Det er OsloMet og NAFO som står bak.

Starter ny videreutdanning

Emnet retter seg mot ansatte i barnehage som arbeider med nyankomne barn og familier med flyktning- og innvandrerbakgrunn.

Publisert

Våren 2026 tilbyr NAFO i samarbeid med barnehagelærerutdanningen på OsloMet en ny videreutdanning kalt «Nyankomne barn og familier i barnehagen».

Heldigital

Videreutdanningen er modulbasert og heldigital, og muliggjør deltakelse fra hele landet. Siden barnehagen brukes aktivt som en læringsarena, må studentene være ansatt i en barnehage gjennom hele studietiden.

Søknadsfrist er 1. november, studiestart er i februar og varighet er ett semester. Studie- eller realkompetanse kreves.

Geir Aaserud er studieleder på Institutt for barnehagelærerutdanning på OsloMet og fagansvarlig for det nye emnet. I en artikkel publisert hos NAFO forteller han at barnehagelærere i økende grad møter barn med flyktning- og innvandrerbakgrunn.

– Disse barna har ofte med seg erfaringer preget av flukt, tap og traumer. Barnehagen er ofte deres første møte med det norske samfunnet, og det er avgjørende at personalet har kunnskap og trygghet til å møte dem på en inkluderende, empatisk og profesjonell måte, sier Aaserud.

Fem moduler

Det er senterleder ved NAFO, Marit Lunde, som har tatt initiativet.

– De fleste barnehager i Norge mottar nå barn som er nyankomne enten det er fra Ukraina eller fra et annet land. Siden 2022 har det kommet rundt 90.000 ukrainere til Norge, sier hun i nevnte arikkel.

Den nye videreutdanningen skal introdusere studentene for relevante faglige perspektiver, forskning og strategier. Modulene omhandler temaene inkludering i lek, kommunikasjon, foreldresamarbeid, kultursensitivitet og traumer.

Emad Al-Rozzi er universitetslektor ved barnehagelærerutdanningen hos OsloMet, og en av de som jobber med å utvikle innhold til emnet.

– Krig og konflikter øker i flere deler av verden, og vi trenger kompetanse og kunnskap som kan hjelpe barn og familier som kommer til Norge, sier han.

Powered by Labrador CMS