Pia Katarina Halvorsen (til høyre) forteller om Kanvas' arbeid for et trygt og godt barnehagemiljø under World Anti-Bullying Forum i Stavanger.Foto: Privat
– God tilbakemeldingskultur er avgjørende
I flere år har barnehagestiftelsen Kanvas jobbet målrettet for å sikre at deres barnehager har felles forståelse og praksis i arbeidet med å forebygge og håndtere mobbing og krenkelser. – Resultatene er lovende, sier Pia Katarina Halvorsen.
– De siste par årene har 18 av våre barnehager hatt
tilsyn på dette området, uten noen avvik på kapittel åtte i barnehageloven. Og
vi ser økt kunnskap hos våre ansatte når det kommer til forebygging og
håndtering av mobbing og krenkelser, forteller Halvorsen som er barnehagefaglig
rådgiver i Kanvas.
Prosjektgruppe
1. januar 2021 ble det innført endringer i barnehageloven
som skal sikre at alle barn opplever barnehagen som et trygt og godt sted å
være.
– Vi har jobbet systematisk på eiernivå for å sørge for
at barnehagene våre har tilgjengelige ressurser i dette arbeidet. Lovendringen
var varslet en stund før den trådte i kraft, og vi etablerte en prosjektgruppe
med oppstart allerede i 2020 som skulle arbeide med temaet, forteller Halvorsen.
Siden den gang har det skjedd mye:
– I 2022 hadde vi blant annet en todagers storsamling for
samtlige ansatte i Kanvas, med fokus på psykososialt barnehagemiljø. Professor og
forsker Ingrid Lund var der. Det var også filosof Einar Øverenget som snakket
om tilbakemeldingskultur og ytringsklima, som er svært viktig i arbeidet med å
forebygge mobbing og krenkelser, sier Halvorsen.
Pia Katarina Halvorsen er barnehagefaglig rådgiver i Kanvas.Foto: Privat
Webinar for foreldrene
Som et ledd i det forebyggende arbeidet har det også blitt
holdt webinarer for både ansatte og foreldre:
– Det er viktig at også foreldrene kjenner til kapittel
åtte i barnehageloven og vet hva de skal gjøre hvis de er bekymret for hvordan et barn har det i
barnehagen, og ikke minst; hvordan de skal gå frem hvis de opplever å ikke bli
hørt.
– I årsplanen til alle våre barnehager understrekes det
at hvis foreldre er bekymret for et barn og ikke blir hørt eller møtt slik de
ønsker i barnehagen, så kan de ta kontakt med meg. Det er lagt inn en direkte
lenke som de kan trykke på, opplyser Halvorsen.
Annonse
Hun forteller at de også har utviklet flere ressurser som
skal være til støtte for barnehagene i arbeidet med å forebygge og håndtere
mobbing og krenkelser.
– Vi har blant annet laget et flytskjema for hva man skal
gjøre ved bekymring for at et barn ikke har det bra i barnehagen. Vi har også
laget skjemaer for undersøkelse og aktivitetssplan, referatmaler samt webinarer
for nyansatte, hvor en del av deres introduksjon til stillingen går på deres
oppgaver og plikter knyttet til det psykososiale miljøet.
– Enhver ny ansatt skal få informasjon og opplæring i
hvordan man håndterer at et barn ikke har det trygt og godt, sier Halvorsen.
– Lav terskel
Med lovendringen fikk barnehagene blant annet en
aktivitetsplikt som gjelder ved melding eller mistanke om at et barn ikke har
det bra, og en skjerpet aktivitetsplikt når noen som arbeider i barnehagen
mistenkes for å krenke et barn.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid
Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel
utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i
barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike
krenkelser.
Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et
trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen,
trivselen, leken og læringen til barna.
§
42.Plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt
barnehagemiljø (aktivitetsplikt)
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan
barna i barnehagen har det.
Alle som arbeider i barnehagen, skal melde fra til
barnehagens styrer dersom de får mistanke om eller kjennskap til at et barn
ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Styreren skal melde fra til
barnehageeieren i alvorlige tilfeller.
Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har
et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken.
Når et barn eller foreldrene sier at barnet ikke har et
trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen undersøke saken og så langt det
finnes egnede tiltak, sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø.
Det samme gjelder når en undersøkelse som barnehagen selv har satt i gang,
viser at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø. Tiltakene skal
velges på grunnlag av en konkret og faglig vurdering.
Barnehagen skal lage en skriftlig plan når det skal
gjøres tiltak i en sak. I planen skal det stå
a. hvilke problemer tiltakene skal løse
b. hvilke tiltak barnehagen har planlagt
c. når tiltakene skal gjennomføres
d. hvem som skal gjennomføre tiltakene
e. når tiltakene skal evalueres.
§ 43.Skjerpet aktivitetsplikt dersom en
som arbeider i barnehagen, krenker et barn
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om
eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med
for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering,
skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde
fra til barnehageeieren.
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om
eller kjennskap til at styreren i barnehagen krenker et barn med for eksempel
utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende
melde fra til barnehageeieren direkte.
Undersøkelser og tiltak etter § 42 tredje og fjerde ledd
skal iverksettes straks.
– Vi har fokus på at det holder at man har en mistanke om
at et barn ikke har det trygt og godt, enten fordi barnet sier det, fordi du
ser det eller har en dårlig magefølelse, da utløses en plikt til å undersøke
saken nærmere. Og så er det resultatene av denne undersøkelsen som avgjør hva
som skjer videre, sier Halvorsen.
Kanvas har 67 barnehager fordelt på 12 kommuner. Den
barnehagefaglige rådgiveren reiser rundt og holder personalmøter om både
skjerpet aktivitetsplikt og paragraf 41 og 42 i barnehageloven.
– Da snakker vi mye om tilbakemeldingskultur og det å
tørre å si ifra hvis du får en dårlig magefølelse på noe en kollega sier eller
gjør. For eksempel at du tenker at noen er litt for streng med et barn,
favoriserer ett barn foran et annet eller er rask til å forhåndsdømme eller
sette merkelapper på barn.
– Vi må snakke om disse tingene. Snakke oss frem til hva
som er en krenkelse og hvor grensene går. Det kan være vanskelig, for det er jo
ikke alltid et fasitsvar. Noen ting er tydelige krenkelser mens andre ting ikke
er fullt så tydelige. Barn har også ulik sårbarhet, noen blir lettere utrygge
enn andre. Det er viktig å hele tiden prate om dette og få til refleksjoner i
personalgruppa slik at man sammen finner ut av hva som er trygt og godt for det
enkelte barnet, sier Halvorsen som forteller at det er laget både podkast og
ulike caser rundt temaet som de ansatte kan bruke til refleksjon på
personalmøter.
– Må ha et godt ytringsklima
– Hva mener du er nøkkelen for å lykkes i
arbeidet med å skape et trygt og godt miljø for alle barnehagebarn?
– For det første må man være godt kjent med pliktene som
ligger i kapittel åtte i barnehageloven, sier Halvorsen.
– For det andre må man ha et godt ytringsklima og en god
tilbakemeldingskultur i ansattgruppa. Det må være trygt å si ifra: «Jeg så at
når du snakket til Petter, så så han ned i bakken og det virket som om han ble
litt lei seg. Hva synes du? Kunne man ha sagt ifra på en litt annen måte slik
at han ikke ble lei seg, men likevel sluttet med det han gjorde?». Vi må ha et
klima for å snakke om og undre oss sammen over hvordan vi er i samspill med
barn, for det er ikke en privatsak når man er på jobb i barnehagen og har
ansvar for at barna har det bra.
Å si ifra til en kollega kan oppleves vanskelig,
innrømmer Halvorsen, men det er viktig, understreker hun.
– Hvis man får en dårlig magefølelse på at en kollega er
for rigid, altså har veldig trange mønster for hvordan et barn skal være, så
skal man si ifra om det. Målet må være å skape et godt ytringsklima, hvor alle
er innforstått med at man vil hverandre vel og at hovedmålet er at barna skal
ha det trygt og godt, sier hun.
