DEBATT
Kristina Konradsen skriver om de nye skjermrådene.
Illustrasjonsfoto: Getty images/privat
Skjerm barna
«Kan det være at alt barn går glipp av når de får være på skjerm kan få konsekvenser for når barna skal tre ut av familien og inn i offentlige tilbud som barnehage og etter hvert skole?» spør innleggsforfatteren.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Skjermrådene som ble sluppet av Helsedirektoratet sist
uke har skapt debatt. For mange foreldre er de sårt tiltrengt, og behovet for
klare retningslinjer er åpenbart stort der ute.
Men med statlige råd kommer også meningsutveksling.
Både Aftenposten, VG og Dagens næringsliv har gitt dette spalteplass.
Kronikkene som nylig er publisert er nyttige fordi de gir perspektiver, men
også forvirrende fordi de ikke er samstemte. Så hvem har rett?
Det er hevet over enhver tvil at skjerm har
inngripende virkning på livene våre og at vi bruker mye tid på å scrolle. At
barn og unge bruker skjerm store deler av fritiden sin er også noe vi må ta med
oss i dette regnskapet.
Debatten i media handler nå om hva skjerm kan føre
til. Det er svært mange barn som de siste årene er henvist til
spesialisthelsetjenesten for utredning i forhold til for eksempel autisme. Hva
kommer denne voldsomme økningen av? Der noen fagfolk hevder skjerm har skylden,
forkastes dette av andre eksperter som hevder det handler om epigenetikk,
nasjonalitet og levekår. Slik er det med forskning, man kan anvende den slik at
det passer inn i den hypotesen man jobber ut ifra.
Mye har endret seg
Fra et barnehagefaglig perspektiv ser vi at mye har
endret seg de siste 15 årene med tanke på barns utvikling.
Vi ser at foreldrerollen har endret seg og at mange
foreldre strever med å sette rimelige grenser for barna sine. Å validere barns
følelser handler om mye mer enn å anerkjenne dem. Det kan være at mange
foreldre anerkjenner, men glemmer å være sammen med barna sine gjennom alle
følelsene barn uttrykker. I mange situasjoner der barns følelser utspiller seg
kan foreldre være mer opptatt av å dempe følelsene enn å være sammen med barna
sine gjennom dem. Her kan det være lett å avlede med skjerm.
Barn strever med lek og sosialt samspill i større grad
nå enn tidligere, og barnehageansatte bruker mye tid på å hjelpe barn med
følelsesregulering gjennom dagen. Dette er tidkrevende pedagogisk arbeid fordi
de ansatte må være tett på barn gjennom følelsene deres for at de skal kunne
erfare og lære av situasjonen. Når det gjelder lek og samspill ser vi at barn
nå har en langt mer fysisk og språkfattig lek i mange sammenhenger enn
tidligere. Lek som krever fantasi, samhandling og språk utvikler leken, men denne
type lek ser ut til å forvitre blant små barn fordi de ikke vet hvordan de skal
være sammen.
Det er ikke usannsynlig at barn som får være mye på
skjerm går glipp av mye læring. Det vet man selv som voksen. Når vi sitter på
telefonen går timene fort og vi går glipp av alt som skjer rundt oss. Det samme
skjer med barn. Dersom barn får bruke skjerm i bilen på vei til og fra
barnehagen, hjemme når foreldre dekker bordet og lager middag, ved besøk og når
vi ønsker oss en stille stund før leggetiden starter, ja så er det mange
læringsarenaer som frarøves barnet. I tillegg kommer alle dagligdagse gjøremål
som å handle, besøke familie og bli med på apoteket. Mange barn får aldri være
med på dette og da er det enda flere læringsarenaer som blir tatt fra dem.
Kan det være at alt barn går glipp av når de får være
på skjerm kan få konsekvenser for når barna skal tre ut av familien og inn i
offentlige tilbud som barnehage og etter hvert skole?
Verdt å ta innover seg
Det kreves mye
kompetanse, først og fremst i form av sosiale ferdigheter, når barn skal møte
et samfunn der de bare er én av mange. Den innsatsen som gjøres i familien, er
det barnet skal ta med seg inn i dette møtet. Det hviler et enormt ansvar,
først og fremst i familien, dersom barns møte med barnehage skal kjennes
godt for barnet. Barnehagen sitt mandat handler ikke om å oppdra barn, men å
jobbe videre med det barn har av ferdigheter hjemmefra. Når flere og flere barn
strever med atferd i en eller annen form kan konsekvensen bli at det
pedagogiske arbeidet vendes mot følelses - og atferdsregulering hos
enkeltindividet fremfor pedagogisk arbeid for fellesskapet. Med den
ressursknappheten vi kjenner fra barnehagesektoren sier det seg selv at det
blir umulig å skulle utjevne disse sosiale forskjellene. Vi kan ikke trylle.
Bør vi ikke derfor undre oss over dette: Kan det være
at symptomene barn nå uttrykker faktisk kan være et uttrykk for at mye skjermtid fratar barn muligheten for livsviktig læring, særlig i familien? Symptomer som mangel på evne til delt oppmerksomhet, samspillsvansker
og mangel på sosiale ferdigheter, innlæring av engelske fraser fra YouTube
heller enn norske ord, manglede evne til eksekutive funksjoner som å håndtere
de kognitive prosessene som styrer våre tanker, følelser og atferd, uro og
vansker med å starte på oppgaver eller avslutte dem.Skjermrådene Helsedirektoratet har kommet med blir i så fall verdt å ta innover
seg for foreldre.