Fra venstre: Ordstyrer Solveig Østrem, Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap), Mona Nicolaysen (MDG), Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Tonje Ljones Såkvitne (Sp) og Tom Georg Indrevik (H).Foto: Silje Wiken Sandgrind
Diskuterte fremtidens barnehager: – Vi må senke tempoet
Å hegne om barndommens egenverdi er en del av lærernes ansvar, men hvordan jobber politikerne for å utvikle en barnehage og skole som anerkjenner dette? Det var tema da Lærerprofesjonens etiske råd inviterte til politisk samtale under Arendalsuka.
Rådsmedlem Solveig Østrem var ordstyrer og innledet med
følgende spørsmål til panelet som besto av politikere fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Høyre:
– I barnehagens formål, som er enstemmig
vedtatt på Stortinget, heter det at barnehagen skal anerkjenne barndommens
egenverdi. Hva vil dere som politikere gjøre for å realisere denne ambisjonen?
– Det aller viktigste er å ta innover seg hva egenverdien
av barndommen er for barna selv, ikke hva vi som politikere tenker er en
egenverdi av barndommen, som for eksempel fremtidshåp vi har på vegne av den
oppvoksende generasjon, sa Mona Nicolaysen som er andrekandidat i Telemark for
MDG.
– Hvis vi skal ta dette på tyngste alvor må vi ha tiltro
til at de ansatte i barnehager og skoler greier å nærme seg barns
opplevelsesverden og barns inngang til det å være en del av en pedagogisk
virksomhet. Det betyr at vi må ha et rammeverk som sier at dette er viktig og
vi må ha en profesjon, både barnehagelærere og lærere, som er med på det
premisset. Da spiller også utdanningene en viktig rolle, fortsatte hun.
Leken under press
Stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) trakk
frem leken:
– Det jeg tror kommer til å bli en utfordring fremover,
er at barns rett til fri lek vil være under press. Heldigvis har pendelen
svingt litt tilbake i riktig retning når det gjelder skolen, men jeg vet det
også er dragkamper på barnehageområdet. Som voksen er det fort gjort å tenke at
vi må fylle alt med læring, fordi barn elsker jo å lære. Men vi vet fra
forskning at den frie leken, der barn modnes og brytes med hverandre, er så
ekstremt viktig og så avgjørende for den indre motivasjonen og gleden som skal
komme i læringen.
– For KrF er det veldig viktig at det i barnehagen skal
være fri lek. Selvsagt skal det være dyktige pedagoger som veileder barna og lærer
dem nye ting, men leken skal være gjennomgangstonen. Og for å lykkes med gode,
trygge barnehager er vi helt sikre på at det trengs mer bemanning. Vi vet at
det er utfordrende å ha nok ansatte og barnehagelærere i barnehagene, så det
vil også være en prioritert sak for oss fremover, sa KrF-politikeren.
Tonje Ljones Såkvitne (Sp) er ordfører i Voss og
hovedstyremedlem i Kulturskolerådet. Hun mener man må lette noe av trykket på
pedagogene i barnehage og skole.
– Jeg har en sterk opplevelse av at folk som ser skolen
og barnehagen utenfra har en tro på at man er allvitende pedagoger. Man skal
nærmest være helsesykepleier og alt annet. Vi snakker mye om at vi må se alle
ungene, det krever at man har nok folk og den riktige kompetansen. Vi er nødt
til å tenke klokt rundt hvordan vi organiserer oss og da er det viktig å se på de
ulike kompetansene man har i kommunen – tenke kreativt.
Annonse
– Er vi gode nok til å bruke den kompetansen vi har? Kan
man bruke andre faggrupper inn i skolene? Kan man bruke sangpedagoger i
barnehagen? Eller kokk? Sånn at man får fristilt pedagogene til å gjøre
oppgavene de er satt til å gjøre og ikke alt mulig annet, sa Såkvitne.
– Må ikke blande oss for mye
Ordstyrer Østrem pekte på at MDG, Sp og KrF eksplisitt i
sine partiprogrammer sier at barndommen har en egenverdi.
– Er ikke dere andre så opptatt av barns liv
her-og-nå? spurte hun de gjenværende i panelet.
– Jo, absolutt, svarte Høyre-politiker Tom Georg Indrevik.
Han er ordfører i Øygarden og medlem av hovedstyret i KS.
Han understreket samtidig at man ikke kan lage detaljerte
føringer for alt.
– Jeg tror ikke det er mangel på politiske ambisjoner når
det gjelder hva man ønsker seg inn i barnehagen, men det er også grenser for
hva politikerne skal bestemme. Det er flott at vi i Norge er enige om selve
ambisjonsnivået, men så skal vi være veldig forsiktig med å tro at det er vi
som er fagpersonene.
