– Sangen gjør de ansatte gladere på jobb, og barna får gode felles opplevelser
Barna i Langleiken og Enerhaugen barnehager i Oslo synger når de rydder, spiser, leker, går på tur, og når de skal lære seg noe nytt. – De har sett klare endringer i språkutviklingen hos barna, sier prosjektleder Bodvil Solheim i Syngende barnehage.
Det er ikke den eneste erfaringen styrer Tonje Elisabeth Dahl har gjort seg.
– Noe av det første jeg la merke til, var hvordan dette påvirker de ansatte. Trivselen har økt, det er masse glede og positivitet, og alle er engasjert. Enkelte bruker avdelingsmøtene til å lære seg nye sanger, og barna synger over alt. Det er veldig gøy når jeg, som ikke jobber på avdeling, går rundt og hører alle sangstemmene, sier hun.
Skattkammer på nett
Langleiken og Enerhaugen barnehager er to av i alt 110 barnehager som er med i prosjektet Syngende barnehage. Det startet høsten for to år siden, med pilotbarnehager i Stavanger.
Målet med prosjektet er å bruke sangen i omsorg og lek, men også å fremme språkutvikling, læring og danning.
Barnehagene som er med i prosjektet får tilgang til en rekke hjelpemidler som skal bidra til å gjøre sangen en del av barnehagehverdagen. Et skattkammer på nett med sanger og regler er åpent for de som deltar i prosjektet. I tillegg får barnehageansatte tilbud om kurs og ulike webinarer, eller mer omfattende veiledning direkte i barnehagen.
– Det var litt tilfeldig at vi kom over dette, gjennom en pedleder som er kulturkontakt i kommunen. Hun viste det til meg, og vi tente begge umiddelbart på opplegget. Vi er begge opptatt av sang og musikk, og har det med oss fra vi var små, sier Dahl.
Hun ble oppmerksom på prosjektet midt i en spesiell tid:
– Akkurat da satt jeg og lyttet gjennom gamle kassetter som dukket opp i forbindelse med min mors død. Da gjorde jeg meg noen refleksjoner, om at sangen ikke har den samme rollen i dag som tidligere. I vårt digitale samfunn har ikke sangen like stor plass.
Perfekt uttale med sang
De to kommunale barnehagene ligger like ved siden av hverandre ved Enerhaugen i Oslo. Mens Langleiken har 24 store og ni små barn, er det i alt 27 barn i Enerhaugen barnehage.
– Vi har en god miks av etnisk norske barn og barn med både to og flere språk. Vi er to flerkulturelle barnehager, både når det gjelder barn og ansatte, sier styreren.
Barnehagene ble en del av prosjektet like før sommeren.
– Det kom rett og slett som en gavepakke til oss. Vi har jo sunget også tidligere, men uten at vi hadde et like bevisst forhold til sangen. Vi har fremdeles sang- og musikksamlinger, men det er bare en liten del av det - nå bruker vi sangen gjennom hele dagen, sier Dahl, som stadig får gode tilbakemeldinger også fra foreldrene.
– Senest i går var det en mor til et av de flerspråklige barna som kom og var så fornøyd. Hun fortalte at barnet sang og sang hjemme, og begynte å få perfekt uttale på mange ord. Det er så artig. Også foreldrene har tilgang til det samme skattkammeret på nett, så målet er at vi alle skal kunne de samme sangene.
Mindre stress, mer kjærlighet
Nettopp det er en av kongstankene blant annet til sangforsker Nora B. Kulset, som er en del av prosjektet - og en viktig stemme i blant annet webinarene som barnehagene bruker.
– Det er forsket masse på både barn og voksne som synger sammen. Mens stresshormonet går ned, øker kjærlighetshormonet. En av de viktigste grunnene til at i ville være med på dette, handler om at barna skal få felles opplevelser og alle skal føle seg inkludert. Det er helt i tråd med verdigrunnlaget vårt, og handler om tilhørighet, tilknytning, fellesskap og inkludering, sier styreren, som hver dag merker hva sangen har å si for stemningen i barnehagen.
