Øksnes er professor i pedagogikk ved NTNU, og forsker
blant annet på barndom, lek og fritid.
Under konferansen Nordiske Impulser som nylig gikk av
stabelen i Oslo, delte hun noen smakebiter fra en generasjonsstudie som
undersøker erfaringer av lek i barndommen i et historisk perspektiv.
– Vi har i flere tiår hatt en stadig økende
institusjonalisering av barndommen, og mange hevder at dette påvirker barns
mulighet til lek. Mens vi har en tendens til å fremstille vår egen barndom som
idyllisk og bedre enn den som er nå, er det en utbredt oppfatning av at barn i
dag har mindre tid og færre steder å leke. Samtidig ser vi noen studier der barn
selv rapporterer at de har gode muligheter for lek, innledet Øksnes på
konferansen som ble arrangert av Utviklingsforum.
Spørsmålet hun og forskerkollegene stiller i sin studie,
er: Hvordan beskriver deltakere fra ulike generasjoner sine erfaringer av tid
og sted til lek i barndommen?
– Det er et komplekst bilde i tidligere forskning, så vi
tenkte at dette var det verdt å studere videre. Vi ville ikke bare ta for gitt
det andre har sagt eller som foreldre har rapportert, men utforske ulike
generasjoners egne erfaringer, sa Øksnes.
Lek utendørs
Forestillingene om en god barndom i Norge har historisk sett
vært tett knyttet til lek, og særlig lek utendørs, påpekte Øksnes.
Det finnes lite forskning på det barndomshistoriske
feltet, men mye av forskningen som er gjort peker på en stor bekymring for
leke-vilkårene til dagens barn, opplyste forskeren.
– Man er bekymret for at og økt skjermtid trekker barn
vekk fra utendørsleken. Arbeid med lekeplasser er nedprioritert mange steder,
de blir færre og råtner bort. Også tidlig skolestart og skolifisering av
barnehagen bidrar til å regulere og legge restriksjoner på barns lek.
– Bekymringen er at mindre lek vil føre til dårligere
psykisk helse hos barna, sa Øksnes.
Annonse
Samtidig advarer noen forskere mot at vi skal ta for gitt
at alt var bedre før, og at barn leker mindre i dag, påpekte hun.
– Kanskje er det bare sånn at de leker på andre måter?
– Vi ser gjerne det vi har lært å se, når det gjelder god
barndom. Det gjør også at det er noen ting vi ikke ser, og så lager vi oss kanskje
noen enkle skiller på hva som er en god eller dårlig barndom. Dette påvirker
hvordan vi møter barn – hvordan vi tolker og vurderer det vi ser at de holder
på med, sa Øksnes.
Hun peker på at forsker Åse Enerstvedt fant at barn på
1970-tallet lekte like mye som barn på 1920-tallet.
– Studien vår går litt i hennes fotspor. Nå forsøker vi å
finne ut om dagens barn leker like mye som barn på 60- og 70-tallet, og så
videre.
Fire generasjoner
Øksnes og forskerkollegene har gjennomført retrospektive intervjuer
med fire generasjoner, hvor temaet var minner av egen lek i barndommen.
Utvalget består av 146 deltakere.
I første omgang intervjuet man personer i 70-, 50- og
20-årene.
– De fleste deltakerne verdsatte sin egen lek i
barndommen. De var samtidig veldig bekymret for dagens barns muligheter til
lek, på grunn av skjermtid og mye voksenstyrte aktiviteter – enten i barnehage,
skole eller på fritiden, fortalte Øksnes.
Forskerne var også nysgjerrige på perspektivene til barn
som vokser opp i dag. Derfor ble 8-15-åringer inkludert i andre intervjurunde.
– Det som slo oss da vi begynte å analysere datamaterialet,
er at den største variasjonen er innad i generasjonsgruppene, og ikke på tvers
av dem. Det er like store variasjoner i erfaringer blant 70-åringene som blant
8-15-åringene, sa Øksnes.
Det var overraskende like svar fra de ulike
generasjonene, og de fleste reproduserte på en eller annen måte den kulturelle
ideen om at en god barndom er knyttet til lek ute.
– De fire generasjonene lekte mye av det samme, og så er
det selvsagt noen endringer på grunn av institusjonaliseringen og økt
skjermtid, som preger særlig de yngste generasjonene.
Øksnes viste forsiden av et gammelt ukeblad som hun mener godt oppsummerer de kulturelle oppfatningene av hva som er en god barndom i Norge.Foto: Silje Wiken Sandgrind
De eldste
I intervjuene snakket de fleste 70-åringene om at tiden
var så fri i deres barndom. De lekte for det meste ute, og kunne gjøre det de
hadde lyst til uten særlig vokseninnblanding.
