«Følelser kan komme i ulike former og intensiteter, og det er viktig å huske at alle følelser er gyldige og har en betydning» skriver artikkelforfatterne.Illustrasjonsfoto: Getty Images
Følelser til glede eller besvær?
«Om vi møter hverandres følelser slik vi møter barnas, kan vi skape den bærekraftige barnehagen vi ønsker» skriver fagrådgiver Charlotte Østbye-Nærheim og HR-rådgiver Kristin Bjørnebye i FUS.
CharlotteØstbye-Nærheimfagrådgiver i FUS
KristinBjørnebyeHR-rådgiver i FUS
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Følelser
spiller en viktig rolle i menneskets liv, og det å møte dem på en bevisst måte
kan være avgjørende for opplevelsen av et godt liv. Følelser kan komme i ulike
former og intensiteter, og det er viktig å huske at alle følelser er gyldige og
har en betydning. Når vi opplever ulike følelser, kan det være fristende å
prøve å undertrykke dem eller ignorere dem, spesielt hvis de er ubehagelige.
Men å undertrykke følelser kan føre til stress, angst og depresjon, og det kan
også forhindre oss i å lære av og vokse gjennom våre erfaringer.
Nylig gikk
Emotion Awareness Day av stabelen. Det er en dag som feirer viktigheten av å
forstå og anerkjenne følelser, både våre egne og andres. Et av de viktigste
aspektene ved denne dagen er å oppfordre til å feire alle følelser, uansett om
de er positive eller negative.
Det kan være
en tendens i samfunnet til å fokusere kun på de positive følelsene og prøve å
undertrykke de negative. Dette kan føre til at vi ikke lærer å takle eller
håndtere de vanskelige følelsene, og at de i stedet bygger seg opp og
forårsaker større problemer på sikt. Vi ønsker å motvirke dette ved å oppfordre
til å feire alle følelser.
Ikke for
pyser
Som en
kollega sa så treffende: Å arbeide i barnehage er ikke for pyser, men du skal
jammen lete lenge etter en mer meningsfull jobb! Undersøkelser gjennomført av
Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at nær 40 prosent av ansatte i
barnehage opplever høye emosjonelle krav. De er eksponert for mye og mange
følelser i sitt arbeid – både egne og andres. De skal møte følelsene til barn i
utvikling, bekymrede foreldre og kolleger under stress. Ofte må de legge sine
egne følelser til side for å håndtere andres. For flere kan disse emosjonelle
kravene over tid utløse sykefravær, som igjen vil påvirke kvaliteten i
barnehagen – både for barn, foreldre og kolleger.
Barnehagen
kan være en emosjonelt krevende arbeidsplass på mange måter. Barn i barnehage
er i en alder hvor emosjonell utvikling er sentral, og derfor er det ofte mange
og sterke følelser som kommer til uttrykk. Det kan være både positive og
negative følelser, og personalet må være i stand til å håndtere begge deler. På
den ene siden kan personalet oppleve glede og tilfredshet når de ser barna
trives og utvikle seg. Dette kan være en av de mest givende delene av jobben.
På den annen side kan det også være utfordrende å jobbe med barn som strever
med ulike utfordringer, for eksempel å håndtere barn som har utfordringer med å
regulere atferden sin.
I tillegg må
personalet håndtere følelser som oppstår i samspillet med foreldre og kolleger.
Kommunikasjon og samarbeid med foreldre kan noen ganger være utfordrende,
spesielt hvis det er uenighet om barnets beste. Personalet i en barnehage
jobber tett i team, og hvis det oppstår konflikter med kolleger, kan det føre
til stress og vanskelige arbeidsforhold.
Barnehagen
er også en arbeidsplass der det kan være vanskelig å sette grenser mellom jobb
og privatliv. Personalet blir ofte involvert i barnas liv på en måte som krever
mye av deres tid og oppmerksomhet, og det kan være utfordrende å finne balansen
mellom arbeid og privatliv.