– Selv om det er noe man vet om, blir det noe annet når vi ser det så tydelig i praksis.
Nylig var kulturminister Trine Skei Grande på besøk, for å se hvordan barnehagene jobber med sangen i praksis.
Se video fra besøket her:
– Det er et viktig poeng at dette er noe vi valgte å være med på. Vi blir ofte pålagt veldig mange oppgaver. Men jeg spurte de ansatte: Er dette noe vi har lyst til å være med på? Nå opplever vi det som veldig lystbetont, sier Dahl.
Hun er ikke i tvil om at sangen har gjort en stor forskjell i de to barnehagene.
– Jeg er så stolt av hvordan personalet jobber med dette. Akkurat nå har vi fått plakater med nye sangtekster til bruk i ulike situasjoner. Nå jobber vi med et felles sangrepertoar, der målet er at absolutt alle skal kunne de samme sangene.
Sliter med å komme i gang
Forskning har vist at musikk fremmer god helse og læring. Sanger og regler styrker barnets utvikling på en rekke områder, som den språklige, motoriske, emosjonelle og sosiale utvikling, står det på hjemmesiden til prosjektet Syngende barnehage i regi av Krafttak for sang.
– Tilbakemeldingene fra barnehagene viser at det er et ønske og et behov for å synge mer. Samtidig tyder det på at mange sliter litt med å komme i gang. Dette prosjektet inneholder blant annet en rekke hjelpemidler, som videoer som viser hvordan man kan bruke sangene i praksis, sier prosjektleder for Syngende barnehage, Bodvil Solheim.
– Litt som en digital skolesangbok tilpasset vår tid?
– Ja, man kan nesten si det sånn.
Barna lærer av hverandre
Skattkammeret for barnehagene er delt opp i ulike fokusområder: Sang- og musikksamling, hverdagssituasjoner, oppstart og tilvenning, flerspråklige og språkutvikling.
– Det er overraskende hvor stor effekt både prosjektet og sangen har hatt mange steder. Vi får skriftlig tilbakemeldinger fra barnehagene hvert halvår. Veldig mange svarer at de generelt bruker mer musikk i hverdagen, og at flere av de ansatte bruker musikk. Men akkurat disse to barnehagene er litt spesielle, sier prosjektlederen, og utdyper:
– De kom til før sommeren, og har fått så gode resultater på så kort tid. De har virkelig nyttiggjort seg ressursene som ligger på nettsidene våre, og forandret barnehagehverdagen. De har blant annet sett klare endringer i språkutviklingen hos barna.
Gjennom sangen lærer ikke bare de fremmedspråklige barna norsk, men også de barna som har norsk som morsmål lærer seg ord og uttrykk på en rekke andre språk.
– At barna lærer av hverandre, det synes vi er vakkert. Her snakker vi internasjonal språkutvikling. En av barnehagene vi jobber med, har også startet sitt eget sideprosjekt. I den barnehagen er det nesten bare barn som ikke snakker norsk. Der bruker de sitt skattkammer av sang og regler til å få på plass rutiner og basisord. Nå skal vi rydde, nå skal vi spise, slike ting, sier Solheim.
Handler om tilknytning
Prosjektet lener seg tungt på forskningen som sier at sang er undervurdert i den store sammenhengen.
– Det ligger så mye verktøy der. Musikkforsker Nora B. Kulset sier det så bra: Når det er snakk om sang er det mange som sier at de ikke kan synge bra nok, eller ikke er musikalske. Men det handler ikke om det. Det handler om tilknytning. Man skal synge i barnehagen for å bedre trivselen, øke tilknytning, skape vennskap, minske stresset og i det hele tatt sørge for at alle får det bedre, sier Solheim, før hun avslutter:
– Man skal heller snakke om vennskapsbygging enn om språkutvikling. Det er så viktig at barn kan leke sammen og har et felles språk. Det får de gjennom sangen.
Barnehagestyrer Tonje Elisabeth Dahl er i alle fall ikke i tvil:
– Å være en syngende barnehage øker kompetansen vår, det er virkelig positivt for oss. Jeg tenker at dette er bare starten på noe vi skal jobbe videre med.