Det kan være vanskelig å vurdere andres trivsel, påpeker stipendiaten
som er helt i innspurten av sitt doktorgradsprosjekt.
– Vurdering skjer utenfra, mens trivsel er noe som
oppleves innenfra. Hvordan vurderer vi noe utenfra som er innenfra? Det er en
ganske krevende øvelse barnehageansatte står i, sier Paulsrud og peker på at
rammeplanen sier at personalet skal vurdere barnas trivsel regelmessig.
De siste årene har hun hatt permisjon fra stillingen som
fag- og kvalitetsdirektør i Espira for å jobbe med et doktorgradsprosjekt ved
DMMH/NTNU som har fått tittelen: Vurdering av barns trivsel i barnehagen –
en kvalitativ studie av barnehagelæreres perspektiver.
– Barns trivsel er tett knyttet til barnehagekvalitet,
understreker Paulsrud.
Derfor mener hun det er viktig å få mer kunnskap om hva
barnehagelærere legger i trivselsbegrepet og hvordan man best mulig kan vurdere
barns trivsel i barnehagen.
KUMBA
Paulsruds doktorgrad er tilknyttet forskningsprosjektet KUMBA
– Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen, som ble avsluttet i
juni 2025. Her har målet vært å utvikle, og videreutvikle verktøy, for
kvalitetsutvikling som personalet kan bruke i kvalitetsarbeidet i egen
barnehage.
I prosjektet ble det forsket på to verktøy som allerede ble
brukt i mange barnehager: Samtaleverktøyet Trivselsmonitor utviklet av
Ellen Beate Sandseter og Monica Seland ved DMMH og Espiras egenutviklede
kvalitetsvurderingsverktøy BLIKK.
Espira og Levanger kommune har vært aktive deltakere i
prosjektet.
Én-til-én
Annonse
I en av tre delstudier i doktorgradprosjektet, som er publisert
i tidsskriftet European
Early Childhood Education Research Journal,
har Paulsrud undersøkt barnehagelæreres erfaringer med nettopp Trivselsmonitoren.
Trivselsmonitoren er tilpasset 4-6-åringer og
gjennomføres som en samtale mellom barnet og en ansatt. Hensikten er å få mer
kunnskap om hvordan barn trives i barnehagen, som et supplement til daglige
samtaler og observasjoner.
Verktøyet forsøker å utforske barnas trivsel på mange
forskjellige områder, for eksempel når det gjelder vennskap, lek og aktiviteter
i barnehagen opplyser Paulsrud.
Eksempler på spørsmål som stilles, er:
Har du gode venner i barnehagen?
Har du noen å leke med i barnehagen?
Liker du å være med på tur i barnehagen?
– Det skal forløpe seg som en naturlig samtale. Man
snakker med ett og ett barn og underveis skårer man svarene ut i et skjema,
forteller Paulsrud.
– Det er viktig å understreke at man ikke bare kan ta
barna raskt inn på et kontor, stille dem noen ferdiglagde spørsmål og så vet
man hvordan de har det. Det må skapes gode, trygge og utforskende samtaler for
at vi skal klare å finne ut mer om hvordan barna faktisk opplever
barnehagehverdagen sin.
– Får vite noe nytt
Paulsrud har forsket på hvordan barnehagelærere opplever å
ha disse samtalene med barna.
Sammen med kollega Kristine Warhuus Smeby ved DMMH, har
hun snakket med 18 pedagoger om deres erfaringer med Trivselsmonitoren.
– Barnehagelærerne hadde gjennomført 210 slike samtaler
før vi snakket med dem gruppevis. Alle barna som hadde deltatt i samtalene var
fire eller fem år gamle, forteller Paulsrud.
– De opplevde at samtalene var bevisstgjørende. I flere
samtaler fikk de vite noe nytt om et barn og om dette barnets trivsel i
barnehagen.
Barnehagelærerne fortalte at de også fikk et innblikk i
hvordan barna ser på de ansatte på avdelingen og hvordan enkeltbarn erfarer
dagen sin. Noen ganger fikk de høre om ting de ikke selv hadde klart å fange
opp, for eksempel om situasjoner hvor noen ikke hadde vært greie med hverandre,
opplyser Paulsrud.
– Barnehagelærerne fikk altså vite noe om hvert enkelt
barn, som de ikke visste fra før, og som de kunne bruke i det videre arbeidet i
barnehagen, sier hun.
– Ett interessant eksempel handler om at flere barn
fortalte at de ikke likte å gå på tur, og at dette førte til at
barnehagelærerne måtte reflektere rundt barnehagens turpraksis. Et annet viktig
eksempel handler om barn som fortalte at de ikke hadde det så godt som de
voksne i barnehagen trodde i sine vennskapsrelasjoner.
