«Når vi våger å legge bort stemmeskam, gir vi barna rom til å gjøre det samme.»Foto: Privat
Fra «dusjsanger» til et viktig forbilde
Når vi tør å synge, uansett hvor rent eller skjevt det klinger, viser vi barna at stemmen er et verktøy for fellesskap og glede, skriver Anette Ones-Carlsen.
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
De fleste av oss
synger uanstrengt når vi er alene, i dusjen, i bilen eller sammen med musikk på
øret. Men når vi blir bedt om å synge foran andre, holder mange tilbake.
Stemmen blir lav, blikket søker gulvet, og barna ser en voksen som nøler. Dette
handler om noe så grunnleggende som stemmeskam.
I barnehagen kan
dette få store konsekvenser. Når voksne holder tilbake stemmen sin, mister
barna viktige rollemodeller. Samtidig går de glipp av muligheten til å erfare
fellesskap, oppdage språkglede og ta del i den kulturarven sangen bærer med seg.
Barnehagelærer Anette Ones-Carlsen.Foto: Privat
Sang som
språkverktøy
Forskning viser at
musikkaktiviteter har direkte innvirkning på barns språkutvikling. Kulset (2015)
viser til en studie som dokumenterer hvordan barn som deltar i
musikkaktiviteter utvikler økt evne til å oppfatte og produsere språklyder. Hun
fremhever også at enkelte barn kan synge hele setninger før de mestrer mer enn
to ord i samtale.
Dette samsvarer med
funnene til Peretz, Vuvan, Lagrois & Armony (2015), som beskriver hvordan
sang og språk deler nevrologiske prosesser. Der språkproduksjonen kan møte
hindringer i hjernen, kan musikk fungere som en snarvei. Sangen blir dermed
aktiviteten, og språklæringen en positiv bieffekt. Sangens betydning stopper
likevel ikke ved selve språkutviklingen. Den har også en sosial dimensjon som
kan legge til rette for økt deltakelse i lek og fellesskap.
Sang som inngang
til fellesskapet
Kulset (2015)
introduserer begrepet det doble dilemma: For å lære språk må barnet få
innpass i leken, men for å få innpass i leken må barnet kunne språket. Dette
dilemmaet kan brytes gjennom sang.
Barn forstår raskt at
sanger har faste mønstre, og kan derfor delta selv med begrenset språklig
kompetanse. I en barnehagehverdag hvor mange barn har ulik språkbakgrunn, kan
sang fungere som en bro til fellesskapet. Den gir en felles ramme, skaper
inkludering og legger grunnlag for vennskap.
Fellesskap og
emosjonell verdi
Annonse
Musikk påvirker
hjernen på områder knyttet til belønning, mestring og sosial tilhørighet
(Kulset, 2015). Når vi synger sammen, oppstår en sterk opplevelse av
fellesskap. Dette gjelder ikke bare barna, men også voksne som deltar.
For foreldre og
barnehageansatte betyr det at egen stemme ikke bare er et pedagogisk redskap,
men også et sosialt og emosjonelt bidrag. Å synge sammen med barna bygger
relasjoner, skaper trygghet og gir minner som varer.
Vårt ansvar som
rollemodeller
Foreldre og ansatte i
barnehagen er blant barnas viktigste rollemodeller. Når vi synger med trygghet
og glede, formidler vi at det er verdifullt å bruke stemmen. Når vi våger å
legge bort stemmeskam, gir vi barna rom til å gjøre det samme.
Sangen blir på denne
måten både kulturarv og inkluderingsverktøy. Den styrker språkutvikling, senker
terskelen for fellesskap og bidrar til at barn tør å uttrykke seg.
Fellesskap og glede
Sang handler ikke om å prestere. Det handler om å dele. Når vi tør å synge,
uansett hvor rent eller skjevt det klinger, viser vi barna at stemmen er et
verktøy for fellesskap og glede.
I en tid hvor vi
stadig snakker om språk, inkludering og fellesskap i barnehagen, har vi et
enkelt virkemiddel rett foran oss: Vår egen stemme. Ved å bruke den kan vi åpne
dører, styrke barns utvikling og skape minner som varer.
Så neste gang du
nøler i bilen eller i samlingsstunden i barnehagen, syng. For barnas skyld, men
også for din egen.
Litteraturliste:
Kulset, N.B. (2016). Children's
Participation in Ritualized Circle Time - Ritual in music sessions in the
multicultural kindergarten: How does it comply with children's right to
participation? Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning,
08/31/2016, Vol. 13.
Kulset, N. B. (2015): Musikk og andrespråk –
norsktilegnelse for små barn med et annet morsmål. Oslo: Universitetsforlaget.