DEBATT

Barnehagelærer Christine Gabrielli presiserer hvor viktig det er å se alle barna i leken.

– I leken ser jeg alle barna

– Når jeg leker med barna gjør jeg en god jobb. Derfor leker jeg «kose-robot» med barna, skriver barnehagelærer Christine Gabrielli.

Publisert Sist oppdatert

Alle barna på avdelingen har kommet seg ut og jeg er ferdig på jobb for dagen. Idet jeg går for å finne jakken min kommer en femåring inn igjen. «Christine!» hører jeg at det ropes i gangen. «Vil du leke kose-robot?» Jeg kjenner jeg blir glad inni meg for at barna vil leke med meg, og synes egentlig det er litt dumt at jeg er ferdig for dagen. Jeg setter meg på huk. «Nå er jeg ferdig på jobb. Jeg skal hjem. Vi kan leke kose-robot i morgen når vi skal ut». Jeg får et muntert: «OK,» til svar før femåringen forsvinner ut døra.

Når jeg kommer på jobb dagen etter blir jeg møtt av femåringen. «I dag skal vi leke kose-robot». Først er det lekegrupper inne, samling og smøremåltid. Så skal vi endelig ut. I gangen står det en forventningsfull og strålende femåring. «Skal vi leke nå?» Endelig kan jeg svare ja. Jeg kan gå ut og leke.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Jeg leker kose-robot. «Kose-robot, kose-robot, kose-robot,» sier jeg med robotstemme og beveger meg som en robot i et passe fort tempo. Jeg hører mange frydeshyl. Barna løper i alle retninger og vil at roboten skal gå etter dem og fange dem. Og roboten prøver å fange barna. Etter en liten stund kommer flere av barna til «roboten» og gir klemmer. For en kose-robot må jo få en klem eller to. Så løper de i full fart avgårde igjen og vil bli fanget. Femåringen som hadde ventet på kose-roboten løper mot meg med åpne armer, klar for å få kos. Nesten alle barna på avdelingen er med og leker kose-robot. Jeg får klemmer av alle barna som er med og leker, og alle barna får klemmer av meg. En god stund leker vi kose-robot før vi skal inn og vaske hender før frukt. Flere av barna legger seg slitne og blide ned på gulvet i gangen mens de venter på at det skal bli ledig ved vasken.

Så hvorfor leker jeg egentlig kose-robot med barna? For meg er det å leke det samme som å være proff på jobb. Leken handler om relasjonsbygging. Når jeg leker kose-robot ser jeg alle barna som er med i leken. Hvert barn som lekte kose-robot fikk klem, noen sekunder hvor kun det barnet har hele min oppmerksomhet. Jeg ser på barnet, sier hei og gir en god kos. Jeg ser alle barna når de løper rundt, fanger blikket deres for å vise at jeg har sett dem, at jeg vet at de er her og er med i leken. Jeg må også vite hvem som ikke er med og leker og på den måten blir de også sett. Når vi leker kose-robot skaper vi en magisk verden sammen der vi har det gøy. Gjennom leken skaper vi felles opplevelser som igjen er med på å styrke vennskapet mellom barn og voksen og mellom barn og barn. Jeg som voksen velger å leke med barna for å skape et godt fellesskap i barnehagen. Det er jo jobben min!

Når jeg leker er jeg der for barna. Jeg tilpasser meg og møter barna på deres arena. Derfor leker jeg! Jeg leker med barna for å vise at jeg tar dem på alvor. Alle barna kan få være med på leken på sine egne premisser. Leken handler om å skape trygghet, tillit og gode relasjoner. Når jeg leker med barna gjør jeg en god jobb. Når jeg leker med barna utøver jeg mitt yrke på en profesjonell måte. Derfor leker jeg kose-robot! 

Powered by Labrador CMS