bygge trygge, kompetente og
engasjerte borgere. Å undervurdere barnehagelæreren betyr å undervurdere
barndommen – og da svikter vi framtiden.
Derfor må vi handle: Vi må styrke bemanningsnormer, sikre
at lønn og arbeidsforhold står i forhold til ansvar, og vi må synliggjøre at
barnehagelærer er en profesjon på lik linje med andre pedagogiske yrker. Vi må
også sikre at barnehagene har ressurser og kompetanse til å håndtere sosiale
utfordringer som erting, mobbing og utestenging. Når de voksne som skal støtte
barns lek, begrepsutvikling og sosiale liv får rammer og tid til å handle, kan
de forebygge konflikter og bygge trygge fellesskap.
Jeg har sett med egne øyne hvordan lekens kraft utfolder
seg – både når barn støtter hverandre, deler og bygger vennskap, og når de
strever med erting og utestenging. Jeg har hørt barna når de gir uttrykk for
tanker og følelser gjennom symboler og samspill. Derfor må vi sikre at de som
legger grunnlaget for dette arbeidet får de betingelsene som gjør at de kan
gjøre det – med stolthet, faglighet og frihet.
Barnehagelæreren er ikke bare «en som passer barn» – det
er en av de viktigste profesjonene i vår tid. Og det er på tide at vi behandles
deretter.
Vi trenger handling – ikke bare ord. Politikerne må
prioritere barnehageyrket, styrke bemanning og lønn, og sikre at alle barn får
en trygg, inkluderende og læringsrik hverdag. For når vi styrker
barnehagelæreren, styrker vi barns muligheter, lekens verdi, og framtidens
samfunn.
Dette gjelder ikke bare barnehagelærere, men også barne-
og ungdomsarbeidere og fagarbeidere.