
Lanserer ny strategi for kompetanseutvikling
Fra 2026 får fagarbeidere i barnehagen mulighet til å ta videreutdanning med like vilkår som lærere. Og i høst utvides tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere til også å omfatte barnehagelærere.
Videreutdanning for flere yrkesgrupper, og bedre veiledning for flere nytilsatte lærere. Det er blant tiltakene i den den nye strategien for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehager og skoler, som ble offentliggjort fredag.
Dette helhetlige systemet erstatter og bygger videre på strategier som utgår i 2025, blant annet kompetansestrategien for ansatte i barnehagen Kompetanse for fremtidens barnehage.
Det går fram av forordet, signert kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
– Regjeringen styrker laget rundt barnet, eleven og lærerne. Fremover skal flere yrkesgrupper i barnehage og skole få gode muligheter for kompetanseutvikling gjennom hele yrkeslivet, sier Nordtun i en pressemelding.
Hovedgrepene i strategien er at flere yrkesgrupper i barnehage, skole og SFO skal få mulighet til å få permisjon med lønn når de tar videreutdanning. I tillegg skal flere nyutdannede lærere i både barnehage, grunnskole og videregående skole få veiledning, melder Kunnskapsdepartementet.
Sammen med partene i sektoren er det også utviklet prinsipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere – blant annet i barnehagene.


– Å investere i de ansatte er noe av det viktigste vi gjør for barn og unge. Regjeringen bruker nærmere 2,9 milliarder kroner på etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage og skole. Ingen andre sektorer får så mye statlig støtte, sier Nordtun.
Tiltakene i strategien gir i større grad enn i dag handlingsrom og fleksibilitet til å utforme kompetansetiltak ut fra lokale behov, og til å se de ulike tiltakene i sammenheng. Systemet skal vare over tid, og vil gi et stort handlingsrom for kommuner, fylkeskommuner og private eiere til å legge langsiktige planer for de ansatte, ifølge departementet.