Brage Brungot, Cathrine Moen og Rutaba Nadeem Butt utgjør det ambulante veiledningsteamet i Bydel Søndre Nordstrand.Foto: Hilde Røer Johnsrud
– Skal være en støttespiller og sparringspartner for personalet
Brage Brungot og kollegene i ambulant team rykker ut til barnehager som ønsker hjelp med alt fra utbedring av lekemiljøet til bruk av visuell støtte i hverdagen.
– Vårt mandat er å veilede de ansatte, med mål om å heve
kompetansen, øke kvaliteten, og ikke minst; øke avdelingens kapasitet til å
kunne tilrettelegge for alle barn. Da tenker vi særlig på de barna som havner litt mellom to stoler, de som ikke har vedtak, men som likevel har behov for mer støtte, struktur og oppmerksomhet for å ha utbytte av barnehagehverdagen, fortalte Brage Brungot under barnehageseminaret
til Delprogram oppvekst og utdanning og Oslo kommune i slutten av januar.
Det siste året har han og kollegene fra «Ambulant team» i
Søndre Nordstrand bistått flere av bydelens barnehager.
– Det begynner med en bestilling fra barnehagestyrer og
pedagogisk leder. Det kan handle om alt fra bistand med å få på plass et
variert og bedre tilpasset lekemiljø, voksenrollen i barns lek eller
overgangssituasjoner – til forbedring av måltidssituasjonen og generell
struktur i hverdagen, opplyser han.
– Ofte har personalet identifisert et problem eller en
utfordring, men så står de litt fast og vet ikke helt hvordan de skal komme seg
videre. Vi observerer lek og samspill på avdelingen, og kan veilede og komme
med forslag til tiltak og ulike verktøy de kan ta i bruk.
Områdesatsingene i Oslo
Prosjektet er en del av Delprogram oppvekst og utdanning, et av tre delprogram i Områdesatsingene i Oslo.
Delprogram oppvekst og utdanning skal sikre gode oppvekstvilkår og at flere fullfører og består videregående opplæring.
Ambulant team-prosjektet startet opp i september 2023 og skal vare frem til juni 2026.
Prosjektet pågår i utvalgte barnehager i bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre Nordstrand og Alna i samarbeid med PPT.
Prosjekt «Ambulant team» startet opp i september 2023.
Bakgrunnen for prosjektet var en kartlegging som så på organiseringen av det
spesialpedagogiske tilbudet i barnehagene til de seks bydelene som er omfattet
av Områdesatsingene i Oslo. Kartleggingen ble gjennomført i 2021 og resulterte
i rapporten Helhetlig og likeverdig pedagogisk tilbud.
Rapporten understreket blant annet et behov for å tenke
nytt rundt hvordan barnehagene kan møte behovene til barn som ikke har
spesialpedagogiske tiltak, men trenger ekstra oppfølging, støtte og
tilrettelegging.
Det ble besluttet at bydelene Bjerke, Gamle Oslo, Søndre
Nordstrand og Alna, i samarbeid med Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT),
skulle teste ut ambulante veiledningsteam som metode i utvalgte barnehager.
Fire team bestående av tre ansatte ble opprettet – ett i
hver av bydelene. Disse gir nå praksisnær veiledning til barnehager ut ifra
deres behov, og i tett samarbeid med PPT.
Teamene er inne i barnehagene i alt fra fire til åtte
uker, opplyser prosjektleder Ingrid Louise Skarbø Pedersen.
Annonse
– Frem til nå har vi nådd 35 barnehager, som vil si at vi
håper å ha hevet kvaliteten for rundt 1100 barn, fortalte hun under seminaret
som ble avholdt på Oslo rådhus.
Eksempler på problemstillinger teamet kan hjelpe barnehagene med:
Hjelpe barnehagen med å tilrettelegge
hverdagen, innholdet og det fysiske miljøet til barnegruppas behov.
Veilede i regulerings- og
relasjonskompetanse.
Veilede i systematisk bruk av observasjons-
og kartleggingsverktøy.
Veilede i bruk og implementering av
alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
Veilede i strategier ved rutine- og
overgangssituasjoner.
Systematisere lekegrupper og innhold av
lekegrupper.
Veilede de ansatte i foreldresamarbeid.
Støtte barnehagen i implementerings- og
endringsarbeid.
Bistå med å styrke samarbeid og kommunikasjon
innad i barnehagenes ansatt-team.
Styrke ped.leder-rollen.
Hensikten med prosjektet er at flere barn skal få hjelp innenfor fellesskapets rammer. Bydel og PPT skal i større grad benytte ressursene slik at barnehagene kan gi et bedre tilbud til flere barn, ved å styrke kvaliteten i det ordinære tilbudet.
I Steinbråten naturbarnehage på Mortensrud hadde de besøk
av ambulant team i fjor vinter.
– Vi hadde noen utfordringer med å få barna til å finne
sin egen plass på avdelingen og gi dem den gode lekekompetansen der inne – samt
hvordan vi skulle tilrettelegge for alle de ulike behovene i barnegruppa,
forteller pedagogisk leder Karoline Sirevåg Jensen.
Barnehagen bestemte seg derfor for å kontakte Brage Brungot
og hans to kolleger.
– De har hjulpet oss med å få bedre struktur på avdeling
og lekemiljø, forteller Jensen.
– Hvordan opplevde du samarbeidet med teamet?
– Det er alltid spennende når det kommer fremmende inn på
avdeling som skal observere og vurdere det vi gjør, men vi syntes det fungerte
veldig godt. De var flinke til å sette ord på hva vi allerede gjorde bra, og så
formidlet de på en god måte hva vi kunne gjøre enda bedre, sier den pedagogiske
lederen.
– Vi hadde en del møter i starten hvor de stilte spørsmål
og vi fikk drøfte ulike problemstillinger. Så kom ambulant team med konkrete
tips, for eksempel til hvordan vi kunne dele mer inn i mindre barnegrupper slik
at alle barn får enda mer av det de har behov for. De kom også med innspill til
hvordan vi kunne få dagsrytmen til å flyte enda bedre. De foreslo blant annet å
ta i bruk dagstavle for visuell støtte til barna, og viste oss hvordan vi kunne
bruke denne på en god måte. Nesten ett år etter at teamet var her bruker vi
fortsatt dagstavla.
– Større ro
– Hva har endringsarbeidet ført til?
– Barnegruppa har blitt mye roligere nå som vi har fått enda
bedre struktur på avdeling. Etter at vi tok i bruk dagstavle og barna fikk et
bilde på «dette er det vi skal gjøre i dag», så har det blitt mindre virring
rundt, for de er klar over hva som skal skje denne dagen. For eksempel at først
skal vi ha samling, så skal vi kle på oss og så gå ut på tur.
– Vi observerer også at barna har fått bedre
lekekompetanse gjennom å være inndelt i mindre grupper i lekesoner som tydeligere
signaliserer hva de kan finne på. Nå finner barna roen til å faktisk leke i
de forskjellige miljøene, forteller Jensen.
Barna undersøker tavla. Hva skjer i dag, mon tro?Foto: Steinbråten naturbarnehage
Relasjonsbygging
I Bydel Søndre Nordstrand består det ambulante
veiledningsteamet av to barnehagelærere og én støttepedagog.
– Det at vi selv har kjent på situasjoner som kan være
utfordrende i barnehagehverdagen er en fordel når vi skal foreslå tiltak som er gjennomførbare på avdelingene, sier Brage Brungot.
Under seminaret fortalte han om ulike arbeidsmetoder
teamet hans benytter seg av når de samarbeider med barnehager som ønsker deres
bistand.
– Vi har en del møter med de ansatte i forkant av
endringsarbeidet. Da handler det mye om relasjonsbygging. Vi ønsker å vise at
vi ikke er ute etter å «ta» noen. Vi skal bistå, se etter gode løsninger, finne
nye måter å tenke på eller bare styrke den positive praksisen, forteller han.
Etter å ha blitt kjent med personalet, går teamet inn på
avdeling for også å bygge relasjoner med barna.
– Du må faktisk bli kjent med Hassan, Petter og Aisha for
å vite hva de trenger. Vi leker derfor mye med barna.
– Må være i utvikling
For å komme frem til tiltak skreddersydd den enkelte
avdeling, bruker teamet SØT-modellen.
– S står for situasjon nå: Hvordan er for eksempel
måltidssituasjonen, språkmiljøet eller lekemiljøet hos oss? Ø står for ønsket
situasjon, og handler om hva man ønsker å oppnå på avdelingen. For
eksempel: «Vi vil ha et lekemiljø som inviterer til kvalitativ lek over tid». T
står for tiltak: Hva slags tiltak kan vi iverksette for å oppnå ønsket
situasjon? På møtene med personalet drodler vi rundt disse tingene, og sammen kommer
vi frem til tiltak vi skal jobbe med.
Brungot understreker at en slik endring- og
utviklingsprosess ikke settes i gang fordi de ansatte har gjort en dårlig jobb
til nå.
– Det handler om at barnehagen skal gjenspeile samfunnets
behov og endre seg i takt med samfunnsutviklingen. På samme måte må også de
ansatte i barnehagen være i utvikling for å kunne imøtekomme behovene.
Sparringspartnere
Etter å ha blitt kjent med barn og ansatte kan
endringsarbeidet starte for alvor:
– Vi er ute på avdelingene – på gulvet sammen med barna
og personalet. Da fungerer vi som sparringspartnere, medhjelpere og
støttespillere for de ansatte. Vi kan se dem litt i kortene, undre oss over nye
måter å tenke på eller bare gi positive tilbakemeldinger for å styrke positiv praksis,
forteller Brungot.
Gjennom hele perioden teamet er inne i barnehagen, har de jevnlige avdelingsmøter for å diskutere mulige tiltak, utprøvde tiltak og
justere praksis.
Veiledningsmetoder som tas i bruk, er for eksempel reflekterende
team og modellveiledning, opplyser Brungot.
– Modellveiledning handler både om at vi observerer de
ansatte og at de observerer oss. Hvordan bruker vi språket aktivt for å
stimulere, utvide og benevne når vi er med barna? Hvordan inkluderer vi barnet
som alltid faller utenfor i brettspill? Hvordan hjelper vi barn inn i rolleleken?
Ved hjelp av modellveiledning får teamet også vist
hvordan man kan ta i bruk ulike verktøy, for eksempel visuell støtte i form av
dagstavle, forteller Brungot.
– Da viser vi hvordan man kan bruke tavla i en samlingsstund,
og så har vi en samtale med personalet rundt hva vi gjorde etterpå. I neste
samlingsstund er det de ansattes tur til å prøve, og så reflekterer vi over
hvordan det gikk.
– Dette mener vi er en suksessfaktor i prosjektet: Vi kan
komme med innspill på avdelingsmøtene og deretter vise det i praksis, før de
ansatte selv kan prøve og feile under trygge rammer. Målet er at det skal bli
en enklere hverdag for personalet, mer oversiktlig for barna og mer ro på
avdeling. For hvis man får ro på avdeling, har man også ro til å ha mer
kvalitet i språkarbeidet og samspillet med barna, sier Brungot.
Jobber med innemiljøet
Blant barnehagene som har fått hjelp av Bydel Søndre
Nordstrands ambulante team, er også Bjørnebo barnehage på Mortensrud. Der er de
nå halvveis inn i en fireukersperiode med veiledning fra Brungot og kollegene.
– Hvorfor inviterte dere teamet inn i
barnehagen?
– Vi er en basebarnehage, som betyr at våre lokaler er
mer åpne enn i tradisjonelle avdelingsbarnehager. Ideen da barnehagen ble
bygget, var at barna skulle flytte seg rundt etter der aktivitetene er. Her har
vi ikke fått det helt til, så vi har satt i gang et prosjekt hvor vi prøver å
gjøre noe med de fysiske inndelingene inne i barnehagen. Vi prøver å bygge litt
flere «rom i rommet». Målet er at barna skal få større tilhørighet til basen
sin, og at vi skal få ned støynivået som er en utfordring fordi vi har store
rom. Da må vi gjøre noen fysiske grep, forteller styrer Tommie Nilsen.
Midt oppi dette arbeidet kommer ambulant team inn,
opplyser han.
– Vår bestilling til dem er å få hjelp til bedre
organisering og struktur i hverdagen, som igjen forhåpentligvis vil føre til
barn som blir tryggere og voksne som opplever god forutsigbarhet og progresjon
i jobben sin.
– Det er viktig å poengtere at selv om vi ønsker hjelp,
betyr ikke det at vi gjør en dårlig jobb i dag, men det er en erkjennelse av at
ting kan bli bedre. De neste ukene skal vi prøve oss frem sammen med ambulant
team, sier Nilsen.
Styrer i Bjørnebo barnehage, Tommie Nilsen.Foto: Privat
– Pusher oss
– Hva er din viktigste oppgave som leder i dette
endringsarbeidet?
– Min oppgave er å både ta innover meg og bringe videre
den energien, positiviteten og dytten vi får fra ambulant team. Heie på det
gode arbeidet som gjøres, og sørge for fremdrift ved å legge til rette for at endring
kan skje. Jeg sørger blant annet for å skaffe materialer til utbedring av
lekemiljøet, alt fra borrelås til maling, forteller styreren.
– I Oslo – som i de fleste andre kommuner – er økonomien trang,
men ambulant team kommer med forslag til hvordan vi kan gjøre endringer uten at
det koster så mye. Nylig tok Brage initiativ til å dra på studietur til MUV
kreativt gjenbrukssenter med noen av våre pedagogiske ledere. Her fikk de se
hvordan gjenbruksmaterialer kan bli til gull.
– Hva synes du om å ha teamet i barnehagen?
– De kommer inn med en veldig fin energi. Jeg opplever
dem som gode støttespillere som pusher både personalet og meg som leder, sier
Nilsen.
– Har kommet tettere på
Ambulant team-prosjektet skal vare frem til juni 2026.
Under seminaret i Oslo rådhus fortalte PPT-rådgiver Kristine Løtveit om PPTs
erfaringer så langt i prosjektet.
– Gjennom samarbeidet med de ambulante teamene har vi
fått mulighet til å være tettere på barnehagene, både før, under og etter
utforming og implementering av tiltak satt inn for å heve kvaliteten.
– Ved å være tettere på, har vi sett hvor mye som skal
til for å få igangsatt og gjennomført tiltak som vi i PPT anbefaler. Vi har
sett hvor viktig det er å utforme tiltak som er skreddersydd hver enkelt
avdeling, og som er overkommelige for de ansatte i en stressende hverdag. Vi
har også sett hvor viktig det er at de ansatte får god veiledning og
oppfølging, slik at anbefalte tiltak blir implementert, forteller hun.
Fra venstre: Prosjektlederne Hilde Røer Johnsrud og Ingrid Louise Skarbø Pedersen, sammen med Brage Brungot i ambulant team i Bydel Søndre Nordstrand og Kristine Løtveit i PPT.Foto: Ellen Jarli/Oslo kommune
– Snakker mer fag
Halvveis ut i prosjektet kan Brage Brungot fortelle om
gode tilbakemeldinger fra praksisfeltet:
– Tilbakemeldingene vi får fra ansatte der ute, er at de
føler seg tryggere i bruken av ulike verktøy, de snakker mer fag, de undrer
seg mer over egen og hverandres praksis. Og ikke minst; de opplever større
kapasitet når det gjelder å tilrettelegge for alle barn.
– Det siste året har vi også fått erfare hvor viktig det
er med forankring i ledelse, både en styrer som er påkoblet og kan følge opp
pedagogene og avdelingene sine i endringsarbeidet, men også en eier som kan
følge opp sine styrere igjen. Da har avdelingene større sjanse for å lykkes med
å opprettholde det gode arbeidet og også sikre varig endring, sier han.
Følger opp
Brungot forteller at han og kollegene også er opptatt av
å følge opp barnehagene i etterkant av veiledningsperioden.
– Endringsarbeid tar tid. Det handler om å starte i det
små, for eksempel med å gjøre en endring i lekemiljøet eller i organiseringen av barnehagedagen. Man kan ikke gjøre for mye på en
gang. Derfor blir oppfølgingen i etterkant viktig, sier han.
Karoline Sirevåg Jensen i Steinbråten naturbarnehage kan
bekrefte at teamet ikke slipper helt taket etter at de har forlatt barnehagen:
– De sender en melding eller stikker innom i ny og ne for
å spørre om hvordan det går og om det er noe vi trenger hjelp med. Det hender
også at de inviterer oss med på relevante kurs.
– Jeg synes det har vært veldig positivt å ha ambulant
team inne i barnehagen. Jeg tror det er bra å få inn fagpersoner utenfra, som
kan observere praksis og komme med innspill rundt hva vi allerede er gode på,
og hvordan vi kan videreføre det og forbedre det ytterligere, sier hun.