Karen Ingebjørg Draugsvoll drøftar etiske utfordringar ved bruk av evidensbaserte metodar, og argumenterer for at debatten må verte meir nyansert og mindre polarisert.Foto: Getty Images
Standardiserte program – etisk ansvar!
«Debatten om evidensbasert kunnskap kan ikkje handla om to polar (dei som er for og dei som er i mot) som krasjar inn mot kvarandre» skriv Karen Ingebjørg Draugsvoll.
Karen IngebjørgDraugsvollbarnehagelærar, spesialpedagog og forfattar
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Marte Vesje-Lindrupsen advarer i eit innlegg på
barnehage.no 26.03.2025 mot at bruken av standardiserte program – i dette
tilfellet CLASS som fokuserer på kvaliteten i interaksjonane mellom barn og
vaksne i barnehagen – kan føre til instrumental praksis og stengja for
mangfald. Men er det eigentleg så enkelt og svart kvitt? Eller er det meir eit
spørsmål om korleis vi nyttar oss av standardiserte verktøy og program?
I denne artikkelen drøftar eg etiske utfordringar ved
bruk av evidensbaserte metodar, og argumenterer for at debatten må verte meir
nyansert og mindre polarisert.
Standardiserte program og etisk praksis
Det første vi må adressere er spørsmålet om bruk av
standardiserte program er foreineleg med etisk praksis, slik som
Vesje-Lindrupsen (2025) argumenterer for at det ikkje er. Ho viser til at ikkje
noko kan erstatta det som skjer i menneskelege møte og at det ikkje kan finnast
ei oppskrift på korleis vi kan møte andre menneske. Og ja, her har ho heilt
rett. Dette er vi alle einige om. Ingen program, uansett kor mykje evidens som
måtte liggja til grunn, kan erstatta ansvaret for å vere merksam i møte med barna
fordi vi aldri vil ha med barna å gjere, utan å halde noko av deira liv i våre
hender (Løgstrup, 2010). Difor kan standardiserte program vere etisk
problematiske, så lenge vi ikkje er medviten ansvaret for å nytta skjønn og sjå
forbi dei på førehand definerte kategoriane- eller stega som ofte pregar utforminga
av slike program.
Når eg her argumenterer for at standardiserte program
likevel kan forsvarast etisk er det fordi spørsmålet må handla om korleis vi
nyttar oss av slike metodar, meir enn anten for eller i mot evidensbasert
praksis. Skjervheim (1976a, s. 263) viser til at:
At ein bør driva forsøk er og
rimeleg nok, men her må ein straks gjera ein reservasjon. Berre dersom ein
tolkar «forsøk» upresist i retning av å prøva seg fram og prøva å læra av det,
er dette rimeleg nok. Noko heilt anna vert det dersom ein tolkar «forsøk» meir
strengt i retning av «eksperiment».
Altså, om ein nyttar standardiserte program som eit arbeidsverktøy
og utgangspunkt for refleksjon, meir enn ein mal for korleis vi skal gå inn i
møta med barna, kan vi ta den faglege innsikta frå evidensbasert kunnskap og
omsetja denne i praksis, i samspel med barna sine uttrykk og det som skjer i
situasjonane. Evidensen kan slik rettleie praksis, ikkje diktere den. Det
sentrale for barnehagelæraren er å vurdera kva som er hensikta med å velja eit program
og at vi grunngjev dei etiske vurderingane rundt å nytta det aktuelle
programmet. For å kunne forsvara bruken av standardiserte program etisk må vi opne
for det som skjer i situasjonane saman med barna, og uttrykka til barna som kan
seie mykje om behova.
Karen Ingebjørg Draugsvoll er barnehagelærer, spesialpedagog og forfatter.Foto: Privat
Reduserer standardiserte program mangfald?
Så, er det spørsmålet om standardiserte program
reduserer mangfald, slik som Vesje-Lindrupsen (2025) hevdar. På den eine sida
kan dei det om vi låsar oss til kategoriane og let programma diktere praksis. Om
vi derimot opnar for det som skjer i møte med barna, er medviten korleis vi
møter praksis med programma, gjer etiske vurderingar undervegs, og opnar for
det mangfaldet- og normalvariasjonen av behov som finst i barnegruppa, treng
ikkje standardiserte program redusera mangfald. Som barnehagelærarar har vi eit
ansvar for å framsnakka dette, i ei tid der evidensbasert kunnskap møter sterk
kritikk. Vi kan ikkje på den eine sida hevda retten til å vere ein fagleg
fundert profesjon og på den andre sida nekta å ta innover oss det som evidensen
på vårt eige fagfelt fortel oss.
Annonse
Barnehagelæraren kan opne for evidensbasert
kunnskap og på same tid vere imot ein standardisert- eller diagnostisk kultur. Til
dømes kan det å kartleggja alle barn, ned til minste detalj for å vere tidleg
ute og oppdage dei med utfordringar, vere eit uttrykk for ein diagnostisk
kultur. Å nytta standardisert kartleggingsmateriell når vi er usikre, som eitt
av fleire ledd til å forstå eit barn sine behov, kan vere å opne for
evidensbasert kunnskap og den peikepinnen dette kan gje om kvar barnet er i
utviklinga og kva det treng for å utvikla seg optimalt. Men berre om vi nyttar
dette som eitt av fleire ledd i å forstå eit barn sine behov kan det forsvarast
etisk. Det er og viktig å
understreke at det berre gjev ein peikepinn. Individuell variasjon, barnet si
dagsform, forhold ved kontekstene som kartlegginga finn stad i osv. vil ikkje
slike verktøy fanga opp. Ved å erkjenna dette treng ikkje standardiserte
program- og kartleggingsverktøy redusera mangfald.
CLASS i møte
med mangfald
Når det gjeld CLASS – som er det programmet Vesje-Lindrupsen
(2025) trekkjer fram som døme – viser Buøen et al. (2024) til at det innanfor
CLASS-systemet er kvaliteten på relasjonane mellom dei vaksne og barna som er i
fokus, ikkje strukturelle faktorar ved kvalitet, slik som gruppestørrelse, fysisk
miljø eller kva pedagogisk filosofi som ligg til grunn for praksis.
CLASS har fokus på korleis vi
går inn i samspel med barna. Det er ikkje fokus på ein rett måte å gå
inn i relasjonar med barna på, men på å auka medvitet kring korleis vi
går inn i relasjonar med barna. At barnegruppa er heterogen treng såleis ikkje
ha noko å seie. Fokus på korleis vi går inn i relasjonar med barna er viktig
uansett kva barn vi møter. Barn er føydd med ein uutvikla hjerne og mykje av
den grunnleggjande hjerneaktiviteten vert etablert i løpet av dei første
leveåra, gjennom erfaringar som barnet gjer i samspel med nære omsorgspersonar.
Då er det viktig at vi er medviten på korleis vi møter barna.
Når CLASS har fokus på å auka
medvitet rundt relasjonane vi skapar til barna er spørsmålet korleis det å
verte medviten korleis vi går inn i relasjonar med barna kan vere negativt? Det
er greitt nok at ein ikkje treng å nytte standardiserte program som CLASS for å
verte medviten behovet for refleksjon, men det er ikkje dermed sagt at slike
program er negative i seg sjølv, jf. drøftinga over. Spørsmålet er som nemnd
meir korleis vi nyttar oss av slike program og at vi er medviten dei etiske utfordringane-
og avgrensingane som ligg i slike program.
Taus kunnskap – å fråskrive seg det
etiske ansvaret
«Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden
at han holder noget af dets liv i sin hånd» (Løgstrup, 2010, s. 25). Eit viktig spørsmål for barnehagelæraren er kvar
grensa går for når det ikkje lenger er etisk forsvarleg å søkja fagleg
kunnskap. På den eine sida kan vi ta eit standpunkt om å ikkje sjå til
evidensbasert kunnskap, for å ikkje gjere møta med barna instrumentale. Men er
det etisk forsvarleg å ta eit slikt kategorisk standpunkt utan refleksjon over kvifor?
På den andre sida kan det å ikkje reflektera over praksis og faget vårt føre
til det same. Om vi aldri reflekterer over korleis vi møter barna- og kvifor,
kan vi risikera å handla på rutine, ut i frå korleis vi alltid har gjort det,
utan medvit over korleis våre måtar å møte barna på, påverkar dei. Dømet under
syner korleis lite refleksjon over haldningar til barn sine måtar å reagera på når
dei vert utrygg styrer handlingane våre og hindrar sensitivitet overfor barnet
sine uttrykk:
Personalet er i
ferd med å leggja barna etter lunsj. Barnehagelæraren er på avdelinga saman med
dei andre barna og ventar. Plutseleg kjem det ein høg durelyd som liknar på eit
helikopter. Barnehagelæraren spring bort til vindauga for å sjå. Eit barn på 2
år og seks månader seier at det er redd, og byrjar å grine. Barnehagelæraren
går mot barnet for å trøyste, men ein medarbeidar bryt inn og seier: «Bare
ignorer for å vise at det ikkje er farleg.» Barnehagelæraren stoggar opp og
ignorerer barnet. Barnet vert ståande med tårer i auga (Draugsvoll, 2022, s. 39).
Medarbeidaren sin tause kunnskap om korleis vi skal
møte barn si sutring får råde over korleis barnehagelæraren møter barnet.
Korleis er det å ta i vare det etiske ansvaret for det livet som vi har
i våre hender? Det er ikkje profesjonskunnskap i seg sjølv som truar vår
sensitivitet i møte med barna. Først når refleksjonen forsvinn er det ikkje
lenger etisk forsvarleg å sjå til fagkunnskapen. Barnehagelæraren må tørre å
seie i frå om dette. Vi må ikkje vere så redde for å tenkja på møta med
barna at vi gløymer refleksjonen og faget vårt. Omsorg er ikkje automatisk synonymt
med god nok omsorg. Dømet under syner korleis barnehagelæraren i dømet
over agerer vidare, ut frå sin kunnskap om barn og tilknytingsåtferd:
Barnehagelæraren
vert såtande nokre sekund og observere det som skjer. Medarbeidaren som er
oppteken av å formidle korleis vi ikkje må bræle vekk barna og barnet som står att
og grin midt på golvet. Så tenkjer han: «Kva skjedde no? Kvifor stoggar eg opp?
Barnet grin jo sikkert fordi det er redd. Og uansett er det jo uttrykk for eit
behov» Barnehagelæraren går bort til barnet, tek det på fanget og trøystar.
Barnehagelæraren peikar ut vindauga og set ord på at det er skummelt med høge
lydar frå eit helikopter, når dei kjem så nærme. Barnet ser på barnehagelæraren
og så på helikopteret. Det roer seg og sit ei stund på fanget til
barnehagelæraren, før det glir ned på golvet og byrjar å leike.
Refleksjon er
nøkkelen
Som det har kome fram over er det ikkje evidensbasert
kunnskap i seg sjølv som er etisk problematisk, men korleis vi nyttar oss av
det. På same måte som ein bilmekanikar treng ulike verktøy for å fikse ein bil,
treng barnehagelæraren ulike knaggar. Evidensbasert kunnskap kan vere ein slik
knagg i vår verktøykasse. Refleksjon er nøkkelen til å nytta denne knaggen på ein
etisk- og fagleg forsvarleg måte i møte med mangfaldet av barn som vil utgjere
barnegruppa. Utan refleksjon er det derimot fare for, som Vesje-Lindrupsen
(2025) viser til, at evidensbaserte program, som CLASS, reduserer mangfald.
Det må likevel nemnast, sidan eg dreg parallellen til
bilmekanikarar, at barnehagelæraren, ved hjelp av fagleg kunnskap, på ingen måte
kan forme barna på same måte som ein bilmekanikar kan ordne delane i ein bil
for å få den til å fungera. Føresetnaden for teknikken er ein subjekt (bilmekanikaren)-objekt
(bilen)-relasjon, der subjektet har full makt over objektet. I den pedagogiske
situasjonen er det derimot tale om ein subjekt (barnehagelæraren)-subjekt
(barnet)-relasjon. Refleksjon er difor nøkkelen for å kunne møte barna på etisk
forsvarlege måtar, uavhengig av om vi nyttar standardiserte program eller
ikkje.
Den naudsynte
risikoen
Møta med barna inneber alltid ein risiko for å gjere
feile vurderingar, slik som i dømet med helikopteret over. Vi kan ikkje
kontrollere alt ned til minste detalj, sjølv med evidensbasert kunnskap. Det er
denne erkjenninga barnehagelæraren må ha med seg inn i møta med barna. Biesta
(2007) meiner formuleringa evidensbasert vert misvisande og at ein ved å
nytta denne formuleringa reduserer høva for å nytta skjønn i møte med det
mangfaldet som barnegruppa representerer. Ved å nytta formuleringa evidensinformert
derimot, opnar det som evidensen fortel i større grad for bruk av skjønn i møte
med mangfald.
Omfamne
kunnskapen, ikkje sluke den
Debatten om evidensbasert kunnskap kan ikkje handla
om to polar (dei som er for og dei som er i mot) som krasjar inn mot kvarandre.
Då undergrev vi vår eigen profesjon. Ønsket om å heva barnehagelæraren sin status
forsvinn og dei som framleis kallar oss «tantar» og «onklar» får rett.
I dei fleste andre yrker ser ein
til evidens. Kvifor ikkje då i barnehagelæraryrket? Kva er vi så redde for?
Barnehagelæraren må omfamna det som evidensen på vårt eige fagfelt fortel oss
og omsetja den i praksis, ikkje sluke den rått utan refleksjon. Om vi klarar det kan vi forsvara bruken av
evidensbasert kunnskap etisk.
Litteratur
Biesta, G.J. (2007). Why «What Works» Wont Work: Evidence-Based Practice and
the Democratic Deficit in Educational Research. Educational Theory, 57
(1), 1-22.
Buøen, E.S., Drugli, M.B. & Lekhal, R. (2024). Bedre samspillskvalitet. Cappelen Damm Akademisk.
Draugsvoll, K.I. (2015). Barnet som subjekt i ein standardisert
testkultur. Utdanning, 19, 48-51.
Draugsvoll, K.I. (2022). Etiske møte og problemstillingar.
Løgstrup for barnehagelærarar. Fagbokforlaget.
Draugsvoll, K.I. (2025). Etisk ansvar i
spesialpedagogikken. Samlaget.
Drugli,
M.B. (2013). Atferdsvansker hos barn. Evidensbasert kunnskap og praksis. Cappelen Damm Akademisk.
Gotvassli, K.Å. & Vannebo, B.I. (2016). Kvalitet som
masteride i barnehagesektoren. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk,
2, 17-31.
Kvernbekk, T. (2018). Evidensbasert pedagogisk praksis:
Utvalgte kontroverser. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 4,
136-153.
Løgstrup,
K.E. (2010). Den etiske fordring. KLIM.
Løvlie,
L. (2013). Kampen om barndommen. I A. Greve., S. Mørreaunet & N. Winger
(Red.). Ytringer. Om likeverd, demokrati og relasjonsbygging i barnehagen
(s. 15–26). Fagbokforlaget.
Skjervheim, H. (1976a). Det instrumentalistiske mistaket. I H.
Skjervheim (Red.). Deltakar og tilskodar og andre essays (s. 260-271).
Tanum-Norli.
Skjervheim, H. (1976b). Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi.
I H. Skjervheim (Red.). Deltakar og tilskodar og andre essays (s. 226-245).
Tanum-Norli.