Are Dammann og Elin Leer-Salvesen eier og driver Haslerud Natur Familiebarnehage på Nesodden.
Foto: Silje Wiken Sandgrind
Vil utvide unntak: – Veldig lettet
Regjeringen vil at også familiebarnehager med ti barn skal unntas fra kravet om selvstendig rettssubjekt. Et forslag skal etter planen sendes på høring i løpet av høsten.
I januar
2023 trådte en lovendring i kraft som sier at hver private
barnehage skal være organisert som et selvstendig rettssubjekt. Regjeringen
begrunnet kravet med at det ville gi enda bedre innsyn i den enkelte barnehages
økonomi, og dermed sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling kommer
barna i barnehagen til gode.
– Kunnskapsdepartementet mente det var hensiktsmessig å
foreslå unntak fra kravet til eget rettssubjekt for de minste barnehagene som
har lite administrative ressurser, sier statssekretær Synnøve Mjeldheim Skaar
til barnehage.no, og legger til:
– Vi ser at unntaket bør sees i sammenheng med at
familiebarnehager kan godkjennes for doble grupper og derfor ha ti barn i
barnehagen. Vi mener at en familiebarnehage med dobbel barnegruppe bør vurderes
som en liten barnehage med lite administrative ressurser og derfor bør vurderes
omfattet av unntaket.
– Ulogisk
I april skrev barnehage.no om eierne av Haslerud Natur
Familiebarnehage som så seg nødt til å redusere fra ti til ni plasser på grunn
av de nye kravene.
Mens ordinære barnehager med til sammen færre enn 30
barn, åpne barnehager, barnehager eid av sokn i Den norske kirke, og
familiebarnehager med til sammen færre enn ti barn ble unntatt fra kravet om
selvstendig rettssubjekt, gjaldt altså ikke dette familiebarnehager med ti barn.
Selvstendig rettssubjekt
Stortinget
vedtok i juni 2022 flere endringer i barnehageloven som trådte i kraft 1.
januar 2023. Det ble blant annet innført et krav om at hver private barnehage
som hovedregel skal være et selvstendig rettssubjekt som leverer fullstendige regnskap. Barnehagen skal ikke drive eller
eie annen virksomhet i samme rettssubjekt som barnehagen.
Kravet
gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap
i samme konsern eier ordinære barnehager med til sammen færre enn tretti barn
eller familiebarnehager med til sammen færre enn ti barn. Kravet gjelder heller
ikke for åpne barnehager eller for barnehager eid av sokn i Den norske kirke.
Ekteparet Are Dammann og Elin Leer-Salvesen, som har drevet
barnehage i eget hjem på Nesodden siden 2006, mente dette var dypt urettferdig.
Familiebarnehager kan ifølge loven godkjennes for to
grupper med opptil fem barn i hver – til sammen ti barn.
– Vi savner en logisk begrunnelse for at grensen for
unntak fra de nye reglene går ved ni og ikke ti barn ettersom familiebarnehage
med dobbel gruppe alltid har vært åtte til ti barn avhengig av barnas alder, sa
Leer-Salvesen i april.
Hun og Dammann tok opp problemstillingen i et møte med
kunnskapsdepartementets administrasjon samme måned, og fikk til svar at man
skulle ta dette videre til politisk ledelse.
Møtte statssekretæren
Nylig var Dammann og Leer-Salvesen i møte med blant andre
statssekretær Skaar. Denne gangen fikk de tydeligere svar:
– Departementet innrømmet i møtet at familiebarnehager
med ti barn blir urimelig forskjellsbehandlet i forhold til alle andre mindre
barnehager. De sa samtidig at de vil innstille på å endre loven. Dette er vi
veldig glade for, sier Are Dammann.
– Vi håper departementet nå vil sende ut informasjon til
andre familiebarnehager i samme situasjon som oss, om arbeidet med
å endre regelverket. Vi har vært i kontakt med flere av dem, og noen vurderer å
legge ned på grunn av de nye kravene fordi det er blitt for komplisert og dyrt
å drive. Hvis reglene blir endret for eksempel om et år, er det veldig synd om
de legger ned i mellomtiden, legger Elin Leer-Salvesen til.
De små barnehagene er ofte mer sårbare enn store
barnehager, og det skal lite til av ekstra belastning før det blir for utfordrende
å drive, påpeker hun.
Må på høring
– Hvor lang tid vil det ta før endringene
trer i kraft, Skaar?
– Eventuelle endringer i regelverket må utredes nærmere,
sendes på høring og fremmes for Stortinget i en lovproposisjon. Departementet
tar sikte på å sende forslag på høring i løpet av høsten 2025 og fremme en
lovproposisjon våren 2026, sier statssekretæren.
– Hva skal barnehagene som har havnet i denne
skvisen gjøre i mellomtiden?
– Inntil en eventuell lovendring er på plass, gjelder
kravet for familiebarnehager med ti barn, men sektoren vil gjennom høringen bli
varslet om endringer som foreslås.