Responsen på lekeressurs-stillingene ble nok enda litt større enn hva barnehagesjef Mona Young i Gjesdal kommune hadde forutsett.
– Da vi sendte utlysningene til skolene for godkjenning, så
sa ungdommene i elevrådet at vi kom til å få mange søkere. Jeg tenkte ok,
Gjesdal kommune er ikke så stor. Så henvendelsen gikk til både 9. og 10. klassingene.
Men 116, det var veldig mange. Og det er vanskelig å velge ut, for det er
veldig mange gode søkere.
Skal prioritere leken
Da saken ble omtalt i NRKs distriktssending for Rogaland, Lokalen,
tidligere denne uka, sa hun:
– Jeg håper at det blir et veldig positivt tiltak, både for
ungdommene og for barnehagene. Jeg håper vi gjennom dette klarer å vise
ungdommene hvor fantastisk denne jobben er, og at vi dermed kan få mange som
ønsker å bli både lærlinger og ta barne- og ungdomsarbeiderfaget, men også at
vi kan øke søkningen til barnehagelærerstudiet på UiS, blant annet.
Ungdommenes jobb og ansvar blir først og fremst å være i lek
med barn. Engasjere barn, være aktive og ha det gøy sammen med dem, samtidig
som de ivaretar den sosiale biten og passer på at alle er inkludert.
Andre ansatte i barnehagen skal være til stede, men vil kunne
prioritere å snakke med foreldre og passe på sine andre oppgaver på travel
ettermiddagstid. Gjerne gi det lille ekstra til foreldre, og til enkeltbarn som
kanskje trenger et ekstra fokus.
Søkte og fikk støtte
Prosjektet ble til etter at temaet kom opp mer eller mindre
tilfeldig under en lunsjssamtale.
– Vi snakket om utfordringer med å få tak i folk, og
økonomisjefen spøkte med at vi kanskje burde ansette allerede i
ungdomsskolealder, sånn at vi hadde dem, sier Young til barnehage.no.
Slik dukket lekeressurs-muligheten, og at statsforvalteren
har lyst ut midler, opp i bevisstheten.
– Tre dager før fristen lagde jeg prosjektet «tidlig rekruttering
til barnehageyrket» og søkte midler. Og så fikk jeg 1,5 millioner kroner, forteller
Young.
Dette var før jul. Svaret fra Statsforvalteren i Rogaland kom
tidlig i desember, og så ble stillingene lyst ut med søknadsfrist 10. januar.
– Nå er vi i gang med utvelgelsen. Vi har intervjuer med
veldig mange førstkommende tirsdag. Så vil de som får tilbud om jobb få
innkalling til en opplæringskveld, der de får litt informasjon om hva å jobbe i barnehage innebærer.
Alle barnehager, alle dager
Omkring 30 ungdommer vil bli fordelt ut i inntil 11
barnehager. De må forplikte seg til minst to dager hver uke, og det skal være
minst to ungdommer i hver barnehage.
– Her i Gjesdal slutter alle ungdomsskoleelevene tidlig tirsdager.
Så den dagen vil det bli fra ett til fire eller halv fem. De andre dagene blir
det fra 14.30-16.30. Alle ukedagene skal dekkes opp, og så er det litt
varierende størrelser på barnehagene – og dermed hvor mange som vil jobbe i
hver barnehage, forklarer Young.
Kommunen eier åtte barnehager. De tre private barnehagene i
Gjesdal inkluderes også i prosjektet, og så står de naturligvis fritt til å
avgjøre selv. Barnehagesjefen forteller om positiv respons, og regner med at
alle blir med, om ikke gode grunner skulle tilsi annet.
– Alle de kommunale barnehagene skal være med, og de gleder
seg veldig. Noen har en viss erfaring fra lignende ordninger som før har vært spesielt
rettet mot gutter, og fra livsmestringsdager i regi av skolen.
– Kommer til å elske det
Det er flere årsaker til at Young selv har tro på prosjektet.
– For det første så tror jeg ungene kommer til å elske det.
Å få ut en gjeng med ungdommer som er aktive, som ønsker å være sammen med barna, som springer rundt med dem og
har tid til å være i lek på en del av dagen der det egentlig begynner å bli
litt tungt, da barn vil hjem, og det tynnes litt ut i rekkene med ansatte. Da er det fint at det kan komme inn noen med friskt mot og bidra til at barn har det gøy og bra.
– At så mange søker, forteller kanskje at mulighetene for
framtidig rekruttering til yrke og utdanning kanskje er større enn fryktet?
– Jeg tenker det er flere grunner til den store interessen. Det
er ikke så mange jobber å få for denne aldersgruppen. Det er det ene. Så er det min opplevelse at mediene på mange måter ikke har gjort det lettere å få søkere
til utdanning, ei heller til å løfte yrket. Et av delmålene med prosjektet er å
vise ungdommene hva barnehagejobben egentlig er, for jeg tror ikke alltid de
har det rette bildet fra utsiden, av hvor fantastisk det er å jobbe med små barn,
og hvor mye du kan bety.
Håper på langsiktig effekt
I første omgang vil det trolig bli flest 10. klassinger som
får tilbud om jobb, men det planlegges en ny utlysning i juni, fordi man
forventer at noen sier opp i forbindelse med overgang til videregående skole.
Barnehagesjefen har ikke kartlagt kjønnsfordelingen i søknadsbunken
spesielt, men forteller at både jenter og gutter har meldt seg.
Noen søker fordi de vil ha en jobb, nær sagt uavhengig av
hvilken. Noen skriver at de ønsker å bli lekeressurs fordi de vil arbeide innen
helse på sikt, og derfor prøve seg i jobb med mennesker. Og noen kan kanskje
tenke seg å bli barne- og ungdomsarbeider eller barnehagelærer senere.
Kanskje kan erfaring og innblikk bidra til å trygge dem i
valget?
– Jeg håper at vi kan se en effekt på lang sikt, for det er
krise når flere universiteter i Norge må legge ned barnehagestudiet fordi det
ikke er nok søkere, sier Young.
Opplæring trinn for trinn
Første opplæringskveld vil inneholde litt av det man pleier
å gjennomgå med nyansatte, forklarer Young.
– Og så må vi nok legge det litt ned. Gå gjennom hva som kreves
av ansattes bekledning, mobilbruk og annet.
– Elevene vil få en oppfølgingsperson , og så er tanken å gjennomføre en ny opplæringskveld med litt
mer fokus på det pedagogiske etter at de har opparbeidet seg litt
førstehåndserfaring, fortsetter hun.
Forhåpentligvis vil prosjektet kunne virke positivt for flere. Barn, foreldre, andre barnehageansatte, og ikke minst ungdommene selv.
– Vi lever i et samfunn der veldig mye koster penger. Det at
ungdom får mulighet til å tjene egne lommepenger er bra. Samtidig får de med
seg en arbeidserfaring. De skal få oppleve at noen venter på at de kommer, at
noen er avhengig av at de kommer, og at noen setter ekstremt stor pris på at de
kommer. Det tenker jeg er en god erfaring å ha med seg senere, enten de skal
inn i barnehageyrket eller andre yrker.