Universitetslektor Lisa Annika Brandt skriver om lek i forbindelse med Barnehagedagen 11. mars.Illustrasjonsfoto: Getty Images
Aldersbestemt pedagogikk og dens mulige påvirkninger på barns lekekultur
«Lekekulturen er noe barn selv skaper, men den påvirkes av rammene den settes inn i» skriver universitetslektor Lisa Annika Brandt.
Lisa Annika BrandtLisa AnnikaBrandtLisa Annika BrandtUniversitetslektor ved Universitetet i Agder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
For en glede å se at Barnehagedagen
nok en gang skal handle om lek. Det skjer noe i debattene. Vi tør å diskutere
begreper som «lekvasking» og påpeker viktigheten av fri lek. Til og med
hjerneforskere har begynt å støtte opp om saken.
Samtidig er leken
kanskje noe av det vanskeligste å «få til» eller forholde seg til i barnehagen.
Det merker i hvert fall jeg når utviklingsarbeidene i studentenes siste
praksisperiode, ut fra barnehagenes forespørsler, år etter år handler om
voksenrollen i lek. Eller når barnehagene melder sine behov inn til Regional
ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling, og etterspør den nyeste
kunnskapen om lek.
Kunnskapstørsten
tenker jeg er et godt tegn. Men kan vi egentlig stille den? For noen uker siden
kunne jeg ikke skjule et smil når en førsteårsstudent innrømmet: «Vi har jo
lært masse om lek, men jeg tror jeg skjønner mindre nå som jeg har lært om det.»
Jeg tror denne studenten
har forstått noe helt essensielt.
Lisa Annika Brandt er universitetslektor ved Universitetet i Agder.Foto: Privat
Lekekulturens
institusjonelle betingelser
Forskning og teori på
lek tilbyr viktige perspektiver som kan hjelpe oss med å forstå lek som
fenomen, for derved å kunne ta gode pedagogiske valg. Men samtidig som lek er
et universelt fenomen, kan det argumenteres for at den institusjonaliserte
leken er svært kontekstuell.
Innenfor lekekulturforskning
forstås en lekekultur som grunnleggende lokal, siden den har relasjonelle og
situasjonsavhengige betingelser – selv om det selvsagt er noen fenomener som
vil kunne gå igjen på tvers av institusjoner og til og med nasjoner (Mouritsen,
1996).
Lekekulturen er noe
barn selv skaper, men den påvirkes av rammene den settes inn i. Og siden
barnehagers måter å organisere og forstå seg selv på er svært forskjellige, vil
lekekulturen være påvirket av dette.
Institusjonaliseringen
av barndommen har konsekvenser for barnas liv (Kampmann, 2008), dermed også
deres lek. Vi kan forledes til ikke å forholde oss til det som er med på å
strukturere og skape betingelser i den enkelte institusjon (Gulløv, 2003), hvis
vi ukritisk prøver å implementere strategier ut fra lekteoretiske begreper og
perspektiver.
Annonse
Aldersbestemt
pedagogikk og dens mulige påvirkninger på barns lekekultur
Et grunnleggende
organisatorisk og pedagogisk prinsipp som påvirker institusjoner, er vår måte å
forstå alder på.
Aldersbestemte praksiser i skandinaviske barnehager analyseres
og diskuteres ikke i spesielt stor grad for tiden. Det kan skyldes at den mest
utbredte organiseringen i norske barnehager er i småbarnsgruppe (0-3 år) og
storbarnsgruppe (3-6 år). Dette bekreftes av en rapport om erfaringer med ulike måter å
organisere barnehagehverdagen på, som også påpeker at aldersinndeling ikke
viste seg som et prioritert tema i intervjuene med barnehageansatte.
Forfatterne forklarer dette forholdet som blant annet et tegn på at
småbarn/storbarnsgrupper er noe som tas for gitt (Jensen & Bråten, 2024).
Dog kan det merkes tendenser til en enda skarpere inndeling etter fødselsår.
Samtidig eksisterer det også, om enn i avtagende grad, institusjoner med full
aldersblanding (0-6 år) (Jensen et al., 2023).
Selv har jeg gjennom en
mindre studie og barnehagelæreres perspektiver forsøkt å forstå hvordan den
pedagogiske praksisen og barns hverdag kan tenkes å bli påvirket i barnehager
som opererer med fødselsårsbasert aldersinndeling og full aldersblanding
(Brandt, 2024; Brandt & Menning, 2024). Analysene knyttet til pedagogikkens
innvirkning på lekekulturen viser at det kan være ganske store
forskjeller her (Brandt, 2024).