– Ferskvare
Det er også viktig å involvere foreldrene i arbeidet med
det psykososiale barnehagemiljøet, mener Halvorsen.
– Dette bør være tema på foreldremøter. Man kan for
eksempel oppfordre foreldrene til å ikke ta med samme barn hjem hver gang de
inviterer noen på besøk, og til å hilse på alle barn og foreldre de møter i
garderoben. For å lykkes i arbeidet med å skape et trygt og godt miljø for alle
barn, tror jeg vi er helt avhengige av å ha foreldrene med på laget.
Sist, men ikke minst, er det viktig å jobbe kontinuerlig
med temaet, påpeker Halvorsen:
– Barnegruppa endrer seg og det kommer nye ansatte, så
man må hele tiden snakke om hvilke relasjoner man har til barna og hvordan
barna har det i barnehagen. Dette er ferskvare.
– Det er så travelt i barnehagen, og hvis vi ikke har
fokus på dette jevnlig kommer det til å glippe. Det bør være fast i årshjulet
at man drøfter det psykososiale miljøet. Som eiere prøver vi også å sette dette
på agendaen med jevne mellomrom på de møteplassene vi har ansvar for. Jeg tror
noe av det som gjør at vi har lyktes til nå, er tydelige mål for det psykososiale
barnehagemiljøet, oppfølging og samarbeid med barnehagene - helt siden 2020,
sier hun.
– Bør være noen saker
Null avvik i tilsynene knyttet til kapittel åtte, betyr
ikke at Kanvas-barnehagene ikke har hatt saker der aktivitetsplikten har blitt
utløst, påpeker Halvorsen.
– Barnehagene melder ifra når de har hatt saker hvor denne
plikten har blitt utløst etter at man har gjort undersøkelser. Dette
registreres i vårt interne kontrollsystem. Hvis det da er barnehager hvor det
går flere år og man ikke har hatt noen saker i det hele tatt, så har
vi også mulighet til å sjekke om de faktisk har kunnskap om hva som skal til
for å utløse aktivitetsplikten, sier hun.
– Jeg tenker at man i hvert fall bør ha noen
undersøkelsessaker. For selv i de beste barnehager er det lite sannsynlig at
man over lengre tid ikke én eneste gang har hatt mistanke om at et barn ikke
har det trygt og godt.
– Veldig inspirerende
Tidligere i sommer deltok Halvorsen på World
Anti-Bullying Forum i Stavanger, verdens største konferanse om mobbing i
utdanningssektoren. Her presenterte hun Kanvas' arbeid for et trygt og godt barnehagemiljø.
– Vi har blitt kontaktet av flere kommuner og bydeler som
ønsker å vite hvordan vi jobber på eiernivå for å sikre at våre ansatte er
kjent med pliktene knyttet til kapittel åtte. Og vi deler mer enn gjerne. Vår tankegang
er at jo flere barn som får det trygt og godt i barnehagen, jo bedre.
– Vi ble spurt om å delta på konferansen nettopp fordi vi
har fått så gode tilbakemeldinger på systemene våre, sier Halvorsen.
– Hvordan var det å møte andre fra inn- og
utland som jobber med dette temaet?
– Det var en veldig inspirerende konferanse. Jeg følte
meg heldig som fikk mulighet til å gå på så mange foredrag og høre på folk som
er opptatt av det samme som jeg er spesielt opptatt av. Jeg fikk mye motivasjon
til å jobbe videre med temaet. Jeg kom også tilbake med tanker om ting vi kan
gjøre enda bedre på eier- og systemnivå.
Halvorsen roser årets konferanse, som ble arrangert av
Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, for å ha gitt barnehage en
mer fremtredende plass i programmet.
– Barnehage har ikke vært så sterkt representert på denne
konferansen tidligere, men hvis vi skal lykkes med å redusere mobbing blant
barn og unge er det viktig å begynne å snakke om dette allerede i barnehagen. Det
følte jeg kom tydelig frem på årets konferanse, sier hun.