De eldste barna i Ole Brumm barnehage i Aurskog er mye ute i naturen. Sist uke var de med på jakt.Foto: privat
Tar barna med på rådyrjakt
Etter cirka en time på post for jaktlagene med over 30 barn og foreldre, ble det meldt om fall. Så fikk barna se rådyrkjeet. – De stiller konkrete, gode spørsmål. Og det blir fine samtaler.
Da barnehage.no snakker med jaktleder og styrer i Ole Brumm
barnehage, Haakon Vormeland, er han på vei for å gjøre klart kjøttet som har
hengt til mørning, så de store barna kan få rådyrgryte senere i uka.
– Når jeg får renskåret blir det fem-seks kilo. I hvert fall
nok til å gi ungene en liten smak, sier han.
I år er fjerde eller femte året at barnehagen gjennomfører
rådyrjakt, med påfølgende rådyrhentekaffe. Men det er første gang barna har
fått oppleve at den har gitt uttelling.
Haakon Vormeland.Foto: Mariell Tverrå Løkås
– Det ble full klaff. Veldig moro, sier Vormeland.
Naturen som lekekamerat
Jaktkultur og jakttradisjon står sterkt i Aurskog, og blant
foreldre og ansatte i Ole Brumm barnehage er det mange lisensierte jegere som
bidrar i den praktiske gjennomføringen.
Forberedelsen av rekka med poster, hadde storbarna gjort
tidligere i uka. I kjent terreng, nær området der barna oppholder seg til
daglig.
– Hos oss er alle barna over tre år ute store deler av
dagen. Vi har innendørs lokaler også, og tre gapahuker som vi bruker. Vi jobber
hver dag for å skape trygge og gode opplevelser i og rundt naturen, forklarer Vormeland.
Barnehagens motto lyder «Naturen er vår store lekekamerat,
og ute er vårt eget trylleskap»
Ole Brumm barnehages hovedhus.
Fornuftig og riktig omgang med verktøy er en del av
årsplanen. Barna får bruke kniver og økser.
Annonse
– De er ikke dumme, de er bare en meter, sier Vormeland.
Når de store barna kjøres med minibuss fra barnehagens
hovedhus til basen sin skogen, er både elg og rådyr et ganske vanlig syn på
turen.
– Det er mange dyr rundt oss. Vi har en stor rådyrpopulasjon
her, sier Vormeland.
Hvor maten kommer fra
Når barnehagen er med på jakt, sanking av sopp og bær eller saueslakt,
så er det ut fra et ønske om å formidle mattradisjon. Vise hvor maten kommer
fra, og fremme bærekraft, forklarer Vormeland.
– Hentekaffen tidligere år har vært litt antiklimaks, fordi det
ikke har blitt fall. Denne gangen hadde vi forberedt oss godt, og sikret med en
av foreldrene jaktet tidlig på morgenen, røper han.
Da 35 barn fulgte 16 jegere ut i terrenget tidlig om
ettermiddagen, ble det mye liv på postlinja.
– Barna leker litt, så hører de losen fra hunden, og speider
etter dyr – og så leker de litt igjen, beskriver Vormeland.
Rent praktisk fungerer det slik at foreldre får invitasjon til
kaffen, med informasjon om at det ikke er anledning til å hente mens jakta
pågår, men før og etter. Klokken 13.30 samles jegerne til et informasjonsmøte
der sikkerhetsrutiner gjennomgås. Cirka klokken 14 er alle post, og så varer
jakta inntil to timer. Klokken 16 møter foreldre og familie som ikke er med på
jakta til hentekaffe rundt bålet, og da tar de gjerne middagen der, og blir til
kvelden faller på.
- Kloke, gode spørsmål
Denne gang fikk barna som ville se, være med på at rådyret
ble flådd.
– Unger syns gjerne det er rart å se. De synes dyret er
pent. Men det er noe med å skape den forståelsen for at kjøttet er under pelsen.
Vi tok også med oss hjertet, så barna fikk se at det er forskjell på et ekte
hjerte og hjertene de så ofte tegner, sier Vormeland – og utdyper:
– De fleste har vært med på dette før. Enten på saueslakt,
eller med familie som jakter. Men det er klart, noen syns det er rart. Jeg syns
de stiller kloke, gode spørsmål. De spør om det de ser rett foran seg.
Menneskeliggjør ikke dyret. Og vi bruker tid på å svare. Hjelper kanskje til
med å brette ut forståelsen.
Foto: privat
– Hva spør barna om?
