Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp).
Foto: Silje Wiken Sandgrind
Vil ha mindre detaljstyring av lærerutdanningene
– Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav, som har gjort rammeverket unødvendig komplisert, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch.
Nå skal en
ny ekspertgruppe se nærmere på hvordan styringen kan bli mer overordnet. Gruppa
skal levere sin sluttrapport innen 1. juni neste år.
–
Universitetene og høgskolene skal ha stor grad av faglig frihet til å utforme
egne studietilbud. Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i
lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav, som har gjort rammeverket
unødvendig komplisert. Vi har satt ned en ekspertgruppe som skal se grundig og
helhetlig på hvordan vi skal styre lærerutdanningene i fremtiden, sier
forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding.
Økt handlingsrom
Kunnskapsdepartementet
styrer lærerutdanningene overordnet gjennom rammeplaner. Disse sier noe om hva
studentene skal ha lært når de er ferdig utdannet og skal sikre at studentene
får samme læringsutbytte, uavhengig av hvor de har studert.
Samtidig skal
institusjonene også kunne gjøre lokale tilpasninger og innretninger av
lærerutdanningene.
– Det er
viktig at vi ruster lærerstudentene til å møte livet i barnehager og skoler,
slik at barnehagebarn og elever får de beste lærerne. Da må vi gi
universitetene og høyskolene tillit og handlingsrom i utviklingen av utdanningene,
sier Borch.
Ledes av
OsloMet-professor
I sommer
fikk alle lærerutdanningene forenklede rammeplaner, og nå skal en ekspertgruppe
gi regjeringen råd om hvordan Kunnskapsdepartementet kan styre
lærerutdanningene bedre.
Gruppa vil
bli ledet av Sølvi Mausethagen. Hun er professor ved Senter for
profesjonsforskning og prodekan for forskning ved OsloMet, Fakultet for
lærerutdanning og internasjonale studier.
– Vi har
fått i oppdrag å se på den samlede styringen av lærerutdanningene, og komme med
forslag om hvordan endringer i rammeplanstyringen kan gi universitetene og
høyskolene mer fleksibilitet og handlingsrom til å utvikle gode lærerutdanninger.
Bedre rekruttering til både utdanningene og læreryrket er også en del av dette
bildet, sier Mausethagen i pressmeldingen.
De øvrige medlemmene
av ekspertgruppa er:
- Denis Aggrey - Stange kommune
- Endre Brunstad – Universitetet i
Bergen
- Ove Gunnar Drageset – Universitetet
i Tromsø – Norges arktiske universitet
- Asle Holthe – Høgskulen på
Vestlandet
- Kris Kalkman – Dronning Mauds Minne
Høgskole
- Berit Karseth – Universitetet i Oslo
- Heidi Grande Røys - Kinn kommune
- Vegar Sellæg – Nord universitet
- Seunn Smith-Tønnessen –
Universitetet i Agder
- Ane Krogsæter Aarre – Oslo kommune
- Petter Aasen – Universitetet i
Sørøst-Norge
Medlemmene har samlet sett erfaring og kunnskap om
ledelse av universiteter og høgskoler, lærerutdanning og barnehage og skole, skriver departementet i pressemeldingen.