Rundt åtte prosent av norske elever får spesialundervisning
i grunnskolen. Hva kjennetegner disse barna? Og hvordan henger språk, atferd og
hjemmemiljø sammen?
Det har Luie Lei Wang og forskere ved Senter for spesialpedagogisk
forskning og inkludering ønsket å finne ut av. De har analysert data fra den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa).
Over 36.000 åtteåringer inngår i materialet, hvorav 1.424
barn mottok spesialundervisning i norsk, skriver Uio i en pressemelding.
Forskerne
undersøkte sammenhengen mellom ulike faktorer, som språk, atferd,
foreldrebakgrunn og foreldrestil.
Det som overrasket Wang mest, var hvor vanlig ADHD-symptomer, som
uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet, var i gruppen med
spesialundervisning.
Forsker Louie Lei Wang (UiO).Foto: Fredrik Solli Wandem / SpedAims
– Når barn får ekstra oppfølging i norsk, tenker mange at
problemet først og fremst ligger i språket. Men vi fant at
kommunikasjonsferdigheter og ADHD-symptomer er de to viktigste faktorene,
forteller han.
Høyere grad av ADHD-symptomer var forbundet med lavere
kommunikasjonsevner, som igjen hadde en tydelig sammenheng med språkvansker.
Dette kan ifølge Wang gi en mulig forklaring på hvorfor noen barn
utvikler språkvansker.
– Barn som har problemer med oppmerksomhet, kan ha vanskeligere
for å delta i kommunikasjon med foreldre og lærere, noe som igjen forstyrrer
samhandlinger som er helt avgjørende for god språkutvikling, sier han.
Studien
er en del av forskningsprosjektet SpedAims SOS, som undersøker hva som
karakteriserer barn som får spesialundervisning, og hvordan det går med disse
barna sammenliknet med barn som får ingen eller annen form for støtte i
undervisningen.