«I en fagdebatt bør vi tilstrebe å presentere andres fagdisipliner på en måte som dem innenfor faget i det minste kjenner igjen,» skriver artikkelforfatteren.
Debatt
«I en fagdebatt bør vi tilstrebe å presentere andres fagdisipliner på en måte som dem innenfor faget i det minste kjenner igjen,» skriver artikkelforfatteren. (Foto: Getty Images (illustrasjonsbilde) / Privat (innfelt) )

«Sprer usannheter om andres fagfelt»

«Jeg synes det er trist at gamle myter om behaviorisme henger igjen,» skriver artikkelforfatteren i sitt tilsvar til Tone Strømøy.

  • Debatt

Tone Strømøy gir en ukorrekt kritikk av behaviorismen i Aftenposten 15. oktober (publisert på barnehage.no 18.10.2019). Behaviorismen er en vitenskapsfilosofi hvor man ser på mennesket som en helhet: Adferd som kan observeres av andre, tanker og følelser. Man leter etter årsaken til det mennesket gjør i miljøet (Cooper et. Al., 2007). Innenfor behaviorismen er man opptatt av tiltak som er til nytte for den enkelte (Wolf, 1978) gjennom et fokus på menneskes verdier (Løkke & Salthe, 2012).

Strømøy presenterer en ekstrem forenkling av behaviorismen. Fremstillingen av en mekanisk gi/ta oppmerksomhet/belønning og overse/straffe er ikke korrekt og er i beste fall en fremstilling av forfatterens hundetreningsferdigheter. Innenfor behaviorismen har man et fokus på å forsterke hensiktsmessige handlingsmønstre og unngå bruk av straff. Man er vel kjent med uheldige effekter ved bruk av straff.

Jeg synes det er trist at gamle myter om behaviorisme henger igjen og blir presentert i denne form: En mangelfull og til tider feil fremstilling av et helt fagfelt. Dette kan føre til et svakere tjenestetilbud til dem som faktisk har behov for tjenestene fagfeltet kan tilby. I en fagdebatt bør vi tilstrebe å presentere andres fagdisipliner på en måte som dem innenfor faget i det minste kjenner igjen.

Innlegget ble opprinnelig publisert i Aftenposten.

Debatt

Til toppen