Raymond Sereba synes det er en glede å spille for barnehagebarn.

– Det er viktig at barn får høre historier fra ulike kulturer og tradisjoner

Raymond Sereba tar barna med tilbake i tid i forestillingen «Verdens rikeste mann og kakaotreet».

Publisert Sist oppdatert

– Det var en gang, for lenge, lenge siden. 100 år siden? Nei. 200 år siden? Nei. 300? For faktisk 700 år siden levde det en konge i Mali som het Mansa Musa. Han eide en stor del av Vest-Afrika. Så rik var han, sier Raymond Sereba fra scenen.

En konge på reisefot og et tre med store, avlange frukter står sentralt i den nyskrevne barneforestillingen som vises på Melahuset denne våren og høsten.

Sagnomsust leder

Forestillingen «Verdens rikeste mann og kakaotreet» er skrevet og fremført av Sereba selv, og baserer seg på en idé og et konsept av Khalid Salimi, som etablerte Melahuset i 2016.

I forestillingen forteller Sereba altså historien om Mansa Musa. Han var konge av Maliriket under dets glansperiode på 1300-tallet og styrket rikets handelsforbindelser og utdanningsvesen.

Musa var kjent som en sjenerøs leder. Han er også kjent for å ha gjennomført en storstilt pilegrimsferd til Mekka, hvor han skal ha brakt med seg en karavane på over 60 000 personer og masse gull.

Denne reisen skildres i forestillingen.

– Selv ganske små barn har ofte hørt en del ting om Afrika, gjerne litt negative ting. Derfor ønsker jeg gi dem noe annet. Vise dem at det er mye positivt som har skjedd i Afrika opp gjennom historien, som også skjer i dag, sier Sereba.

Sang og dans er en sentral del av forestillingen.

«Reiste» gjennom barna

Sereba er danser, musiker og forteller. Han er fra Elfenbenskysten og har bodd i Norge siden 1983. I rundt 40 år har han holdt konserter og verksteder for barn i alle aldre og for voksne. På oppdrag fra Rikskonsertene har Sereba også holdt seminarer og opptrådt i diverse land, blant annet i Sri Lanka, Sør-Afrika, Palestina, Jordan og på Island.

Selv om kunstneren har lang erfaring fra scenen, er dette den aller første forestillingen han har skrevet selv.

– Da jeg ble spurt om å lage denne forestillingen skjønte jeg at jeg måtte «reise» gjennom barna – se dem – mens jeg skrev. Barn må behandles med stor respekt, og den respekten har jeg hatt med meg under skrivearbeidet. Å få denne forespørselen fra Khalid var ikke bare et oppdrag, men en anerkjennelse, forteller Sereba.

Sang og dans er en sentral del av forestillingen, som er laget for barn i alderen fire til seks år.

– Jeg har prøvd å finne både ord og en uttrykksmåte som gjør det interessant for barna å sitte og lytte, sier Sereba som synes det er en glede å spille for barnehagebarn.

Identitet

Kultur er identitet, og ikke minst en arena for felles opplevelser, påpeker Tonje Lacher som er kommunikasjonsansvarlig for Melahuset og Melafestivalen.

– Det er viktig at barn får høre historier fra ulike kulturer og tradisjoner, sier hun.

– Norske, nordiske og europeiske historier er lettere tilgjengelig for oss og regnes automatisk som en del av vår kulturarv. Vi ønsker rett og slett å utvide kulturarvbegrepet med forestillingene våre. Når man får nye historier fortalt, utvider man perspektivet sitt og utvikler en forståelse for hvordan ting henger sammen, legger Lacher til.

Kultur er identitet, påpeker Tonje Lacher.

Gjenkjennelse

Melafestivalen ble arrangert i Oslo for første gang i 2001, og helt siden starten har barn vært en viktig målgruppe både her og på Melahuset, forteller hun.

– Det blir stadig flere barn her i landet med afrikansk eller asiatisk opphav, og det er viktig at også deres historier, eventyr og tradisjoner blir formidlet på scenen og at de får vist det frem for sine lekekamerater.

– Det er veldig viktig at man kan kjenne seg igjen i dem som står på scenen, men også at man kan kjenne igjen noen av de historiene som fortelles, sier hun.

For noen barn vil Mansa Musa allerede være godt kjent, mens andre vil få sitt første møte med ham gjennom forestillingen, påpeker Lacher.

«Verdens rikeste mann og kakaotreet» hadde premiere 25. april. Forestillingen er gratis og vises på Melahuset i Oslo våren og høsten 2023.

Om Melahuset og Melafestivalen:

Ordet Mela betyr «å møtes» på sanskrit.

Melafestivalen arrangeres årlig på Rådhusplassen i Oslo og formidler kunst- og kulturuttrykk fra hele verden. Festivalen arbeider for å øke bevissthet om kulturelt mangfold, øke innvandrernes deltakelse i norsk kulturliv og oppfordrer kulturinstitusjoner til å være mer inkluderende.

Melahuset ble etablert i 2016 av kulturaktivist Khalid Salimi, som også er Melafestivalens kunstneriske leder, og jobber for å videreføre arbeidet fra Melafestivalen.

Huset er en programmerende scene for flerkulturell kunst- og kulturuttrykk. Husets aktiviteter speiler mangfoldet i samfunnet og legger spesielt vekt på artister og kulturuttrykk fra landene som ved innvandring er godt representert i Norge.

Melahuset jobber for å øke kunnskapen og kompetansen om disse kulturuttrykkene, og for å skape rom for aktiviteter og opplevelser.

(Kilde: mela.no)

Powered by Labrador CMS