– Sånn som i dag. Da jeg gikk inn døra her i dag, ble jeg
møtt av fargerikt kledde ansatte og barn i full gang med å pynte, organisere og
ordne musikk sammen med barna. Man merker at alle her vil bidra for at dagen
skal bli helt fantastisk for alle, sier daglig leder Silje Alvheim.
Det kjennes nesten i lufta at stemningen er fantastisk. Tilfeldighetene
vil ha det til at det er sommerfest og Pride mens dette intervjuet gjøres. Et
av mange overskuddsprosjekter som gjør Valle Hovin idrettsbarnehage til et godt
sted å være, forteller forslagstekstene som er sendt inn i til kåringen av
Årets barnehage 2025:
«Denne barnehagen har et overskudd og en samarbeidsvilje
som overgår enhver forelders forventninger. De ansatte er kunnskapsrike,
interesserte og jobber hver dag for et godt miljø for de små. Dette smitter
unektelig over på foreldrene også.»
«På Valle er det en fantastisk gjeng som jobber. Hver
eneste dag møtes vi av et stort smil og en følelse av at det alltid er ekstra
tid til vårt barn. Det er alltid mange påfunn og aktiviteter for barna, og man
merker fort at det er mange kreative ansatte».
«Valle for alle»
Alpinkurs, svømming, skøyter, ballspill og klatring trekkes
fram som eksempler på at motorisk utfoldelse er høyt prioritert.
«Fysisk aktivitet brukes til å fremme de verdiene
barnehagen står for, som for eksempel fellesskap, samhold, robusthet,
mestringsopplevelser og trygghet. Barnehagen introduserer barna for mange ulike
aktiviteter, samt at de har en helhetlig forståelse for hvordan barnas fysiske
og psykiske helse skal fremmes hele tiden».
– Den beskrivelsen stemmer absolutt. Sammen med at det er
gøy. Det vi gjør, skal være gøy både for barn, foreldre og ansatte – for alle,
sier Alvheim.
En forelder forteller at sønnen var redd for snøen da den
kom, men at han takket være en pedagogisk tilnærming nå elsker snø og har prøvd
seg på ski for første gang.
Årets barnehage i PBL:
Årets barnehage 2025 kåres under PBL Lederkonferanse i
Bodø 31. august-2. september.
I tillegg til å være medlem av PBL, har PBLs styre som utgjør juryen, satt følgende kriterier
for å kunne bli kåret til «Årets barnehage»:
- Et basistilbud av høy kvalitet
- En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
«Deres motto er Valle for alle, og det lever de absolutt
opp til», skriver en annen.
Alvheim gir personalet mye av æren.
– Ansatte er kjernen i alt. Du kan ha en aldri så flott
barnehage, men det hjelper ikke uten gode ansatte. Som ønsker å gå på jobb, som
ønsker å utvikle seg, som har en felles forståelse for kvalitet, og som vil
bidra til samhold, fellesskap og samarbeid, sier hun.
Tenker stort
120 barn og 30 ansatte
tilbringer dagene sine i barnehagen hun leder. På papiret er Valle Hovin
idrettsbarnehage stor. Alvheim synes ikke den oppleves slik i praksis. Hennes
beskrivelse minner mer om et sted der alle kjenner alle.
– Hva gjør dere til en god barnehage?
– Vi er gode blant annet fordi
vi leker masse. Samtidig som vi har sterkt fokus på det faglige. Og så er vi
nyskapende, det tror jeg også gjør oss gode. Tradisjoner er hyggelig og sunt, men vi er redde for å sette oss
fast i mønster som ikke fungerer optimalt. Så vi evaluerer hvordan det har
gått, og hvordan vi vil ha det. Og vi tenker stort. Det ligger innprentet i
barnehagen at det bare er vi som setter begrensninger. Ingen andre. Vi får til
det vi vil.
Slik får man til sitt eget VM på ski. Fotball-EM.
Julemarked. Leirskole for skolestarterne. Spennende turer og nye opplevelser.
Selv om de er mange barn og ansatte.
– Vi ser kun muligheter. Det tror jeg faktisk er cluet, sier
Alvheim.
En barnehage med idrettsprofil kan nok appellere til visse
grupper arbeidssøkere, men ikke alle her har idrettsbakgrunn eller særlig
interesse for fotball, håndball eller hockey.