I kontrastene mellom
disse to svært forskjellige praksisene tenker jeg at også den vanlige
småbarns/storbarns-barnehagen vil kunne finne ansats til refleksjon om lekekulturens
levekår i egen institusjon.
Min analyse viser tendenser
til forskjeller mellom fødselsårsbasert aldersinndeling og full aldersblanding på tre punkter:
1) Tilgang til leker: Pedagogene som arbeider med
fødselsårsbaserte grupper, fokuserer på å skape miljøer med mer
aldersspesifikke leker. Dette kan tenkes å gi barna mulighet for fordypning i
den enkelte leken. For eksempel vil eldre barn ikke måtte ta hensyn til yngre
barn, når de leker med mindre legoklosser. I fullt aldersblandede barnehager
stiller et bredere spekter av leker større krav til en oppmerksomhet rundt
sikkerhet. Likevel vurderer barnehagelærerne at en tilgang til et mangfold av
leker kan utvide barnas lek. Eksempelvis får de yngste tidligere tilgang og
mulighet til å prøve seg med leker som normalt er tiltenkt eldre. Samtidig
legitimerer dette også at de eldre barna får mulighet til å leke med ting, man
ellers kunne tenke var for «småbarnslige».
2) Hvilken lek som
praktiseres:
Pedagogene fra de fødselsårsbaserte gruppene understreker de store fordelene
som ligger i å kunne rendyrke en mer alderstypisk lek, hvilket gir barna
mulighet for flere komplekse lekeprosesser. Eksempelvis fortelles det om eldre
barn som i timevis kan leke en rollelek og utvide denne, siden de ikke behøver
å ta hensyn til de yngre barna. Pedagogene som arbeider med full aldersblanding
vektlegger at de forhandlingene som ligger i at forskjellige aldre kan leke
sammen, er ønskelig. De ser en overlevering av lekepraksis mellom forskjellige
aldre som fordelaktig for alle barn.
3) Lekefellesskap: Pedagogene fra de aldersinndelte
gruppene ser det som fordelaktig for lekens stemninger at barna har samme
alder. På denne måten mener de at man unngår for mange sosiale sammenstøt, som
kan forstyrre leken. I aldersblandede grupper er denne formen for sammenstøt og
forhandlinger ønsket, og det fortelles om fellesskap som fremfor alder kretser
om felles interesser, for eksempel en felles interesse for baller.
Noe må bemerkes: Selv
om det kan analyseres frem tendenser i de to aldersbestemte pedagogikkenes
innvirkning på barns lek, så kan en formode at den reelt observerbare leken
likevel vil være forskjellig selv i to barnehager med samme aldersbestemte
pedagogikk.
Aldersbaserte
praksiser, logikker og holdninger
Selv om en
tradisjonell barnehagegruppe er relativt aldershomogen sammenlignet med en 0-6
årsgruppe, rommer den likevel en viss spredning. Samtidig deler man ofte barn
opp i aldersspesifikke grupper i løpet av barnehagehverdagen. Refleksjoner fra «ytterkantene»
innenfor aldersbestemt pedagogikk kan altså være relevant for alle.
Personalets
holdninger til hvilken lek som er god eller dårlig; om forhandlinger ses som
fruktbare eller forstyrrende; eller hvem og hvor og med hva barn leker best
sammen med, kan påvirke hvilke rammer barna reelt kan utvikle sin egen lekekultur
innenfor.
Så – la leken leve! Kanskje
kan det være til nytte å reflektere over levekårene – konteksten – i sin
egen barnehage?
Referanser
Brandt, L.A. (2024).
Aldersbestemte pædagogikkers betydning for børns legekultur: – Danske og norske
pædagogers refleksioner om legekulturen i aldershomogene og aldersheterogene
dagtilbud. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 40(69), 14.
https://doi.org/10.7146/buks.v40i69.150391
Brandt, L.A. &
Menning, S.F. (2024). Age segregation in ECEC: tracing arguments and
reanimating the critique of developmentalism. Pedagogy, Culture &
Society, 32(4), 1051–1068. https://doi.org/10.1080/14681366.2024.2355098
Gulløv, E. (2003). Et
antropologisk blik på børnekultur. I B. Tufte, J. Kampmann & M. Hassel
(Red.). Børnekultur.
Et begreb i bevægelse (s. 25-41). Akademisk forlag.