«I Aurora
Regnbuen barnehage er det godt å være. Det er mye å lære, og hjerterommet og
fagligheten er stor!»
skriver personen som mener at barnehagen har gjort seg fortjent til tittelen
Årets barnehage 2025.
«Barnehagen
jobber kontinuerlig med sosial kompetanse, vennskap og lek sammen med barna.
Barnehagen har kokk som gir barna et sunt og godt mattilbud, og som samtidig
frigjør mer tid til at øvrig personale kan være tett sammen med barna» står det videre i nominasjonsteksten.
– De ansatte
er veldig stolte av barnehagen sin – og har et nært forhold til den – så det varmer
veldig at andre også ser den jobben som legges ned hver dag, sier daglig leder Karin
Anzjøn om at de er en av fem finalister.
Bedriftsbarnehage
Aurora
Regnbuen barnehage AS åpnet dørene i 1992. Barnehagen ligger ovenfor Lerkendal
i Trondheim, ikke langt fra hovedadministrasjonen til forskningsinstituttet
SINTEF, og er én av tre barnehager i stiftelsen Aurora – som alle er
bedriftsbarnehager for forskningsinstituttet.
– Det betyr
at barn av SINTEF-ansatte har prioritet, men vi tar også inn barn fra eksterne familier
ved ledig kapasitet, forteller Anzjøn.
Uteområdet
ble oppgradert for få år siden og har blitt et populært samlingspunkt for
barnefamilier i nærmiljøet også på ettermiddag og kveldstid, opplyser hun.
– Vi ligger i
byen, men har likevel bakker, skog og gode muligheter for fysisk utfoldelse. Vi
har også et flott nærområde, og drar på en del turer og utflukter.
Årets barnehage i PBL:
Årets barnehage 2025 kåres under PBL Lederkonferanse i
Bodø 31. august-2. september.
I tillegg til å være medlem av PBL, har PBLs styre som utgjør juryen, satt følgende kriterier
for å kunne bli kåret til «Årets barnehage»:
- Et basistilbud av høy kvalitet
- En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
- Aurora Regnbuen barnehage
- Bogafjellbakken naturbarnehage
- Kirkerudbakken friluftsbarnehage
- Læringsverkstedet Eydehavn naturbarnehage
- ULNA Valle Hovin idrettsbarnehage
Toppet
bemanning
Anzjøn mener
det først og fremst er menneskene som gjør Aurora Regnbuen til en god
barnehage.
– Vårt
hovedfokus er menneskelige relasjoner: Samspillet mellom barn-barn, barn-voksen
og voksne imellom. Vi har et godt bygg og fint uteområde, men det er menneskene
som utgjør den store forskjellen. Vi er en mangfoldig gruppe, både når det
gjelder alder, bakgrunn og livserfaring. Det tenker vi er en styrke.
Gjennom
stiftelsen Aurora har barnehagen en økonomisk trygghet som gir dem mulighet til
å satse ekstra på personalet, opplyser Anzjøn.
– Vi har
toppet bemanning og kokk, i tillegg til lærlinger i BUA hos oss. Det har blant
annet gjort det mulig å endre på hvordan vi organiserer pedagogenes plantid.
Istedenfor
fire timer plantid i uka, tar pedagogene ut to hele plandager
innenfor en periode på fem uker – pluss én time i uka.
– Vi setter
inn ekstra bemanning disse plandagene slik at vi er fullt bemannet på
avdelingene. I praksis er vi bedre dekket gjennom hele uka, for når pedagogene
ikke har plantid går de åttetimersdager som de andre ansatte, forklarer Anzjøn.
– Det har
utgjort en stor forskjell, spesielt for barne- og ungdomsarbeiderne og
assistentene våre som tidligere har opplevd å stå ganske mye alene på avdeling når
plantiden ble tatt ut.
Rollelek
– Hva
mener dere er barnehagens viktigste oppgave?
– Vi er opptatt
av at barnehagen skal være fysisk og psykisk helsefremmende. Og at ungene skal
oppleve å være verdifulle for den de er, og ikke det de gjør. Vi
ønsker at de skal utvikle en god selvfølelse og troen på seg selv gjennom å bli
sett, hørt og tatt på alvor. Her har vi nysgjerrige og lydhøre ansatte som
legger til rette for barns nysgjerrighet og undring gjennom å være sensitive og
omsorgsfulle voksne som ser, bekrefter og anerkjenner barna og er støttende i
læreprosessen.
