Kari Nessa Nordtun (Ap).
Foto: Kunnskapsdepartementet
Lanserer ny strategi for kompetanseutvikling
Fra 2026 får fagarbeidere i barnehagen mulighet til å ta videreutdanning med like vilkår som lærere. Og i høst utvides tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere til også å omfatte barnehagelærere.
Videreutdanning for flere yrkesgrupper, og bedre veiledning for flere nytilsatte lærere. Det er blant tiltakene i den den nye strategien for kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehager og skoler, som ble offentliggjort fredag.
Dette helhetlige systemet erstatter og bygger videre på strategier som utgår i 2025, blant annet
kompetansestrategien for ansatte i barnehagen Kompetanse for fremtidens
barnehage.
Det går fram av forordet, signert kunnskapsminister Kari
Nessa Nordtun (Ap).
– Regjeringen styrker laget rundt barnet, eleven og lærerne.
Fremover skal flere yrkesgrupper i barnehage og skole få gode
muligheter for kompetanseutvikling gjennom hele yrkeslivet, sier Nordtun i en
pressemelding.
Hovedgrepene i strategien er at flere yrkesgrupper i
barnehage, skole og SFO skal få mulighet til å få permisjon med lønn når de tar
videreutdanning. I tillegg skal flere nyutdannede lærere i både barnehage,
grunnskole og videregående skole få veiledning, melder Kunnskapsdepartementet.
Sammen med partene i sektoren er det også utviklet
prinsipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere – blant annet i barnehagene.
– Å investere i de ansatte er noe av det viktigste vi
gjør for barn og unge. Regjeringen bruker nærmere 2,9 milliarder kroner på
etter- og videreutdanning for ansatte i barnehage og skole. Ingen andre
sektorer får så mye statlig støtte, sier Nordtun.
Tiltakene i strategien gir i større grad enn i dag
handlingsrom og fleksibilitet til å utforme kompetansetiltak ut fra lokale
behov, og til å se de ulike tiltakene i sammenheng. Systemet skal vare over
tid, og vil gi et stort handlingsrom for kommuner, fylkeskommuner og private
eiere til å legge langsiktige planer for de ansatte, ifølge departementet.
Hovedtiltakene i den nye strategien
- Profesjonsfaglig veiledning for flere nyutdannede lærere. Fra høsten 2025 utvides tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere til også å omfatte barnehagelærere og lærere i videregående skole. Det innebærer en økning på 75 millioner kroner til totalt 145 millioner kroner, mer enn en dobling fra forrige budsjett.
- Videreutdanning for flere yrkesgrupper. Regjeringen styrker laget rundt barn og lærere ved å åpne for at flere yrkesgrupper i barnehage, skole og SFO fra 2026 skal få 25 prosent permisjon med lønn for å ta videreutdanning. I dag er det bare lærere i skolen som får permisjon med lønn.
- Tilskuddsordningene for kollektiv kompetanseutvikling, som skal bidra til at alle grupper ansatte får kompetanseutvikling ut fra lokale behov, og i samarbeid med universiteter, høyskoler eller fagskoler.
- Lederutvikling. Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å videreutvikle kompetansetilbud for ledere i barnehage og skole, blant annet med utgangspunkt i ledernes arbeidssituasjon.
- Spesialiserte roller og funksjoner for ansatte. Strategien viser muligheten for å gi lærere og andre yrkesgrupper spesialiserte roller og funksjoner for å styrke kvalitetsarbeidet og det profesjonelle læringsfellesskapet i barnehager og skoler.
Kilde: Kunnskapsdepartementet