– Samtidig finnes det deltakere som forteller om hvordan
de jobbet, så å si hele tiden. Noen hjalp til på gården eller passet andre barn,
men de klarte også å snike lek inn i arbeidet.
Den eldste deltakergruppen kom tidlig inn på bekymringen
for dagens barn. At de er for mye på PC, ser for mye på TV og at det er for mye
voksenstyrte aktiviteter som gjør at de ikke får samme frihet til å leke og
oppdage som de selv gjorde.
– 70-åringene tok selv opp at de kanskje idylliserte sin
egen barndom. Og i det store bildet finner vi at ikke alt var bra før heller.
Kanskje skal vi være glade for at det har kommet noen diskusjoner om sikkerhet.
Flere deltakere fortalte nemlig om farlig lek – barn som krasjet inn i biler
med spark og om «steinkriger» hvor barn fikk stein i hodet og omkom, fortalte
Øksnes.
50-åringene hadde, i likhet med 70-åringene, mye fokus på
at de lekte fritt – ute i gata, i skogen og fjæra. Også de bekymret seg for at barn
i dag går glipp av viktige lekeopplevelser, blant annet som følge av at leken
digitaliseres.
– Blant de eldste generasjonene var det altså en sterk
bekymring for dagens barn. De var også stort sett veldig fornøyde med sin egen
barndom, selv om det også blant disse deltakerne fantes eksempler på store
motsetninger til de som følte at de hadde mye tid til lek. Det var også noen
som mente at de ikke hadde en så god barndom, fortalte Øksnes.
Hva med 20-åringene?
20-åringene vokste opp i tiden sosialpsykolog Jonathan
Haidt omtaler som starten på den telefonbaserte barndommen – sent 1990- og begynnelsen
av 2000-tallet. Til tross for dette snakket også denne generasjonen mye om den
bekymringsløse og frie leken – hvor fantasien og kreativiteten fikk blomstre.
– 20-åringene forteller i tillegg om hvordan foreldre la
til rette for at de skulle få leke sammen med jevnaldrende. De snakker om at
det var mange barn i gata, og samlingspunktet var lekeplassen rett utenfor
døra.
– Noen fortalte at de måtte hjelpe til mye hjemme, mens
andre hadde stor frihet. Det var altså store variasjoner mellom barna også på
denne tiden, fortalte Øksnes.
I intervjuene med flere av 20-åringene skinte det igjennom
en tanke om at de kunne ha lekt mer ute. De husket at foreldrene brukte mye
energi på å få dem ut.
– De reproduserer idealforestillingen som foreldre og
antakeligvis også pedagoger i barnehage og skole formidler om hva en god
barndom og god lek er, og at den skal være utendørs. Men kanskje mindre som et
valg, og mer som en forpliktelse, sa Øksnes.
Også 20-åringene var bekymret for dagens barn, at de
sitter for mye foran skjerm. I likhet med de to eldste generasjonene
forherliget de egen barndom.
– Det var også noen som nyanserte bildet og påpekte at dagens
barn ikke ville oppleve samme barndom som dem, men at det ikke nødvendigvis
betyr er at den er dårligere.
– Vi hørte mye snakk om lek i nærmiljøet, og hvor trygt
og godt det var, men det var også eksempler på deltakere som ikke taklet «spillverdenen»
så bra. Én fortalte at han ikke lekte så mye med andre, men satt inne og spilte
dataspill store deler av barndommen. Det viser variasjonen i hvordan deltakerne
våre opplevde oppveksten, sa Øksnes.
De yngste
For å fremkalle minner fra barnehagetiden tok forskerne
den yngste generasjonen, 8-15-åringene, med tilbake til barnehagen. Intervjuene
med disse deltakerne både bekreftet og nyanserte bekymringene fra tidligere
generasjoner.
– Noen fortalte at de ikke kunne huske at de gjorde annet
enn å leke i barnehagen. Da de begynte på skolen måtte de gjøre andre ting
også. De forteller om hvordan det blir vanskeligere å ivareta leken fordi man
etter hvert har lekser.
En jente sa at hun trodde man lekte mer ute på fritiden
før, da det ikke var så mange teknologiske verktøy å underholde seg med som i
dag.
– De har hørt mange historier fra foreldre og
besteforeldre som er med på å legge noen normative føringer for at sånn burde
det være i dag også, men sånn er det ikke. De kjenner litt på det, fortalte Øksnes.
Barna beskriver likevel at utendørslek foretrekkes av
mange fordi de erfarer mer frihet, og i tillegg er noe voksne oppmuntrer til og
tilrettelegger for både hjemme, i barnehage og skole.
Mer positive
Det var store variasjoner i refleksjonene også innad i den
yngste deltakergruppa, dels fordi barnehagene de hadde gått i gjorde ting på
forskjellige måter.
– Noen snakket om at de stort sett fikk gjøre som de
ville i barnehagen, andre om at det var «sykt mye» organisert aktivitet,
fortalte Øksnes.