– Det alle har til felles med idrettsutøvere er viljen til å
jobbe målrettet og være aktive i den forstand at en vil yte og utvikle seg. Det
har alle her. Gløden for å oppnå noe, og bidra sånn at laget blir bra. Og så er
vi nysgjerrige og entusiastiske, hvis en kollega for eksempel er veldig ivrig
på innebandy, og vil dra i gang noe. Da følger de andre med, så resultatet blir
bra. Men en god barnehage er mer enn fysisk aktivitet og idrett. Vi er
avhengige av alle typer, så lenge de ønsker å bidra og bli gode.
Bestefars suppe
- Hva er barnehagens viktigste oppgave?
– Vår viktigste oppgave er at barna våre blir trygge på seg
selv. Gjøre dem så klar som vi kan for det videre livet. La dem kjenne på at de
er seg selv, og skal være seg selv. Bli trygge nok til å ferdes ute i
samfunnet. Samtidig som tiden her er deres første møte med utdanningsløpet. Da
er det viktig at de får giv til å være med, være på lag, og være et godt
medmenneske. Og så er det vår oppgave å sørge for at de innehar nysgjerrigheten
og entusiasmen for livet. Det er viktig. De skal ikke finne seg selv, det hadde
vært mye å forlange i så ung alder. Men stå trygt i den de er.
Barnehagen gir et fullkosttilbud, som foreldrene betaler
for. De har egen kokk som alle barna kjenner, og ernæringsfysiolog på huset. Det
serveres sunn, næringsrik og god mat, og legges opp til et balansert kosthold, hvor
det også er lov å kose seg iblant. Med bursdagskake, for eksempel.
– Vi styrer unna å servere rent sukker. Men vi prøver ulike
ting, og så bytter vi ut hvis det ikke faller i smak. Vi tar imot innspill fra
foreldregruppa. Her om dagen var det et barn som hjalp til på kjøkkenet som
begynte å snakke om bestefars suppe, som var så god. En uke etterpå sto det
samme barnet og lagde bestefars suppe til alle barna sammen med kokken. Så
stolt og glad for å få dele den suppa. Det var veldig fint, barnet var stolt
over å kunne ta med «noe hjemmefra», som det kunne dele med resten av gruppa. Når
man deltar slik i fellesskapet, er det veldig mye som skjer. Veldig mye bra!
God, og god nok
Som leder er hun opptatt av at det skal være kultur for å si
ja til forslag som er til barns beste. Da kan en liten idé fort bli noe stort
og fint, enten den kommer fra barna selv eller medarbeidere.
– Om man sikter på Mount Everest, kommer man seg kanskje opp
på Kilimanjaro. Hvis man sikter på Galdhøpiggen, kommer man seg ikke til
Kilimanjaro, er bildet Alvheim bruker.
Slik blir overskuddsprosjekter til. Når de er gjennomført, er
de ukentlige refleksjonsgruppene til personalet en arena for evaluering. Disse
gruppene brukes også til faglig input, refleksjoner om egen praksis, og de er en
arena for personalet til å ta opp aktuelle tema.
– Alle ønsker å bli bedre, alle ønsker å gjøre hverandre
gode - og fader de er gode, sier Alvheim.
– Vi hører ofte det, at det er godt å komme hit. At
tryggheten sitter i veggene, og at man ser at ansatte trives. Det kan være mye
tull og tøys i gangene, men det legges ned godt arbeid samtidig som stemningen
er god. En ting jeg har vært streng på, er at vi alle sier «hei» og «ha det».
Uansett hvem som kommer og uansett hvor lite ærend de har her, så skal alle
føle seg velkommen. Et «hei» og et smil kan gjøre underverker.
– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra
barnehagen når de begynner på skolen?
– At de har en viktig plass i samfunnet. At de er god, og
god nok. At de er del av noe større. At de i seg selv er verdt og betyr mye. Samtidig
ønsker jeg at de tar med seg iveren og gleden for fysisk aktivitet. At de ikke
er redd for å prøve nye ting, og står trygt i å mestre – eller kanskje ikke
mestre med en gang. At de skal bli mennesker som heier på hverandre. Og
selvfølgelig, at de tar med seg leken. Det kan jeg ikke få understreket nok.
Her kan du stemme på din favoritt: