Det er OsloMet og NAFO som står bak.
Foto: Benjamin A. Ward
Starter ny videreutdanning
Emnet retter seg mot ansatte i barnehage som arbeider med nyankomne barn og familier med flyktning- og innvandrerbakgrunn.
Våren 2026 tilbyr NAFO i samarbeid med barnehagelærerutdanningen
på OsloMet en ny videreutdanning kalt «Nyankomne barn og familier i barnehagen».
Heldigital
Videreutdanningen er modulbasert og heldigital, og muliggjør deltakelse fra hele landet. Siden
barnehagen brukes aktivt som en læringsarena, må studentene være ansatt i en
barnehage gjennom hele studietiden.
Søknadsfrist er 1. november, studiestart er i februar og
varighet er ett semester. Studie- eller realkompetanse kreves.
Geir Aaserud er studieleder på Institutt for
barnehagelærerutdanning på OsloMet og fagansvarlig for det nye emnet. I en artikkel
publisert hos NAFO forteller han at barnehagelærere i økende grad møter barn
med flyktning- og innvandrerbakgrunn.
– Disse barna har ofte med seg erfaringer preget av flukt,
tap og traumer. Barnehagen er ofte deres første møte med det norske samfunnet,
og det er avgjørende at personalet har kunnskap og trygghet til å møte dem på
en inkluderende, empatisk og profesjonell måte, sier Aaserud.
Fem moduler
Det er senterleder ved NAFO, Marit Lunde, som har tatt
initiativet.
– De fleste barnehager i Norge mottar nå barn som er nyankomne
enten det er fra Ukraina eller fra et annet land. Siden 2022 har det kommet
rundt 90.000 ukrainere til Norge, sier hun i nevnte arikkel.
Den nye videreutdanningen skal introdusere studentene for
relevante faglige perspektiver, forskning og strategier. Modulene omhandler
temaene inkludering i lek, kommunikasjon, foreldresamarbeid, kultursensitivitet
og traumer.
Emad Al-Rozzi er universitetslektor ved
barnehagelærerutdanningen hos OsloMet, og en av de som jobber med å utvikle
innhold til emnet.
– Krig og konflikter øker i flere deler av verden, og vi
trenger kompetanse og kunnskap som kan hjelpe barn og familier som kommer til
Norge, sier han.