– Jeg har som ordfører fått lov til å være med på
arbeidsdag i et par barnehager, og jeg har stor tillit til de som står i det
hver eneste dag. Jeg tror vi skal være veldig forsiktig med å vedta i detalj hvordan
vi vil ha det, for det vil være stor variasjon når det kommer til hvilke barn
du har i gruppen, og ikke minst lokale rammevilkår. Jeg tror det er viktig å ha
tillit til at de som faktisk har kompetanse på dette også kan ta de viktige
valgene hver dag, sa Indervik.
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Synnøve Mjeldheim
Skaar (Ap), er enig i at politikerne ikke må blande seg for mye inn i det som
skjer i barnehagehverdagen:
– Det er det veldig lett å stå her på Arendalsuka og si,
men vi er nødt til å ha med oss dette prinsippet hver dag. For jo mer vi
styrer, jo mindre når vi en del av målene våre om at barnehagen skal trygge
hvert enkelt barn og se hver enkelt. Vi må gi de ansatte tid til å tilpasse
barnehagedagen til ungene de faktisk har.
– Ikke kartlegging og testing
Jo flere ting politikere bestemmer at de ansatte i barnehage
og skole skal gjøre, jo vanskeligere kår skaper man for barndommens egenverdi,
mener MDGs Mona Nicolaysen.
– Barndommens egenverdi er ikke kartlegging, testing og
dokumentasjon. Alt politikerne gjør på lokalt nivå, fylkeskommunalt nivå og
statlig nivå – som tar opp tid og legger press på det pedagogene får mulighet
til å gjøre i hverdagslivet – svekker barndommens egenverdi.
– Det er veldig lett å si at vi har tillit til
lærerprofesjonen i barnehage og skole, men samtidig ber man dem kartlegge og
dokumentere hele tiden for å vise hva man gjør. Jeg tror vi må gå dypere inn i
tillitsbegrepet slik at det faktisk får noen praktiske konsekvenser som oppleves
som tillit i profesjonen.
Foto: Silje Wiken Sandgrind
Barndom som investering
Ordstyrer Østrem pekte på at det de siste 20 årene har
blitt vanlig å snakke om barndom som en «investering» i fremtiden.
– Siden 2009 da «tidlig innsats» ble et styrende begrep i
utdanningsfeltet, har det vært ganske vanlig at politikere snakker om små barn
ut ifra en økonomisk logikk, der det er viktigere hvilken avkastning tidlig
innsats gir for et fremtidsperspektiv enn hva det betyr å være barn i dag, sa hun.
Investeringsbegrepet knyttet til barndom, var en del av
partiprogrammene til både Ap og KrF i forrige stortingsperiode. Dette er tatt
ut av de nye programmene, påpekte Østrem.
– Er det fordi dere har roet dere litt på det
med å tenke barn inn i et samfunnsøkonomisk regnestykke?
spurte Østrem.
– Når man skrev dette, var man kanskje ikke helt bevisst
på baksiden av å formulere seg på denne måten. Det var gjort med de beste
intensjoner. Men det betyr noe hvilke ord vi bruker, og det er et helt bevisst
valg at vi nå har gått vekk fra denne formuleringen, for vi ser at det
minimerer betydningen av andre aspekter ved barns liv, svarte statssekretær
Skaar.
Høyres Tom Georg Indervik synes ikke det er veldig
problematisk å bruke ordet investering:
– Jeg skjønner at det kan misforstås, men vi må huske at
målgruppen for partiprogrammene ikke bare er de som jobber innenfor barnehage
og skole. Og når du skal konkurrere om økonomi på alle områder i hele offentlig
sektor, så er det en fordel å kunne argumentere med at dersom vi får til tidlig
innsats, så vil det kunne gi både en menneskelig verdi, men også innsparinger fremover
hvis man kommer inn tidlig nok. Jeg tror ikke det er ett politisk parti her som
ikke har tidlig innsats med i programmet sitt, det er bare et spørsmål om
hvordan vi skal klare å materialisere det lokalt, sa Øygarden-ordføreren og
pekte på at kommuneøkonomien er hardt presset mange steder.
– Mange viktige saker
Kjell Ingolf Ropstad kunne opplyse at en bevisstgjøring
rundt retorikk også er grunnen til at KrF har fjernet investeringsbegrepet fra
sitt partiprogram.
– Det er mange viktige saker en regjering kan satse på,
og da blir nok språket og argumentasjonen automatisk litt sånn at «hvis vi
satser på barnehage, så vil det lønne seg mange ganger mer enn hvis man bygger
den veien der». Retorikken hos oss politikere blir nok litt formet av det. Og
så kan man bli flinkere til å legge det bort når man snakker utad, og ikke skal argumentere med de som sitter i stortingsgruppa eller ved regjeringsbordet.