– Vi viser også
barna at det er greit og fint at vi er forskjellige, og at vi er en del av et felleskap
der alle er viktige. Da kommer begrepet «robuste barn» inn. Når det gjelder mental
helse handler det om å hjelpe barna til å klare å møte egne følelser og tanker
samt hvordan andre møter oss. Å tåle motgang, håndtere utfordringer og se
løsninger fremfor hindringer, er en ballast det er viktig å ha med seg i dagens
samfunn, og noe vi jobber med hver dag, sier Anzjøn.
Da blir leken
– og særlig rolleleken – en viktig arena, påpeker hun.
– Ungene
lærer å sette grenser og blir kjent med seg selv og andre gjennom å leke og
være i samspill med andre.
Fokus på
overganger innad i barnehagen
Bedriftsbarnehagen
ved Lerkendal har 62 barn fordelt på fire avdelinger: Én ettårsgruppe, én
toårsgruppe og to grupper med barn fra tre til seks år.
Daglig leder
forteller at de har blitt stadig mer bevisste på å dele barna inn i små grupper.
– Vi
tilrettelegger også lekemiljøet veldig bevisst med tanke på å inspirere til ulike
lekeaktivteter og at ansatte skal være oppmerksomt til stede. Vi har sett en
endring over tid på hvordan vi er til stede med barna jo mer vi lærer om dette,
sier Anzjøn.
Barnehagen
legger vekt på foreldreaktiv tilvenning etter Liten og ny-modellen, som også
inkluderer besøksdager og hjemmebesøk i forkant av oppstart.
– I
forlengelse av Liten og ny sin tankegang om trygge og forutsigbare overganger
fra hjem til barnehage, har vi tatt med oss kunnskapen inn i overganger mellom
avdelinger, forteller Anzjøn.
– Gjennom
flere år har vi arbeidet med å flytte barna til nye avdelinger i mai måned
sammen med sine faste ansatte på avdelingen. Ved å gjøre dette kan vi gi de
eldste barna et ekstra tilrettelagt tilbud før oppstart på skolen, samt at vi
kan la de yngre barna flytte til ny avdeling sammen med sine kjente
omsorgspersoner.
Ved å
organisere overflyttingen på denne måten, blir ettårsavdelingen tilgjengelig
til bruk for både skolestartere, og besøksdager for nye barn som skal starte
til høsten. Samt at barna som flytter fra småbarn til storbarn får to måneder
før sommerferien på ny avdeling, med ny barnegruppe sammen med sine kjente og
trygge ansatte, opplyser daglig leder.
– De ansatte
bruker denne tiden på å hjelpe barna med å bygge nye relasjoner til barn og
personell, slik at det skal være trygt og godt å starte opp i barnehagen etter
sommerferien.
Bier i
barnehagen
Aurora
Regnbuen barnehages visjon er «Små forskere i et skapende miljø», og bærekraft
er et av områdene de jobber mye med. Barnehagen er Grønt Flagg-sertifisert og
har bikube og kjøkkenhage som de knytter opp til arbeidet med å lære barna om –
og «forske» på – pollinering og det å ta vare på naturen og dyrene rundt oss.
– I januar
2024 søkte vi om å være fadder for en bikube som miljøtiltak ved egen barnehage,
gjennom Grønn Barneby. Vi har også kuben sommerhalvåret 2025. Når birøkteren
kommer på besøk får barna ha på seg birøkterdrakter, se på utviklingen i kuben
og høste honning som vi bruker i og på maten, forteller Anzjøn.
Barnehagen
samarbeider også med Fuldseth gård om kyllingklekking.
– De kommer
med egg til oss som vi ruger frem på én avdeling, hvor barn og ansatte får være
med på hele prosessen. I år kjøpte vi vår egen rugemaskin fordi vi ser at dette
er noe vi vil fortsette med. Kyllingklekking gir gode muligheter for undring,
for eksempel over hvorfor noen egg ikke klekkes, forteller den daglige lederen.
Allsidige
opplevelser
– Hva
ønsker du at barna skal ta med seg videre fra barnehagen når de begynner på
skolen?
– Først og
fremst en god selvfølelse. De skal ha en trygghet på at de er gode nok som de
er. At de er verdifulle mennesker som det er fint å være sammen med. Og de skal
ha lært å ta vare på hverandre, vise hensyn, inkludere hverandre og være gode
medmennesker. Det er det vi ønsker å bidra til.
– Barna skal
også føle at de har vært i en barnehage hvor de har fått allsidige opplevelser
som gjør at de mestrer mange ting i livet. Med allsidig kompetanse kan de delta
på mange ulike arenaer, enten det er på skolen, i idrett eller kulturaktiviteter
– og finne glede i det, sier Anzjøn.
Her kan du stemme på din favoritt: