DEBATT
Åshild Nefjen er skribent, barnehagelærerstudent ved Oslo Met og fagarbeider i Nordby Gardsbarnehage.
Foto: Getty images / privat
Jeg brenner for barn og for barndom
Mennesker er den største ressursen vi har her i landet.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Den
er større enn oljefondet og viktigere enn alt annet som kan bygges og lages.
Folk av kjøtt og blod med følelser, sanser og behov – det er landets største ressurs.
Og som alle andre ressurser vi kjenner så må den forvaltes.
Et sted mennesker
forvaltes er i barnehagen. Stedet der sårbare foreldre leverer det kjæreste de
har for sånn å kunne bidra inn til samfunnet med sine kvaliteter og egenskaper.
I barnehagen foregår de mest komplekse samspill. Små barn
skal stable beina under seg og rustes for et liv som vil kreve mye av dem. Det
hele starter med relasjon, at det er en omsorgsperson som møter mor og fars
forventninger om hva en trygg barnehagehverdag er for deres lille håpefulle.
Som følge av den nyoppståtte relasjonen med foreldrene, så skal
omsorgsinstitusjonen barnehagen ta over ansvaret for barnet et gitt antall
timer hver dag. Det er ikke smått som foregår i det barnet skal separeres fra
sine foreldre, og for enkelte oppleves det rett og slett traumatisk. Men med
tid, tålmodighet, varm omsorg og overgangsobjekter går det seg til i de aller
fleste tilfellene. Det blir trygg tilknytning til barnehagepersonalet og et
barn som sluker omgivelsene sine. Så stor kan kjærligheten til barnehagen vokse
seg, at de små nekter å bli med slitne foreldre hjem om ettermiddagen.
I barnehagen lærer de å gå, de lærer å snakke, de lærer å
klatre opp på stolen og de lærer hva det vil si å falle ned fra stolen. De
lærer å ta imot trøst, de lærer å gi trøst, de lærer å ta, de lærer å gi, de
lærer å verne om egne interesser og de lærer verdien av fellesskap. De lærer å
uttrykke følelser, de lærer å bli kjent med sine behov, de lærer å være kald,
tørst, sulten, varm, trøtt, tørst på nytt, og de lærer tillit til andre mennesker. De
lærer så uendelig mye, det er umulig å remse opp alt - og de lærer fort. De
lærer på en trygg arena med voksne som er bevisste alle disse forholdene, som
tålmodig ordsetter hendelsene, følelsene og behovene. Og viktigere enn noe
annet, de lærer gjennom omsorg og lek.
Barna er likeverdige oss voksne. Sårbare som sine foreldre
er de små individer som lett modelleres. Barna i barnehagen er mennesker som er,
sammen med et personale som er seg ansvaret bevisst om at de også er mennesker
som skal bli.
Jeg brenner for barn og for barndom. Men nå er det snart så jeg
brenner ut.
For fjorten år siden begynte jeg å jobbe i en liten privat
barnehage. Jeg kom fra dagligvarebransjen og forstod barna intuitivt. Etter
hvert som jeg forstod kraften av gode relasjoner økte jeg stillingen min fra
60 til 100 prosent. Etter hvert som jeg forstod at det det er langt flere ting enn
relasjon som spiller noen rolle så tok jeg fagbrev som barne- og
ungdomsarbeider. Jeg ble konstituert pedagogisk leder og fikk innsyn i enda et
nytt terreng hva barn og barnehage angår. Så kom korona med alle sine utfordringer.
I førstelinjerekka ble vi stående med åpne armer for å favne om alle barna og
familiene deres. Egen frykt var gjemt vekk i det viktige arbeidet som nå måtte
gjøres.
Nå er jeg tredje års student på barnehagelærerutdanning på
Oslo Met.
Nå vil jeg ha betalt for innsatsen min til samfunnet! Nå vil
jeg at dagen skal komme der vi får den anerkjennelsen vi fortjener. Jeg vil ha
den i form av penger. Penger til min barnehage som står i fare for å bli lagt
ned. Og penger til bedre lønnsbetingelser for meg og mine kollegaer.
Litteratur
Eidhamar.G.L og Salvesen.P.L. Nesten som deg selv. Barn og etikk. (2023) Cappelen Dam
Eidhamar og Salvesen skriver i «Nesten som deg selv. Barn og
etikk», som er pensumbok for barnehagelærerstudenter på Oslo
Met:
«Barnehagen er
en av de viktigste verdiformidlere i samfunnet.. Der overføres holdninger og
normer til de minste barna, den gruppen med mennesker som er mest mottagelige
og ukritiske. Den formidlingen har vidtrekkende konsekvenser. Den har betydning
for samfunnsmoralen i de kommende sytti år – minst. Slik sett er kanskje
barnehagelæreren den yrkesgruppen som har mest dyptgripende og langvarige
innflytelse på enkeltmennesker og samfunn.»
Barnehagelæreren er viktig, barnehagen som omsorgs -og utdanningsinstitusjon
er viktig.
Den kunnskapen er vi kjent med. Nå må vi tørre å satse på
denne kunnskapen. Vi er ikke bitcoin eller våpenindustri som gir rask
avkastning. Vi er ekte profesjonsutøvere som leverer varer med substans – verdt
å vente på.
Det er ikke mye penger som skal til for å redde barnehagen jeg
jobber i, det handler om rundt 1,8 millioner kroner. Jeg vil tro at Støre og
Kronprins Haakon sin tur til Jamaica kostet langt mer penger. Og det på en tur
som sistnevnte bare ville hjem i fra, for å ta vare på familien sin. Dette er
bilder på øyeblikk, noe jeg føler at gjentar seg for ofte i politikken. Jeg
siterer Eidhamar på nytt, effekten av kvalitet i barnehagen varer i minst sytti
år!
Kan ikke dagen der barnehagen får den anerkjennelsen den
fortjener bare komme.
Putt pengene inn i riktig sektor, vi trenger ingen
konsulenter til å fortelle oss hvor det er. Og Brenna – det julebordet ditt til
270 000kr, det kan du bare glemme. For de pengene skal heller gå til
barnas beste.