DEBATT
– Når statens føringer utelukker faste stillinger, samtidig som kommunene velger å bruke midlene på andre formål, blir barnehagesektoren stående i en umulig spagat, skriver Mats-Kristian Stokke Presterud.
Foto: Privat
Regjeringen svikter barna som trenger det mest
Når barnehagene tvinges til å bruke tilskuddsmidler på midlertidige stillinger, svekkes både kvaliteten, stabiliteten og rekrutteringen, skriver Mats-Kristian Stokke Presterud.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Regjeringens tilskuddsordning
for barnehager i levekårsutsatte områder er godt ment, men kravene om midlertidige
stillinger undergraver både kvalitet og stabilitet for de barna som trenger det
mest.
I 2024 bevilget regjeringen 205
millioner kroner til økt pedagogtetthet og grunnbemanning i barnehager i
levekårsutsatte områder. Intensjonen er god: å gi alle barn like muligheter,
uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn. Likevel viser erfaringene fra
barnehagesektoren at føringene for bruken av midlene skaper usikkerhet,
rekrutteringsutfordringer – og i verste fall motvirker selve formålet med
tilskuddet.
Tilskuddet kan ikke brukes til å
sikre stabile stillinger eller tiltrekke seg erfarne pedagoger gjennom faste
ansettelser. I stedet må barnehagene bruke midlene på midlertidige stillinger,
noe som skaper høy turnover akkurat der behovet for stabilitet er størst – og
dermed rammer de barna som er aller mest sårbare.
Nå har regjeringen åpnet for at kommuner
kan søke om midler for 2025, med de samme begrensningene som tidligere. Midlene
kan fortsatt ikke brukes til å videreføre eksisterende årsverk eller etablere
faste stillinger, noe som igjen tvinger barnehagene til midlertidige
ansettelser. Det skaper usikkerhet for både ansatte og barn – og bidrar til å
forsterke rekrutteringskrisen i sektoren.
Rekrutteringskrisen rammer hardest i utsatte områder
Barnehager over hele landet
opplever utfordringer med rekruttering, og utfordringene arter seg ulikt: Noen
steder er det vanskelig å få ansatt pedagoger, og i levekårsutsatte områder er
det ofte turnover som er hovedutfordringen. Ifølge Utdanningsdirektoratet oppfylte
kun 65 % av barnehagene pedagognormen i 2024 – en nedgang fra 71 % i 2021.
Det mangler
nå over 2800 årsverk med barnehagelærere for å oppfylle pedagognormen. Dette
svekker kvaliteten – særlig der behovet for kompetent og stabil bemanning er
størst.
I rapporten Et
jevnere utdanningsløp (2024) pekes det på at barn fra lavere
sosioøkonomiske grupper ofte har svakere ferdigheter innen selvregulering,
ordforråd og atferdsmestring. Dette understreker hvor avgjørende det er med
stabile og kompetente ansatte i barnehagen.
Samtidig strever barnehager i disse
områdene med å rekruttere og beholde ansatte, noe som skaper høy turnover og
ustabilitet i personalgruppen. Forsøk
med ekstra grunnbemanning i utvalgte barnehager i Oslo kommune (2024)
viser at økt bemanning i levekårsutsatte områder kan bidra til større
stabilitet både for barn og ansatte. Men rapporten viser samtidig at tiltakene
svekkes når ansatte må forlate stillingene på grunn av manglende
forutsigbarhet. Mange nyutdannede barnehagelærere søker seg først til disse
barnehagene, men forlater dem raskt igjen – ofte til fordel for stillinger med
bedre rammer og mindre belastning.
I barnehager med høy andel minoritetsspråklige barn, barn med spesialpedagogiske behov og familier med lav inntekt, er behovet for språkopplæring, spesialpedagogisk tilrettelegging og tett samarbeid med foreldre og eksterne fagmiljøer ekstra stort. Her trengs erfarne pedagoger – men nettopp her er det utfordrende å få disse til å bli værende. Ifølge Norheim, Moser og Broekhuizen (2022) kan samarbeid mellom foreldre med innvandrerbakgrunn og barnehageansatte være særlig utfordrende på grunn av språkbarrierer, asymmetriske maktrelasjoner og kulturelle forskjeller, selv om både foreldre og ansatte generelt har positive holdninger til samarbeidet. Videre viser forskning at familier med lav sosioøkonomisk status ofte opplever familiestress og begrenset kapasitet til å investere i barnas utvikling (Bøe, 2015).
