– Vi fant at barn med eldre søsken hadde mindre ordforråd
enn sine jevnaldrende, men bare opp til et visst punkt. For barn med tre eller
flere søsken begynte ordforrådet å øke igjen, sier forsker Audun Rosslund ved
Universitetet i Oslo.
Han er hovedforfatter på studien som nylig ble publisert
i det anerkjente fagtidsskriftet Child Development, hvor forskerne har
sett på forholdet mellom språkutvikling og familiesammensetning hos 6000 norske
1–3-åringer.
– Mer sammensatt
Tidligere internasjonal forskning har vist at barn med
eldre søsken ofte har et mindre ordforråd enn førstefødte, opplyser Rosslund.
Den vanlige forklaringen har vært at flere søsken betyr færre ressurser og
mindre oppmerksomhet fra foreldrene til hvert av barna.
– Men det har vært veldig begrenset når det kommer til
hvor store familier disse studiene har tatt for seg, og hvor lange
fødselsrekker man har kunnet analysere. Dette er første gang vi kan se en trend
i så store familier – fra førstefødte til og med syvendefødte, sier Rosslund til barnehage.no.
– Vår studie viser at bildet er mer sammensatt. Den
nyanserer oppfatningen av at å være født senere i rekka er negativt relatert
til språkutvikling.
Audun Rosslund er universitetslektor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.Foto: UiO
Småbarnas ordforråd er undersøkt ved foreldrerapportering, der foreldrene har svart på sjekklister med ord barnet sier eller forstår. Forskerne fant, i likhet med tidligere studier, at ordforrådet
gikk gradvis nedover fra førstefødte til andre- og tredjefødte, men så snudde
det igjen.
I familier med fire eller flere søsken hadde yngstemann
et større ordforråd enn sine jevnaldrende med ingen eller færre søsken.
– Vi ble nysgjerrige på hvorfor dette skjedde. Derfor
begynte vi å se på antall omsorgspersoner i familien heller enn
fødselsrekkefølgen alene, forteller Rosslund.
Fra konkurrent til ressurs
Annonse
For å forklare hvordan storesøsken går fra å være «konkurrenter»
om språkressursene i familien til å bli mulige språkressurser for minstemann selv, undersøkte
forskerne forholdet mellom antall barn og «omsorgspersoner» i hjemmet,
uavhengig av om disse var foreldre eller storesøsken.
Forskerne simulerte statistiske modeller for å
finne den grenseverdien som kunne forklare variasjonen i ordforrådet best.
Altså alderen fra når storesøsken bør regnes som omsorgspersoner og ressurser som kan bidra til språkstimulering, heller enn konkurrenter til lillesøster eller -bror, opplyser Rosslund.
Dette viste seg å være tidlig i tenårene, men forskerne
fant også at storesøstre nådde grenseverdien ett til tre år tidligere enn
storebrødrene.
Ifølge Rosslund har jenter typisk noe raskere
språkutvikling enn gutter, og muligens tidligere sosial og kognitiv modning. Dette,
sammen med mulig større interesse for å ta på seg omsorgsgiverrollen, kan være
en forklaring på funnene, påpeker han.
Familiedynamikken viktigst
Å ha storesøsken som er i tidlig pubertet og eldre, ser altså ut til å være gunstig for 1–3-åringers språkutvikling.
Forskerne fant at forholdet mellom antall barn og
omsorgspersoner i familien hadde større betydning for variasjonen i småbarnas
ordforråd enn fødselsrekkene alene.
– Hovedpoenget her er at dynamikken i husholdningen er
avgjørende, ikke fødselsrekkefølge. Det viktigste er at småbarn, som trenger
språklig støtte, har et overskudd av omsorgspersoner rundt seg, uansett om det
er foreldre eller søsken, sier Rosslund.
Trekker paralleller til barnehagen
Forskeren mener det ikke er umulig å trekke paralleller
fra disse funnene til antall omsorgspersoner i barnehager, og viser til
debatten om bemanning.
– Språkutvikling begynner allerede før fødsel, men
barnehagene kan ha stor betydning og det er fristende å trekke paralleller fra
funnene våre – at færre barn per omsorgsperson er positivt assosiert med
ordforråd – til en barnehagekontekst, sier han.
– Siden vi ser at søsken bør regnes som «omsorgspersoner»
fra en viss alder, kan man også trekke linjer mot: Hvem er omsorgspersonene i
barnehagen som kan telle positivt til dette forholdstallet? Det er selvfølgelig
viktig å ha høy ansattetthet, pedagognorm og så videre, men våre funn sier
noe om at også andre kan bidra til å skape et læringsmiljø som fremmer
språkutvikling, legger Rosslund til.