– De lurer for eksempel på hvor kjøttet er, hva som er kjøtt
og så er de nysgjerrig på skjelett. De lurer på om hjertet er ekte, om hvorfor
det ser sånn ut. Og om dyret har vondt, om det dør fort, og om det kan kjenne
at vi tar av pelsen. Noen vil prøve å holde i rådyrbenet, og kjenne kloven som
setter de sporene vi ofte ser rundt oss.
Gjør seg tilgjengelig
Vormeland understreker viktigheten av at de voksne er tilgjengelig,
og gjør seg tilgjengelig for alle spørsmål. Og at de bruker tid, når barna er
fra og til, og kanskje vender oppmerksomheten andre steder før de vender
tilbake med flere spørsmål.
Det pedagogiske opplegget rundt jakten inkluderer forberedelser
og samtaler på forhånd. Dessuten er dette tema barnehagen bruker tid på året
rundt.
I rammeplan
for barnehagen heter det blant annet at personalet skal legge til rette for
naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek undring, utforsking og
læring. Samt gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og
lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det
de erfart og opplevd.
Bærekraft er allerede nevnt. Vormeland kan føye til flere
naturfaglige elementer.
- Jakt og fangst er en naturlig del av livet på bygdene
våre. Vi ønsker å gi barna en begynnende forståelse for at vi kan beskatte
naturen, samtidig som vi sørger for ikke å overforbruke ressursene. Vi snakker
mye om at dette dyret er født på våren, og at det tar mange måneder å vokse seg
stort. Og at vi skal spise det vi henter og lager, om det er sopp, bær og
poteter – eller om det er rådyr, sier han.
– Et friere barnehageliv
Styreren berømmer både foreldre og ansatte for viljen til å
stille opp og legge til rette.
– Selv om barnehagen stenger klokken 17, har jeg støtte i
alle ansatte. De er med og bidrar langt ut over hva jeg kunne forvente. Det
skaper en veldig god ramme for oss, sier han.
Grilling av medbrakt middag på hentekaffebålet.Foto: privat
Det å drive barnehage så tett på naturen som Ole Brumm
barnehage gjør, beskriver han selv som fysisk litt mer tungt, men et friere
barnehageliv.
– Jeg vil heller være ute og fryse litt på beina enn å drive
en konvensjonell barnehage. Jeg har jobbet 12 år inne, og vil aldri dit igjen.
Og så handler det om tro på hva som er bra for barn av motorisk, og kognitiv
utvikling som kommer av motorisk kapasitet.
Han er forberedt på at noen kanskje vil reagere på måten de
gjør ting på.
– Vi må tåle reaksjoner, vi må tåle diskusjoner. Jeg
skjønner at ikke alle er enige med meg. Og så er det ikke sikkert jeg er enig
med dem. En saklig og god diskusjon, det er jeg alltid glad for. Det er en del
av det å vurdere seg selv og vurdere arbeidet.
– Vi er gode til å kommunisere det vi står for, og
tilbakemeldingene får vi gjennom gode søkelister og fra en gjennomsnakket
foreldrebase, sier Vormeland.
– Viktig hvordan man gjør det
– I Norge er det tradisjon å jakte. Det er
mange foreldre som går på jakt. Og det er lovlig å gå på jakt. Hvis barna
spiser kjøtt er det viktig at barna vet hvor det kommer fra. At de utvikler et
større perspektiv. Jeg forstår hensikten med å ta barna med på jakt.
Det sier Claudia Melis, professor ved institutt for real-
natur- og samfunnsfag ved DMMH (Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning).
Claudia Melis.Foto: privat
– Jeg tenker at det viktige er hvordan man gjør det, og at
det gjøres med respekt for dyr og barn. At barna får anledning til å stille
spørsmål, og komme med sine etiske refleksjoner, fortsetter Melis.
At noen barnehager ønsker å bruke jakt som del av sitt
pedagogiske opplegg, med bakgrunn i kultur og interesse, har hun forståelse
for.
Personlig stiller hun seg kritisk til jakt uten annen
hensikt enn underholdning. Hvor det (i motsetning til hva denne artikkelen omhandler) ikke er noe som skal spises.
Medieoppslag om barnehager som tar med barna på jakt eller
slakt, viser at meningene er delte. Debatten kan bli polariserende. Det ønsker
ikke Melis å bidra til.
For barnehagene er det viktig med god planlegging, det å
snakke med barna på forhånd, samt lytte og ta på alvor hvis barn gir uttrykk
for at de ikke ønsker å være med på aktiviteten eller spise kjøttet, sier hun.
– Det finnes også andre måter å være ute i naturen på, og
lære om naturen og bærekraft.