Dette understreker behovet for tett og tillitsbyggende samarbeid med foreldre, noe som igjen krever stabilitet og kompetanse blant barnehagens ansatte.
Midlertidige stillinger er en del av problemet
Regjeringens føringer krever at
tilskuddene brukes til økt bemanning, uten at barnehagene får bruke midlene til
å styrke eller videreføre eksisterende stillinger. Konsekvensen er at
barnehagens ledelse blir nødt til å opprette midlertidige stillinger, fremfor å
kunne investere i stabile og langsiktige ansettelser.
I tillegg utelukker
tildelingskriteriene barnehager som har tilsvarende utfordringer, men som
ligger utenfor definerte levekårsområder. Disse barnehagene kan ha en høy andel
barn fra lavinntektsfamilier, barn med spesialpedagogiske behov eller
minoritetsspråklige barn - men får likevel ikke tilgang til midlene. Hvis målet
er at alle barn skal få et likeverdig pedagogisk tilbud, bør
tildelingskriteriene gjenspeile faktiske behov – ikke bare geografi.
Regjeringens dobbeltmoral om midlertidighet
Regjeringen har de siste årene
frontet kampen mot midlertidige ansettelser og sosial dumping. I Handlingsplan
mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet understrekes det at hele
og faste stillinger skal være normen i norsk arbeidsliv. Likevel velger
regjeringen å utforme en tilskuddsordning som tvinger oss til å ansette
midlertidig – en selvmotsigelse som rammer de mest sårbare barna hardest.
Når statens føringer utelukker
faste stillinger, samtidig som kommunene velger å bruke midlene på andre
formål, blir barnehagesektoren stående i en umulig spagat.
Samtidig ser vi at midlene som
faktisk bevilges til bemanning, ikke nødvendigvis når frem til barnehagene. I
Bergen har finansbyråden
forsvart at midler ment for å styrke barnehager og SFO i stedet har gått
til å dekke budsjettunderskudd. Når kommunene ikke er forpliktet til å bruke
pengene til økt bemanning, og staten samtidig legger begrensninger på hvordan
midlene kan brukes, står barnehagene igjen med kortsiktige og lite bærekraftige
løsninger.
Kunnskapsdepartementet har
riktignok gitt tydelige
signaler om at midlene skal gå til bemanning, men uten øremerking har
kommunene fortsatt stor frihet til å prioritere annerledes.
Løsningen: Trygge rammer for ansatte og barn
Hvis regjeringen virkelig ønsker å
styrke barnehagene i levekårsutsatte områder, må den gi oss frihet til å bruke
tilskuddene på tiltak som sikrer varig kvalitet. Vi må kunne bruke midlene til
faste ansettelser, slik at vi kan rekruttere og beholde erfarne pedagoger. På
den måten sikrer vi barna trygghet, stabilitet og god pedagogisk kvalitet.
Det må også legges til rette for
lønnstillegg og insentiver som gjør det mer attraktivt å jobbe i krevende
barnehager – og som kan bidra til å rekruttere og beholde dyktige ansatte der
behovet er størst.
Når barnehagene tvinges til å bruke
tilskuddsmidler på midlertidige stillinger, svekkes både kvaliteten,
stabiliteten og rekrutteringen. Skal vi gi barna i levekårsutsatte områder den
tryggheten og kompetansen de trenger, må vi ha langsiktige løsninger – ikke
kortsiktige tiltak.
Regjeringen må ta ansvar – ikke
gjemme seg bak gode intensjoner.
Det hjelper ikke å erklære faste stillinger som norm i
arbeidslivet, hvis man samtidig tvinger barnehager til å lyse ut midlertidige
stillinger for å få støtte. De mest sårbare barna trenger noe helt annet:
Trygge og kompetente ansatte som blir værende – ikke stadig utskiftning hvert
barnehageår.
Hvis regjeringen mener alvor med et
likeverdig barnehagetilbud, må den slutte å tvinge barnehagene inn i
midlertidighet.
Kilder:
Bøe, T. (2015). Sosioøkonomisk status og barn og unges psykologiske utvikling: Familiestressmodellen og familieinvesteringsperspektivet (Rapport IS-2412). Helsedirektoratet.
Norheim, H., Moser, T., & Broekhuizen, M. (2022). Foreldresamarbeid i flerkulturelle barnehager i Norge: Perspektiver fra foreldre og barnehageansatte. Nordisk barnehageforskning, 19(1), I–II.