– Husk: Dere bidrar til barnas erfaringer. Om man har en
pedagogisk tilnærming med mye organisert aktivitet, eller om man skaper frihet
for barns lek, sa hun til salen.
De yngste deltakerne i studien sammenlignet seg også med enda
yngre barn. En 14-åring sa: «Jeg føler liksom at vi lekte mer «ordentlig». Nå
er det litt mer organisert lek».
Det virket likevel som at denne gruppa var mer
optimistisk og positiv på dagens barns vegne sammenlignet med de eldre
generasjonene. En gutt sa at han tror barn alltid vil leke, dersom de har de
rette lekene eller «gidder».
– Barna i studien forteller oss at de viderefører de
tradisjonelle lekene, men de leker også på nye og andre måter. De har både den
fysiske, motoriske og lekbaserte barndommen, og den telefonbaserte leken, sa Øksnes.
At også de to yngste generasjonene lekte mye utendørs,
tolker hun som et uttrykk for at foreldre, barnehage og skole viderebringer
tanken om at det er bra for barn å være ute.
– Det er jo mye forskning som viser at det er bra.
Samtidig kan dette fokuset bidra til at det er noen former for lek og
barndomserfaringer vi ikke ser eller verdsetter på samme måte som den
idealiserte barndommen utendørs, sa Øksnes.
– Viktige premissleverandører
Mange av erfaringene de yngste generasjonene beskrev i
intervjuene, var knyttet til det institusjonelle livet, påpekte forskeren
videre.
– Barn lever store deler av livet sitt i barnehage og
skole, og er på mange måter prisgitt de ansatte de har å gjøre med der. I disse
institusjonene gjør de seg mange erfaringer enten med frihet eller
begrensninger i barndom og lek. Sånn sett er både foreldre og barnehageansatte
viktige premissleverandører for hvilke erfaringer barna sitter igjen med.
Øksnes peker på at det finnes barnehager som kutter av de
nederste grenene på trær for å unngå at barna klatrer i dem og skoler som forbyr
snøballkrig av frykt for skader.
– Jeg sier ikke at man skal la barna klatre helt fritt i
trær eller kaste så mye snøball de vil, men man kan reflektere litt kritisk
over hvilke grenser man setter for leken, sa hun.
– Et uttrykk for omsorg
– Hvorfor tror du eldre generasjoner er så
bekymret for barns muligheter til lek i dag?
– Det virker som at det er noe som går igjen i historien.
Annen historisk forskning viser at dette er et spørsmål man har stilt seg langt
tilbake i tid. Det er vel et uttrykk for en omsorg for dagens barn. Man er redd
for at de skal gå glipp av noe. At de skal tape noe man tenker er verdifullt,
og at de ikke skal få mulighet til å gjøre seg de erfaringene som foreldre- og
besteforeldregenerasjonene synes er bra, sier Øksnes til barnehage.no. Og
legger til:
– Mange deltakere i vår studie forteller at de mener det
har vært kjempeviktig for deres utvikling som menneske å ha en barndom der de
har kunnet leke så fritt som de gjorde.
– Er du bekymret?
– Nå sitter jeg midt i analysene av intervjuene, og jeg må si jeg er
litt ambivalent. På den ene siden tenker jeg at vi ikke skal undergrave
bekymringene som en del forskere har for digitaliseringen av samfunnet. Samtidig, når jeg hører det barna sier – om hvordan de leker uansett –
så blir jeg ganske optimistisk, sier Øksnes.
Man klarer kanskje ikke å fange opp all leken som foregår
i dag fordi den er litt annerledes enn leken man selv lekte som barn, påpeker
hun.
– Mye vi kan kjenne oss igjen i
Avslutningsvis i foredraget viste Øksnes bilder tatt i en
barnehage i forbindelse med et annet forskningsprosjekt hun er med i, Bedre
skolestart for alle i Trondheim kommune. Bildene viser lek i sandkassen,
paradis på asfalten og kreativ lek med modell-leire, biler og klosser.
– Det er mye vi kan kjenne oss igjen i her. Jeg tolker dette
som et uttrykk for at mye av den leken som de eldre erfarte utenfor
institusjonene – mellom husene, i skogen og fjæra – er flyttet inn i barnehagen
og skolen. Samtidig som det er noen utfordringer med institusjonaliseringen også,
fordi det er store variasjoner i praksis. Det er noen barnehager som har mye
organisert aktivitet, som noen av våre yngste deltakere påpekte.
Øsknes avsluttet foredraget med følgende oppfordring:
– Med bakgrunn i stadig endrede vilkår for barns lek, vil
det å lytte til barn bidra til kunnskap som danner grunnlag for at praktikere
og foreldre kan gjøre informerte vurderinger og valg i oppdragelsen og i pedagogisk
praksis.