DEBATT
Totalt var det 21,9 prosent færre førstevalgssøkere til lærerutdanningene i år sammenlignet med i fjor, påpeker fagdirektør Hege Cecilie Eikseth i Norlandia-barnehagene/ Kidsa barnehager.
Foto: Getty images / privat
Mangelen på barnehagelærere: – Det er tid for handling, ikke diskusjoner
Mens den politiske ledelsen jobber fram stadig nye strategier, slutter barnehagelærerne en etter en.
- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Det er på tide å la kunnskap og handling få rangen
over ideologi.
Vi har en stor jobb foran oss, sier
kunnskapsminister Tonje Brenna i barnehage.no etter at en ny kartlegging viser
at interessen for å arbeide i barnehage og skole faller blant unge som
planlegger mer utdanning etter videregående.
Totalt var det 21,9 prosent færre
førstevalgssøkere til lærerutdanningene i år sammenlignet med i fjor. På
barnehagelærerutdanningen og grunnskolelærerutdanningen for de eldste barna var
det færre enn én søker per studieplass.
En varslet krise
Det er altså svært få som vil bli lærer i barnehagen
og i skolen. Dette er en varslet krise. Mens sektoren har skrevet om, ropt og
debattert, ser det ut til at politisk ledelse tar det hele med ro. De
synes mer opptatt av eierskap enn å sikre barns oppvekstvilkår som innebærer omsorg
og utvikling av høy kvalitet.
Når Brenna sier at de ikke har kommet så
langt som at de har landet hvilke tiltak de vil iverksette er dette nesten ikke
til å tro. Dette er en varslet krise. De som har vært litt våkne må ha fått
dette med seg.
Det er vrient å ikke sette kaffen i
halsen når hun videre sier: Og det handler om de som er lærere eller
barnehagelærere i bunn, og som jobber et annet sted: Er det noe vi kan
gjøre for at de skal ønske seg tilbake til barnehage og skole igjen?
Undres på om Brenna ville sagt det om en
mannlig siviløkonom med videreutdanning i revisjon. Vi vil ha tak i de som er
siviløkonomer i bunn tilbake som økonomer. I et nytt moderne arbeidsliv der
unge ønsker fleksibilitet, karrieremuligheter og flere arbeidsgivere å velge mellom
skal vår yrkesgruppe reverseres tilbake til tidligere tider.
Vi må skuffe
Brenna. Vi tror ikke det blir nok flere barnehagelærere av det.
Tid for handling, ikke diskusjoner
Har Brenna overhodet kunnskap om vår
profesjon og om vår tradisjon?
Barnehagelærere skal ivareta barnas behov for
omsorg, lek og læring. De skal samarbeide tett med foresatte og eksterne
instanser som barnevern og skole. De skal støtte barnas gryende vennskap og de
skal lede en personalgruppe. Vi skal ivareta morgendagens folk. De viktigste av
de viktige.
Det er et yrke som krever at de ansatte er personlig
egnet, har kunnskap med varme hjerter og kloke hoder. Ansatte og også ledere i
barnehagen har et ansvar som er viktig og til tider tungt. De daglige lederne
strever med å få nok pedagoger og får ikke innvilget dispensasjoner hos
tilsynsmyndigheten. Det er tid for handling, ikke diskusjoner. Den tid er
forbi.
I vår sektor må høyst motiverte og dyktige ansatte,
som det er aller flest av, arbeide i team med kollegaer som ikke er skikket
ivaretakelse av mandatet gitt oss. De drar lasset. Noen blir demotiverte og
slutter.
Er det disse Brenna sier er lærer i bunn?
Barnehagen er et flott sted å arbeide. Likevel vil
få bli en som holder barnet i hånden de første fem årene av dets liv. De fem
viktigste årene, hvor hjernen er som mest sensitiv for utvikling og læring.
Mens årene går, kommer nok en strategi og enda flere
barnehagelærere slutter.