Fra venstre: Janette Hatløy, Hilde Landro og Kine Iren Bergsvik.

– Alle barn trenger å oppleve at de er representert i litteraturen

Tre barnehagekolleger har laget bok om Jonah og vennene hans som undrer seg over sine ulike familier.

Publisert

– Familier kommer i mange varianter, sier Hilde Landro.

Sammen med Kine Iren Bergsvik og Janette Hatløy, har hun laget barneboka «Hva er en familie, egentlig?».

Som tittelen indikerer, fokuserer boka på familiemangfold. De tre forfatterne opplever at dette er et emne som ikke er godt nok representert i norsk barnelitteratur.

– Ønsket vårt er å bidra til at alle barn opplever at familien de tilhører er representert og synliggjort – også i litteraturen, sier Landro.

Både hun, Bergsvik og Hatløy er utdannet barnehagelærere og jobber til daglig i barnehage, som henholdsvis daglig leder, fagutvikler og pedagogisk leder.

– Vi ser at det er behov for slike bøker, for stadig flere barn har familier som ikke følger det tradisjonelle mønstret med mor, far og barn.

Undrer seg

I boka møter vi Jonah. Han bor sammen med mammaen sin som valgte å få barn ved hjelp av en donor.

Jonah er fem år og har akkurat begynt i ny barnehage. Under en lek i barnehagen begynner han og de nye vennene å undre seg over sine ulike familier.

Jonah bor sammen med mamma og undulaten Anton. Iben bor sammen med mamma, pappa og lillesøster, Maja bor med sine to mammaer. Kim bor i to hus, én uke i huset til mamma og én uke i huset til pappa. Mens barnehagelærer Khalid bor sammen med foreldre, to søsken og bestemor.

Når barna får spørsmål om hva en familie er, svarer Maja etter å ha tenkt seg om:

«En familie er noen som er glade i hverandre og som spiser sammen.»

– Familien er en viktig del av identiteten

Alle mennesker synes det er godt å få bekreftet noe som er en del av dem, og å få anerkjennelse for denne delen, påpeker Landro.

– Innholdet i denne boka er blitt til på bakgrunn av mange møter med barn som lever i andre familier enn den typiske kjernefamilien. Vi ønsket å lage noe som disse barna kunne kjenne seg igjen i, og som viser at alle familier er like mye verdt.

– Forskning har vist at det å utvikle en positiv oppfatning av seg selv og familien sin, er viktig for barns psykososiale utvikling. Familien er en stor del av hvordan barn, i hvert fall de aller minste, skaper og utvikler identiteten sin. Det å gjenkjenne sin egen familie i ord, samtaler, lek og litteratur er med på å styrke barns identitet, sier Landro.

Det er Thomas Madsen som har stått for illustrasjonene i boka som er utgitt på Fagbokforlaget.

– Små nyanser

Bakerst i boka har forfatterne tatt med et kapittel for voksne om familiemangfold.

– Dette er først og fremst en barnebok, men den er også laget for foreldre, ansatte i barnehage og skole og andre som jobber med barn.

– Fagdelen er i stor grad basert på samtaler vi selv har hatt med foreldre, blant annet om hva de tenker om å få spørsmål knyttet til sin familie og hvordan barnehage, skole og samfunnet for øvrig kan sørge for at alle familier føler seg inkludert, sier Landro.

I boka understrekes viktigheten av å være bevisst hvordan man ordlegger seg:

– Måten du stiller spørsmål på kan være med på å plassere noen utenfor eller innenfor «normalen». Hvis du møter et barn og spør: «Hva heter mammaen og pappaen din?», baserer du spørsmålet på en antagelse om at barnet har både en far og en mor. Da må barnet kanskje forklare at hen bare har én forelder eller to likekjønnede foreldre. Spør du heller: «Hvem er familien din?», gir du barnet større frihet til å fortelle hvilken familiesammensetning hen vokser opp i, sier Landro.

Dette er små nyanser i språket som kan utgjøre en stor forskjell for å snakke om ulike familier på en inkluderende måte, mener hun.

Travle pedagoger

Dette er den tredje boka Landro, Bergsvik og Hatløy gir ut sammen.

I tillegg til å jobbe 100 prosent i barnehage, bruker de en del av fritiden sin på å holde kurs og foredrag for andre barnehageansatte.

Pedagogene, som holder til på Sotra, har et brennende ønske om å bidra til at barn blir trygge på egen identitet, kropp og grenser. Tidligere har de utviklet materiellet Hele meg! som barnehageansatte kan bruke i arbeidet med å lære barn om nettopp disse temaene.

– Mange barnehager har behov for litt input om hvordan man kan snakke med barna om kropp, seksualitet, grenser og identitet. Det er veldig kjekt å komme ut i barnehager og kunne bidra til økt kunnskap, sier Landro.

Om forfatterne:

Hilde Landro er utdannet barnehagelærer og sexologisk rådgiver ved Universitet i Agder. Hun jobber som daglig leder og har rundt 25 års erfaring fra barnehage. Hun har en videreutdanning i seksualundervisning og seksuell helse fra OsloMet og tiltak mot seksuelle overgrep mot barn fra Høyskolen i Østfold. Hun har tittel som spesialist i seksualundervisning og holder kurs og foredrag om barn og seksualitet.

Kine Iren Bergsvik er utdannet barnehagelærer og har 20 års erfaring fra barnehage. Hun har jobbet som pedagogisk leder siden 2008, og jobber nå som fagutvikler. Hun har videreutdanning i familiepedagogikk fra NLA Høgskolen og tidlig innsats og barnehagen som forebyggende arena fra Høgskolen i Bergen. De siste årene har hun tatt videreutdanning i identitet, kroppsbilde og seksuell helse i barnehage og skole og relasjoner og læring i et traumesensitivt perspektiv ved Høgskolen i Innlandet.

Janette Hatløy har jobbet som pedagogisk leder i 15 år. Hun har lang erfaring med å jobbe med de eldste barna i barnehagen. I tillegg til barnehagelærerutdanningen har hun også tatt emner i psykologi, sosiologi og sosialantropologi på Universitetet i Bergen. Hun har også videreutdanning i barns språkutvikling og språklæring ved Høgskolen på Vestlandet.

Powered by Labrador CMS