Det er svært positivt å være en del av et prosjekt hvor leken ikke bare er et redskap for læringen, men hvor vi skal revurdere leken som noe helt essensielt i den pedagogiske praksis i skoler og barnehager, sier Peter Møller Pedersen ved UCN i Danmark. Illustrasjonsfoto: Getty Images
Det er svært positivt å være en del av et prosjekt hvor leken ikke bare er et redskap for læringen, men hvor vi skal revurdere leken som noe helt essensielt i den pedagogiske praksis i skoler og barnehager, sier Peter Møller Pedersen ved UCN i Danmark. Illustrasjonsfoto: Getty Images (santypan)

Danmark: 73,1 millioner kroner til «Playful learning»

Lego-fondet og de danske profesjonshøyskolene har gått sammen om et prosjekt som skal styrke lekens plass i barnehager og skoler.

- Det er mer og mer forskning som viser hvor viktig lek er for barns læring, ja for barnas liv i det hele tatt. Det er svært positivt å være en del av et prosjekt hvor leken ikke bare er et redskap for læringen, men hvor vi skal revurdere leken som noe helt essensielt i den pedagogiske praksis i skoler og barnehager, sier Peter Møller Pedersen, utdanningsdirektør ved University College Nordjylland til dansk TV 2.

Prosjektet Playful Learning er et samarbeid mellom de danske profesjonshøyskoler og Lego-fondet. Sistnevnte har donert 57 millioner danske kroner (73,1 millioner norske kroner) til utviklingsprogrammet som løper over fem år.

- Helt fra fødselen er barn utstyrt med en naturlig evne til å lære om verden gjennom lek, men leken blir ikke anerkjent for sin avgjørende og kritiske rolle for barns læring og utvikling, sier Kasper Ottosen Kanstrup, som er visepresident i Lego Fonden, til dansk TV 2.

Debatt

Til toppen