– En fantastisk bygning. Stor og godt vedlikeholdt. Som glir
inn i naturen, og passer fint inn i omgivelsene. Med kjempestort uteområde i
form av naturtomt. Nærmest uten lekeapparater, bortsett fra ei tunnelsklie bygd
inn i terrenget, etter ønske fra ungene, forteller Skeie.
71 barn har dagene sine her. Sammen med 22 ansatte, fire
geiter og en haug med høner, tilbringer de mye tid utendørs, i skogen og hagen
som omgir barnehagen.
– Vi er opptatt av å gi barna ekte naturopplevelser. Glede
og mestring i å være ute i naturen, gjennom alle årstidene. Flere av de ansatte
har fordypning i friluftsliv, og deler sin kunnskap for å inspirere andre som
kanskje ikke har den formelle kompetansen. Det er veldig verdifullt.
Steller med dyrene
Progresjon er et ord som går igjen når Skeie forklarer. Både
om friluftprofilen, de ulike sonene i uteområdet, og om hvordan dyreholdet
fungerer.
De yngste barna holder til på et relativt flatt underlag,
mens de eldre har mer kupert terreng og et fjell som kan brukes til klatring og
aking.
– Det å ha dyr i barnehagen er så verdifullt. Alle gruppene
bytter på å ha ansvar for dyrestellet, og rullerer etter et fast system. De
yngste gir høy gjennom et hull i gjerdet, og så får de mer ansvar etter hvert
som de vokser, ut fra hva de ønsker selv. Det skaper nysgjerrighet og gir oss
en unik mulighet til å lære dem om omsorg for dyr. Barna er veldig opptatt av
at dyrene har det bra, og at de blir tatt vare på. Da geita Lykke fylte ett år,
lagde den ene gruppa bursdagskake til henne.
Et ord som går igjen i begrunnelsene som har blitt sendt inn
i forbindelse med at Eydehavn er foreslått som kandidat til Årets barnehage, er
medvirkning.
For eksempel: «Barna har stor mestring hver eneste dag,
de er med å bestemme hva de skal gjøre, hvordan ting gjøres og barna får ansvar
(…)».
– Vi har jobbet aktivt med begrepet medvirkning, for bedre å
forstå hva det betyr. Vi har bearbeidet det sammen med foreldre på
foreldremøter, og vist eksempler på hvordan det kan se ut når barnet får
medvirke, både i barnehagen og kanskje også hjemme, forklarer Skeie.
Takkemat hver fredag
Barna hugger ved og tenner bål, er på sykkelturer og
oppdagelsesferder, dramatiserer eventyr og snekrer, skriver en av
forslagsstillerne.
– De opplever veldig mestring ved å delta, og så vil vi
ufarliggjøre noen slike aktiviteter som barn fint kan være med på. Vi har en
vedkløyver som de slår på med hammer, de bruker ikke øks. Og så skal redskap og
verktøy brukes på en trygg og god måte, sier Skeie.
Spikkekniven er alltid med på tur, og hver fredag lages det
mat over bål.
– Vettene, som er skolestarterne våre, har ansvaret for å
tilberede for alle barna fra 3 til 6 år. Da har de vært med på å gjøre klart og
kuttet grønnsaker og kjøtt dagen i forveien, og så samles vi i geitegården
rundt bålet hvor maten steikes på takke. Takkemat, kaller vi det.
I hagen med bed, blomster og trær vokser mye frukt og bær,
hvor barna kan sanke plommer, epler, pærer, rips, blåbær og bringebær. Som kanskje
også kan brukes i ukemenyen?
– Vi har en assistent som er utdannet kokk, som er
matansvarlig. Vi serverer frokost, lunsj og fruktmåltid hver dag.
Årets barnehage i PBL:
Årets barnehage 2025 kåres under PBL Lederkonferanse i
Bodø 31. august-2. september.
I tillegg til å være medlem av PBL, har PBLs styre som utgjør juryen, satt følgende kriterier
for å kunne bli kåret til «Årets barnehage»:
- Et basistilbud av høy kvalitet
- En helhetlig og tydelig pedagogisk profil
- En god og tydelig ledelse
- Tilfredse foreldre
- Arbeid som har vært utviklende og nytenkende
- Et godt arbeidsmiljø
- Lavt sykefravær over tid
- Et godt omdømme
Dette er årets finalister:
«Skogen/hagen inntil bygget gir en egen ro. Det er som å
komme inn i et eget univers på barnas premisser», står det i en av forslagstekstene.
Det kan Skeie skrive under på.
– En styrer som var på besøk fra en barnehage på Østlandet,
sa at det å komme hit var som å få en varm klem. Det syns jeg er en fin beskrivelse.
Det er folkene og atmosfæren her som gjør det.
Det lille ekstra
Menneskene er også det styreren i Eydehavn trekker fram når
hun blir spurt hva som gjør dem til en god barnehage.
– Ansatte som er genuint opptatt av å gjøre hverdagen bra
for ungene. Som brenner for å gjøre en forskjell for dem, og gi det lille
ekstra. For eksempel hadde vi et barn som ville invitere til barnebursdag, men
som bodde et stykke unna barnehagen. Da foreslo pedagogisk leder i nært samarbeid
med foreldrene å arrangere bursdagen i barnehagen. Det ble en skikkelig fin
feiring!
Forholdet til foreldrene er også noe styreren ønsker å
trekke fram i denne sammenhengen.
– Vi har et utrolig flott samarbeid, og en fin
foreldregruppe som har stor tillit til det vi gjør. De framsnakker og bidrar
til gode søkertall.
En annen nøkkelfaktor, er arbeidsmiljøet. Selv om lederen er
viktig i så måte, er det ikke noe Skeie tar ære og ansvar for alene.
– Jeg begynte som styrer for to år siden, og har blitt så
godt tatt imot. De ansatte her er så inkluderende, og alle heier på hverandre
når noen gjør noe bra.
At man deler gode opplevelser og har det kjekt på jobb, reflekterer
også på barna.
– De skal vokse opp i det arbeidsmiljøet vi ansette har. Det
er utrolig viktig at det miljøet er godt, poengterer styreren.
Fire fase fester
– Hva mener du er barnehagens viktigste oppgave?
– Det tenker jeg er å ivareta barnets utvikling på en god
måte. Både emosjonelt, sosialt, språklig, motorisk og kognitivt. Samtidig som
vi gir dem en trygg og stabil hverdag, og hjelper dem i å utvikle en positiv
selvfølelse og lære å vise hensyn for andre. Rett og slett gjøre de i stand til
å møte verden på en god måte. At de får med seg en god bagasje.
Barnehagen har fire faste arrangementer gjennom året.
Lyktefesten, der barna lager lykter med naturmaterialer, og der sagaen om St.
Martin fortelles. Festen på slottet, der eventyr kombineres med gjenbruk, sying
og kostymedesign. Tradisjonell sommeravslutning. Og Høsttakkefest, der barna er
med og lager syltetøy, gele, saft og annet – som selges til inntekt for et godt
formål.
– Hva ønsker du at barna skal ta med seg videre fra
barnehagen når de begynner på skolen?
– Vi ønsker at når de går ut fra vår port, så skal de kjenne
at de har vært høyt verdsatt, og at vi er glad i de for den de er. At vi sammen
med foreldrene har gitt ungene tro på seg selv og at de har hjerte for seg selv
og for andre de møter gjennom livet. Og til slutt at de tar med seg gode
naturopplevelser og minner fra tiden i barnehagen. At de husker lukten av de
nybakte brødene hver morgen og takkematen på fredagene.
Her kan du stemme på din favoritt: