Målet er blant annet å utvikle en app som skal si noe om helse-
og miljøpåvirkningen til hver enkelt matvare som brukes i barnehagene.
– Tanken er å lage en app som er lett tilgjengelig for alle
barnehagene, som kan brukes til å orientere seg litt. Der skal vi se på hvordan
ulike matvarer påvirker klima, arealforbruk og CO2-utslipp. Og
så skal vi også ha noen indekser som er knyttet til næringsinnhold
og prosesseringsnivå og som er brukt internasjonalt, som for eksempel
Nutri-Score og NOVA .
Men det blir en app vi må utvikle og teste sammen med barnehagene, sier Claudia
Melis, professor ved faggruppe for natur, miljø og helse ved Dronning
Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH).
Hun leder prosjektet Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions - FOOD4Kids, som er finansiert av Norges forskningsråd, og har som mål å øke barnehagens kunnskap om mat og hvordan den påvirker både helsen vår og naturen. Forskerne vil se på mat som blir servert i barnehagene i tre europeiske land (Norge, Sverige og Italia) og undersøke barns kunnskap om bærekraft og hvordan næringsnett fungerer i naturen.
Prosjektet – og innsamlingen av dataene som til slutt skal
resultere i en app, skjer i samarbeid blant annet med NTNU, barnehagene fra Trondhjems Asylselskap, CREDO matkultursenter for
barn, Universitetet i Bari (Italia) og Universitetet i Dalarna (Sverige).
– Som en del av prosjektet spurte vi alle barnehagene som
deltar om å dele handlelistene sine for mat i løpet av et år. Det er en del jobb å registrere
alt; noen har faste leverandører, noen har levert kassalapper og pakksedler.
Disse dataene skal Phd-student Kristin Langsrud (ved Institutt for energi- og prosessteknikk, NTNU) analysere, og lage en livsløpsanalyse.
Dermed kan man ta en matvare, for eksempel makrell i tomat, og beregne det
totale miljøavtrykket en boks har helt fram til den havner på matbordet. En slik
type analyse er ikke gjort for barnehagene i Norge før, sier Melis.
DMMH-forskerne som deltar i prosjektet: Per-Arvid Wold, Anna Maria Billing, Kathrine Bjørgen og Claudia Melis. Her sammen med kollega Farhana Borg fra Universitetet i Dalarna under EECERA-konferansen 2024 i Brighton (UK). Der møttes de ulike samarbeidspartnerne, i tillegg til at de holdt to foredrag og presenterte en poster fra FOOD4Kids.Foto: DMMH
Barnehagene sentrale
I tillegg til forskere i både inn- og utland, er barnehagene
en sentral del av prosjektet. Forskerne samarbeider med ti barnehager i
Trondheim Asylselskap. I tillegg skal det gjøres intervjuer med både barn og
ansatte i barnehager i Alta, Bergen og Oslo – i tillegg til Italia og Sverige.
FOOD4Kids
Sustainability through food literacy in early childhood education and care institutions - FOOD4kids tar sikte på å skaffe kunnskap om hvordan tidlige utdannings- og omsorgsinstitusjoner (ECECIs) kan iverksette tiltak for å redusere sitt karbonfotavtrykk, redusere tap av biologisk mangfold og fremme helse ved å forbedre matkunnskapen.
Disse deltar:
DMMH
Claudia Melis
Kathrine Bjørgen
Anna Maria Billing
Per-Arvid Wold
NTNU
Francesco Cherubini
Konstantin Stadler
Kristin Langsrud
Trondhjem Asylselskap
Vigdis Meisler
Credo Kompetansesenter
Heidi Bjerkan
Universitet i Dalarna
Farhana Borg
Universitet i Bari "Aldo Moro"
Gabriella Falcicchio
– Vi vil finne ut hva barna tenker – og kan – om bærekraft
og maten de spiser. Hvor mye har de med seg hjemmefra, og hva lærer de i
barnehagen? Hvor bevisste er de på sammenhengene i naturen? Hva tenker de om de
levende tingene som omgir oss ?
En tilsvarende undersøkelse, som kartla barnas kunnskaper om
hvordan økosystemer fungerer, ble også gjennomført i 2019. Når de samme
spørsmålene ble gjentatt nå, blant 120 barn, sier Melis at resultatene var de
samme.
– Noe som er bra. Det betyr at resultatet er robust. Men nå
er jeg spent på dataene fra Italia og Sverige, hvor ulike de er. Vi vet ennå
ikke hva som vil dukke opp da. Vi har heller ikke fått data fra blant annet
Oslo, så det er mulig vi blir overrasket.
Annonse
Det ble også sendt ut spørreskjema til de ansatte, med
spørsmål om hva de tenker rundt mat og måltider, og hvilke utfordringer de
møter i arbeid med temaet.
– Det er veldig komplekst. Barnehageansatte er pedagoger,
ikke utdannet innen matfaget. Men de må likevel gjøre jobben. Og så er det ikke
alle som er like glade i å jobbe på kjøkkenet, eller har interesse for det. Det
hadde jo vært veldig rart om vi her på DMMH måtte ta arbeidsøkter i kantina…
Hun ler, før hun fortsetter:
– Men det er viktig å få inn de ansattes stemmer slik at
dette kan problematiseres. Kanskje vi rett og slett trenger høyere bemanning
for å få til en ordentlig jobb med mat og bærekraft i barnehagene.
I tillegg til spørreskjema er noen av de ansatte intervjuet
mer i dybden.
– Det er veldig interessant å se hvor ulik tilnærming
barnehagene har til mat og måltider, og hvor ulike forutsetninger de har. De ti
barnehagene her i Trondheim er veldig forskjellige; noen har kokk, fullkosttilbud
og høye kostpenger, mens andre har et mye mer begrenset tilbud. Det er interessant
å se de ulike erfaringene.
Kurser barn, ansatte og foreldre
Som en del av prosjektet er også Credo Kompetansesenter ved
Heidi Bjerkan en av samarbeidspartnerne.
– Vi hadde flaks. Bakklandet barnehage hadde allerede satt i
gang et samarbeid med Credo da vi tok kontakt om prosjektet. De var allerede i gang med
et prosjekt om mat. Dermed ble kontakten opprettet, og Credo ble med videre.
Melis skryter av Heidi Bjerkan, som har hatt kurs både
med barna og de ansatte. I neste uke skal foreldrene i de ti
samarbeidsbarnehagene i Trondheim gjennom tilsvarende kurs.
– Hun lager blant annet leverpostei og makrell i tomat, og har delt noen fine
oppskrifter på smøreost. Hun er utrolig flink til å inspirere folk. Jeg tror
det er noe av det viktigste: Å ha en praktisk tilnærming til mat i barnehagen,
med enkle, bærekraftige og sunne oppskrifter man kan bli inspirert av. Og Heidi har utrolig mye kunnskap om mat og bærekraft og er flink til å inspirere. Det er veldig fint å ha henne med i prosjektet.
Slik kan man også gjøre forskning: På kjøkkenet.Foto: DMMH
Verktøy for barnehagene
I tillegg til intervjuer og datainnsamling, består FOOD4Kids
av en tredje arbeidspakke. Den handler om å etablere pedagogiske konsepter som
er relevant i arbeidet med mat og bærekraft.
Der er det mye opp til hver enkelt barnehage hva de ønsker å
gå i gang med.
– Noen av dem er allerede i gang med ulike satsinger, mens
for andre kan vi bidra med ideer og hjelp. Noen er for eksempel interessert i å
dyrke, og er i gang med prosjekter knyttet til det. Vi har foreslått for eksempel
dyrking, kompostering, fisking eller birøkting. To av oss har gått birøktekurs,
og vi har startet med bikuber på DMMH. Barnehagene kan komme hit for å lære om bier og honningproduksjon, eller
de kan ha egne kuber. Akkurat nå venter vi litt på å høre hva de ønsker å gå i
gang med, sier Melis.
Forventer forskjeller
Nå er hun spent på hva hun og kollegene vil finne ut når
dataene begynner å komme inn.
– Jeg håper barnehagene ser nytten av prosjektet, at de selv
finner ut av ting og at de har lyst til å bidra. Noen av de økonomiske midlene går rett til
barnehagene, men de velger selv hvordan de vil bruke de. Flere av barnehagene
satser på en stilling som koordinator, som bidrar til å knytte mat og
pedagogikk sammen.
Hun er også veldig spent på resultatene fra Italia og Sverige.
– Sverige og Norge er ganske like med tanke på matproduksjon
og hvilke råvarer vi har tilgjengelige, men kulturen knyttet til mat er nok
ganske ulik. Der har de blant annet praktisert varme måltider i skole og
barnehage i en årrekke. Mens Italia har både veldig ulik matkultur og tilgang
på råvarer, og retningslinjene knyttet til dette er også veldig forskjellig. Der
er det for eksempel ikke lov til å ta med mat hjemmefra, samtidig som de ikke
selv lager mat i barnehagene, men bruker catering, sier hun, og fortsetter:
– Vi har kanskje en tanke rundt hvilke forskjeller vi
finner, men det blir spennende når vi finner tall på det. Kanskje finner vi ut
at det å spise brødskiver ikke er så ille, hvis man baker brødet selv?