Til tross
for disse utfordringene er barnehagen en utrolig viktig og verdifull
arbeidsplass. Personalet som jobber der, spiller en nøkkelrolle i å legge
grunnlaget for barnas utvikling og fremtid. Det er derfor viktig å gi
personalet støtte og ressurser de trenger for å håndtere den emosjonelle
belastningen som kan følge med jobben.
Kristin Bjørnebye, HR-rådgiver i FUS.
Formålet til
Arbeidsmiljøloven er å ‘sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en
helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon’. Videre har Verdens
Helseorganisasjon definert helse som en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk
og sosialt velvære, og ikke bare fravær av sykdom eller lidelser.
I vår
interne arbeidsmiljøundersøkelse rapporterer ansatte om en jobb som er svært
meningsfull. Det er faktisk dette spørsmålet de scorer aller høyest. Hvordan
kan vi også sikre at denne meningsfylte arbeidsplassen blir helsefremmende?
Annonse
Vi kan ikke
velge bort andres følelser i barnehagen – å møte disse er en stor del av
jobben. Men vi kan jobbe forebyggende slik at de ikke oppleves belastende for
de som jobber i barnehage. Mange har valgt dette yrket nettopp på grunn av
muligheten til å jobbe med barn og voksne – inkludert deres følelser. Det kan
ofte være de samme elementene som gjør jobben så meningsfull, som samtidig kan
oppleves belastende.
Meningsfullt
arbeid er viktig for trivsel, engasjement og personlig utvikling. Når vi føler
at arbeidet vi gjør er meningsfylt, gir det oss en følelse av tilfredshet og
formål som går utover bare å tjene til livets opphold. Hva gir vel mer mening
enn å bidra til at barna som går i våre barnehager får en barndom preget av
varme, glede, mestring og utvikling?
Charlotte Østbye-Nærheim, fagrådgiver i FUS.
Ta på din
egen maske før du hjelper andre
«Ta på din
egen maske før du hjelper andre». Budskapet bak denne kjente setningen handler
om mye mer enn flysikkerhet. Hjelper du deg selv først, blir du også en bedre
person for de rundt deg. Som barnehageansatt blir det derfor viktig å ivareta seg
selv, også følelsesmessig, for å kunne ivareta barna. I FUS barnehagene har vi
gjennom vår kompetansesatsing Barnet først jobbet systematisk med
kompetanseheving rundt følelser og hvordan vi kan møte disse, både følelser som
oppstår i oss selv og i menneskene rundt oss. Å møte følelser på en bevisst
måte betyr å anerkjenne at de er til stede, og å tillate seg selv å føle dem
uten å dømme dem. Det betyr å være til stede i øyeblikket og være åpen for hva
som skjer inni deg. Dette kan gjøre det lettere å håndtere følelser og lære av
dem.
Om vi møter
hverandres følelser slik vi møter barnas, kan vi skape den bærekraftige
barnehagen vi ønsker. Den som fremmer god helse og utvikling – både for barn og
voksne.
Å feire
alle følelsene
Barnehagefolk
har verdens viktigste jobb, og samtidig et enormt ansvar. Det er barna som skal
overta landet etter oss. Det er ingen enkel oppgave som står foran dem, men
forutsetningene blir mye bedre hvis de er robuste mennesker som håndterer
livets opp- og nedturer, og som evner å samarbeide godt med andre. Vår påstand
er at det får vi ved å ha ansatte som håndterer egne følelser, og som møter
barns følelser på en veiledende måte slik at barna lærer hvordan de kan forstå
og håndtere følelsene sine.
Vi vil sette
søkelys på viktigheten av å møte følelsene i barnehagen slik at de oppleves
helsefremmende og ikke helseplagende. Vi har lagt ned mye arbeid i å øve på å
gjøre det i samspill med barna, vi må også huske at de samme prinsippene kan vi
bruke i møtene med andre voksne.
Å feire alle
følelser handler om å anerkjenne at følelsene våre er en naturlig del av oss
som mennesker. Bli med og bidra til et mer åpent samfunn der vi kan romme alle
følelser, både våre egne og andres!