– Fra KrF sin side har ikke dette blitt gjort i vond
mening. Det er mer en synliggjøring av hvor mye mer man kan forebygge ved å satse på barn. Det er det viktig å
bevisstgjøre både nasjonale politikere om, men også kommunepolitikere som
sitter mye tettere på, sa han.
Senke tempoet
Mona Nicolaysen i MDG pekte på at «alle» snakker om
tidlig innsats, men at man ikke nødvendigvis har samme oppfatning av hva det
innebærer.
– Tidlig innsats med hva da? Hvis vi tenker at tidlig
innsats er å øve mer på grunnleggende ferdigheter, jo tidligere jo bedre, er vi
på feil spor. Vi har liksom noen få ting vi skal måle og øve på, fordi vi
tenker at da kommer det til å bli veldig bra når barna blir voksne. Sånn er det
ikke. Internasjonal forskning og kartlegging viser at det er andre ting som
teller, blant annet har relasjoner veldig mye å si. Hvis en lærer har en god
relasjon til en elev, er det større sannsynlighet for at de andre elevene får
en god relasjon til den eleven. Og hvis hver enkelt elev opplever at relasjonen
er bra og at de trives, så kan de leke, og så kan de lære. Alt dette henger
sammen.
– Jeg tror det er kjempeviktig at vi senker tempoet i de
pedagogiske virksomhetene på barnas vegne. Akkurat nå har nytteverdi veldig
stor betydning for veldig mange. Det hører man også litt i debatten her, la Nicolaysen
til.
– Et av de viktigste grepene vi nå tar med tanke på
kompetanse, er å utvide systemet for kompetanseutvikling til å gjelde alle
ansatte i både barnehage og skole. Det er viktig for at laget rundt barnet skal
kunne jobbe godt sammen, for eksempel knyttet til lek. Og så er
bemanningsutfordringen i barnehagene kjempealvorlige. Dette og
rekrutteringsutfordringene er ting vi må klare å ta tak i samtidig, sa Skaar og
fortsatte:
– Det er veldig gledelig at søkingen til
grunnskolelærerutdanningene øker. Nå må vi klare å gjøre det samme for
barnehagelærerutdanningen. Det handler selvfølgelig om bemanningssituasjonen,
men det handler også om hvordan vi snakker om barnehagelæreryrket. Hvis vi bare
snakker om alt som er negativt og aldri om hva som er fint med yrket, er det
ikke veldig rart at ungdom ikke vil søke seg til dette yrket. Men igjen, vi må
ha flere ansatte og i år er det totalt bevilget én milliard til økt bemanning i barnehagene etter
forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett, så jeg har tro på at vi skal klare å snu dette, sa Skaar.
Kommuner fikk refs
I Skien, som er hjemkommunen til MDGs Mona Nicolaysen,
har man hatt en prøveordning med ekstra
bemanning i enkelte barnehager for så se hvilken effekt det har på
kvaliteten og sykefraværet. Universitetet i Sørøst-Norge har forsket på
prosjektet.
– Det er ganske entydige svar på at hvis man er flere på
jobb, så blir belastningen lavere og da blir også fraværet
lavere, personalet blir mer stabilt, det blir bedre for ungene og foreldrene
blir mer fornøyde. Vi vet egentlig ganske mye om dette. Problemet er at man
havner i en diskusjon om øremerking eller ikke, for hvis ikke kommunene velger
å bruke pengene som kommer fra staten på flere ansatte i barnehagen, så hjelper
det ikke å vite at det er det som virker. Det er nesten som en gordisk knute;
hvordan skal man få kommunene til å velge å bruke pengene på bemanning når det
er så mange lovpålagte oppgaver? sa hun.
I forrige uke gikk kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
ut i media og refset
kommuner som har brukt penger ment til økt bemanning på andre ting.
– I gjennomsnitt klarer kommunene å levere på 80 prosent
av de lovpålagte kravene, sa Høyres Tom Georg Indrevik.
– Det er ikke vrang vilje at kommunene ikke bruker pengene
på bemanning. Det går bare ikke. Vi står i en kamp hver dag og det siste vi
trenger er et luftslott som blir skapt i valgkampen de neste ukene om hvilke
tjenester kommunene skal levere. Vi må stikke fingeren i jorda og si at de
fleste kommuner i Norge prøver å gjøre det beste ut av de økonomiske midlene de
får, sa Øygarden-ordføreren, som understreket at han ikke er imot økt
bemanning, men at det krever en romsligere kommuneøkonomi.
Fra venstre: Rådsmedlem Solveig Østrem, Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap), Mona Nicolaysen (MDG), Kjell Ingolf Ropstad (KrF), Tonje Ljones Såkvitne (Sp) og Tom Georg Indrevik (H).Foto: Silje Wiken Sandgrind