En mulig forklaring er at barn som har problemer med oppmerksomhet, kan ha vanskeligere for å delta i kommunikasjon.

Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker

Blant 36.000 åtteåringer fant forskerne at barn med spesialundervisning i språk oftere viser tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.

Publisert

Rundt åtte prosent av norske elever får spesialundervisning i grunnskolen. Hva kjennetegner disse barna? Og hvordan henger språk, atferd og hjemmemiljø sammen?

Det har Luie Lei Wang og forskere ved Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ønsket å finne ut av. De har analysert data fra den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa).

Over 36.000 åtteåringer inngår i materialet, hvorav 1.424 barn mottok spesialundervisning i norsk, skriver Uio i en pressemelding.

Forskerne undersøkte sammenhengen mellom ulike faktorer, som språk, atferd, foreldrebakgrunn og foreldrestil.

Det som overrasket Wang mest, var hvor vanlig ADHD-symptomer, som uoppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet, var i gruppen med spesialundervisning.

Forsker Louie Lei Wang (UiO).

– Når barn får ekstra oppfølging i norsk, tenker mange at problemet først og fremst ligger i språket. Men vi fant at kommunikasjonsferdigheter og ADHD-symptomer er de to viktigste faktorene, forteller han.

Høyere grad av ADHD-symptomer var forbundet med lavere kommunikasjonsevner, som igjen hadde en tydelig sammenheng med språkvansker.

Dette kan ifølge Wang gi en mulig forklaring på hvorfor noen barn utvikler språkvansker.

– Barn som har problemer med oppmerksomhet, kan ha vanskeligere for å delta i kommunikasjon med foreldre og lærere, noe som igjen forstyrrer samhandlinger som er helt avgjørende for god språkutvikling, sier han.

Studien er en del av forskningsprosjektet SpedAims SOS, som undersøker hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning, og hvordan det går med disse barna sammenliknet med barn som får ingen eller annen form for støtte i undervisningen.

Powered by Labrador CMS