Relasjonsbyggende og demokratiskapende
Barnehagelærerne opplevde også samtalene som
relasjonsbyggende.
– Selv om de fleste barnehagelærerne hadde jobbet med
barna lenge og kjente dem godt, så sier de at de ble enda bedre kjent med barna
i løpet av de om lag 30 minuttene samtalene varte. Dette ble de overrasket
over, og flere spurte seg selv hvorfor de ikke hadde gjort dette før.
Barnehagelærerne fortalte at de verdsatte roen og
alenetiden med enkeltbarn, som man ellers ikke har så mye av i
barnehagehverdagen.
Videre opplevde de samtalene som demokratiskapende.
– Dette handler om at barna i aldersgruppen får den samme
muligheten til medvirkning og til å fortelle om hvordan de har det i
barnehagen. Alle får de samme spørsmålene, selv om man kanskje stiller dem på
litt forskjellige måter, forteller Paulsrud.
– Dette medvirkningsperspektivet var det flere som
nevnte.
I intervjuene ble det pekt på hvordan én-til-én-møtene ga
stille barn en mulighet til å uttrykke seg. Noen barnehagelærere nevnte at de
ble overrasket over barn som åpnet seg under samtalene, ettersom de aldri hadde
hørt dem snakke så mye før.
Informantene trakk også frem fordelen ved å sette slike
samtaler i system.
– Det at alle 4- og 5-åringene skal ha denne typen
samtale innenfor et visst tidsrom, sikrer at alle får den samme muligheten til
å fortelle om barnehagelivet sitt, sier Paulsrud.
Barnehagelærerne fortalte at barna gledet seg til
én-til-én-stunden. Flere lærere rapporterte også at barna husket samtalen
etterpå.
Paulsrud deler funn fra sitt doktogradsprosjekt under Norsk barnehageforskningskonferanse i Stavanger.Foto: Silje Wiken Sandgrind
Pedagogisk takt
Selv om barnehagelærerne hadde gode erfaringer med
Trivselsmonitoren, nevnte de også noen utfordringer med å bruke verktøyet, og
med å ha samtaler med hvert enkelt barn:
– Dette med barneperspektivet og den subjektive
opplevelsen av trivsel, er det en del som lurer litt på om de faktisk klarer å
fange opp i samtalene. For er det sånn at barna svarer det de tror den ansatte
vil at de skal svare eller deler de sine faktiske synspunkter? Her fortalte
barnehagelærerne at de tilpasset samtalene og spørsmålene på en rekke ulike
måter, for å søke å komme nærmere barnas subjektive opplevelser, forteller
Paulsrud.
– Det er også tidkrevende å ha én-til-én-samtaler. Mange
bruker 30 minutter på én samtale, og når du skal ha slike samtaler med flere
barn krever det prioritering. Fordi man skal ta hensyn til hvem barnet er,
varer noen samtaler også mye lenger enn en halvtime, og de krever ulike typer
tilpasninger.
Paulsrud kaller alle disse tilpasningene for pedagogisk
takt.
– Barnehagelærerne bruker pedagogisk takt både for å
tilrettelegge samtaler og spørsmål og for å utforske barnas svar, sier hun.
For eksempel la de til rette for at barn kunne tegne
eller sitte på fanget hvis det gjorde dem mer komfortable under samtalen.
Paulsrud peker på at verktøyet ikke er like godt egnet
for alle barn. Samtidig fortalte barnehagelærerne at de ble overrasket over at
samtaleformatet passet for flere barn enn de hadde trodd på forhånd.
– For eksempel barn med annet morsmål enn norsk og barn
med språkutfordringer. Da måtte barnehagelærerne tilpasse spørsmålene, noe de
ble overrasket over at de fikk til i mange av tilfellene. Men ikke alle.
– Blir sett og hørt
– Hva kan vi lære av denne studien?
– Et viktig funn er at barns perspektiver på trivsel kan
være annerledes enn voksnes perspektiver. Vi må spørre barna om hvordan de har
det, og det oppleves meningsfullt å bruke et systematisk verktøy i arbeidet.
Men, det krever pedagogisk takt på flere nivåer. Altså, det kan ikke
gjennomføres teknisk og raskt, derfor må det prioriteres og planlegges, sier
Paulsrud.
– Vår konklusjon er at Trivselsmonitoren ga nye
perspektiver på flere nivåer: Samtalene var bevisstgjørende, relasjonsbyggende
og demokratiskapende. Det blir en slags kombinasjon av vurdering av trivsel og
kvalitetsarbeid. For man vurderer jo trivselen til hvert enkelt barn når man
sitter der, men bare det å ha denne samtalen tror vi også vil bidra til
trivsel, fordi barna opplever å bli sett, hørt og at deres meninger er verdt å
lytte til.