Han peker på at ungdomsskoleelever flere steder får ha
arbeidstrening i barnehage eller jobb som lekeressurs.
– Dette er positivt i lys av resultatene våre, hvor vi
finner at det er kategorien omsorgsperson som er det sentrale og ikke
nødvendigvis den juridiske alderen for det å være voksen eller barn. Slike
tiltak vil jo bidra til høyere tetthet av omsorgspersoner.
– Det handler ikke bare om at flere omsorgspersoner per
barn kan bidra positivt inn i for eksempel lærings- eller språkmiljøet, men det
totale overskuddet av ressurser. Man kan slukke mange branner med flere ansatte
i barnehagen, og alle må ikke bidra med pedagogisk kompetanse og
språkaktiviteter. Det handler også om å legge til rette for at andre får tid til å gjøre
dette.
– Våre funn viser til en ressurspool i familien som blir fordelt, og man kan
bidra både positivt og forhindre «negativ» bruk av disse ressursene, sier Rosslund.
Begrense skjermbruk
I april i år kom Helsedirektoratet med en revidert anbefaling
for vurdering av småbarns språkutvikling, der de blant annet anbefaler
tettere samarbeid mellom helsestasjon og barnehage for å sikre at barn med
språklige utfordringer får tidlig hjelp.
«Ved all bekymring for forsinket språkutvikling, bør helsestasjonen
samarbeide med barnehagen», står det i anbefalingen.
En annen anbefaling er å gi foreldre informasjon og
veiledning om hvordan de kan skape et rikt språkmiljø hjemme og begrense
skjermbruk.
Tidligere har Rosslund og kolleger fra Universitetet i
Oslo publisert en studie som viste en svak, negativ sammenheng mellom norske
toåringers daglige skjermbruk og ordforråd, mens det var en positiv sammenheng
mellom høytlesning og ordforråd – både hos ett- og toåringer.
– Vi tror ikke nødvendigvis det er skjermbruken i seg
selv som er skadelig eller som påvirker språket på en direkte negativ måte, for
det er også masse positivt man kan gjøre med skjerm. Det handler mer om hva man
eventuelt går glipp av. Og at mye passiv skjermtid reduserer mulighetene for
andre, mer interaktive aktiviteter som kan bidra til positiv språkutvikling, sier
Rosslund.
– Fellesnevneren for disse to studiene er betydningen av
tid, oppmerksomhet og språklig stimulering for språkutvikling, noe både
foreldre og eldre søsken – altså «omsorgspersoner» – kan bidra til, både hjemme
og i barnehagen, legger forskeren til.
Ny anbefaling for vurdering av småbarns språkutvikling
Denne erstatter anbefalingene fra 2006, og er utformet
etter en gjennomgang av tilgjengelig forskning på barns språkutvikling og
vurdering av verktøy som tidligere har vært anbefalt for bruk til
språkvurdering av små barn, opplyser direktoratet på sine nettsider.
Blant endringene er en oppdatering av anbefalingen om
samarbeid mellom helsestasjon og barnehage, for å sikre at barn med språklige utfordringer får tidlig hjelp.
– Anbefalingene om samarbeid er tydeliggjort på grunn av
endringer i lovverket som spesielt omhandler samhandlingsplikten mellom
helsestasjoner og barnehager. Systematisk samarbeid er til barnets beste og vil
styrke kompetansen om barns språkutvikling både i barnehagen og på
helsestasjonen, uttaler avdelingsdirektør for barne- og ungdomshelse i
Helsedirektoratet, Ellen Margrethe Carlsen, i en artikkel publisert på direktoratets
nettsider.
«Ved all bekymring for forsinket språkutvikling, bør
helsestasjonen samarbeide med barnehagen.»
I begrunnelsen for de nye retningslinjene står følgende om
samarbeid mellom helsestasjonen og barnehagen:
«Helsestasjonen kan bistå barnehagen i å avklare
somatiske tilstander hos barnet som kan være årsak til forsinket
språkutvikling. Barnehagen kan bistå helsestasjonen i å avklare om barnet har
språkforstyrrelser. Samarbeid med og samtykke fra foreldre er nødvendig.»
Leder av helsestasjonen bør bidra til skriftlige samarbeidsavtaler mellom helsestasjon og barnehage.
Samarbeidsavtalen bør inneholde gjensidig kunnskap om, og avklaringer av, hverandres roller, samt beskrive rutiner for samarbeidet på både system- og individnivå.
Helsestasjonen skal samarbeide med barnehager på individnivå dersom samarbeid er nødvendig for å gi barnet et helhetlig og samrådet tjenestetilbud. Samarbeidet på individnivå krever samtykke fra foreldre for deling av opplysninger eller annet unntak fra taushetsplikten.